The effects of cooperative learning and technology on english language learners` speaking anxiety and motivation level: A case study at a Turkish private university
dc.contributor.advisor | Doyran, Feyza | |
dc.contributor.author | Oksal, Beyza | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:05:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:05:42Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591960 | |
dc.description.abstract | Yabancı dilde konuşmak, genellikle öğrenciler tarafından en endişe üreten deneyim olarak nitelendirilir. Bu çalışmanın amacı; işbirlikçi öğrenme yöntemi ile teknolojinin yabancı dil öğrenen öğrencilerin konuşma kaygıları ve motivasyon düzeyleri üzerine etkilerini belirlemeyi amaçlamıştır. Buna ek olarak, öğrencilerin motivasyon seviyeleri, işbirlikçi yöntem ile teknolojinin bu motivasyon seviyelerine etkisi incelenmiştir. Öğrencilerin konuşma kaygılarının sebepleri ve kaygı ile motivasyon arasındaki ilişki ayrıca incelenmiştir. Bu amacı gerçekleştirmek için, araştırma özel bir üniversitenin Yabancı Dil Hazırlık Okulu'nda orta altı seviyede öğrenim gören 41 öğrenci katılımı ile yapılmıştır. Bu araştırma için iki grup atanmıştır: Deney ve kontrol grubu. Altı hafta boyunca, deney grubu konuşma derslerini işbirlikçi öğrenme metodu ve teknoloji ile gerçekleştirmiştir. Diğer taraftan, kontrol grubu konuşma derslerini klasik yöntemlerle sürdürmüştür. Veri, anket ve görüşmeler yolu ile toplanmıştır. Horwitz, Horwitz ve Cope (1986) tarafından hazırlanan Yabancı Dil Sınıfı Kaygı Ölçütü'nün Türkçe çevirisi çalışmanın başında ve sonunda öğrencilere verilmiştir. Anketteki nicel veri analizi sonuçları kullanılarak, düşük ve yüksek kaygılı 12 öğrenci detaylı görüşmeler için seçilmiştir. Görüşmelerde öğrencilerin konuşma kaygılarının sebepleri ve motivasyon düzeyleri saptanmıştır. Çalışmanın sonunda aynı test son-test olarak uygulanmış ve iki grubun elde ettiği veriler karşılaştırılmıştır. Nicel veri analizinin sonuçları, katılımcıların orta derecede yabancı dil konuşma kaygısına sahip olduklarını, değerlendirme şekillerinin en büyük kaygı uyandıran faktör olduğu; fakat, beklenenin aksine olumsuz değerlendirme faktörü ve öğretmen davranışının kaygı uyandıran faktör olmadığı ve işbirlikçi yöntem ile teknolojinin öğrencilerin kaygı seviyeleri ve motivasyon düzeyleri üzerine doğrudan etkisi olduğunu göstermiştir. Öğrenci görüşmelerinde toplanan veri sonuçları ise; kaygı ve motivasyon arasında güçlü bir ilişki olduğunu göstermiştir.ANAHTAR KELİMELER: Yabancı dil konuşma kaygısı, işbirlikçi öğrenim yöntemi, teknoloji, motivasyon. | |
dc.description.abstract | Speaking in the foreign language is often considered as the most anxiety-producing experience by students. The main aim of this thesis is to identify the effects of cooperative learning and technology on students' anxiety level. In addition to this, the motivation level of learners and the effects of cooperative learning and technology on their motivation level were analysed. The sources of speaking anxiety, the relationship between anxiety and learners' motivational level were also investigated in this study. To realize this aim, the research was conducted at a Preparatory School of a private university with the participation of 41 students at the pre-intermediate levels of proficiency. Two groups were assigned for this research: Experimental and control group. For 5 weeks, the experimental group did their speaking lesson through cooperative learning methods and technology. The control group, on the other hand, studied speaking through traditional methods. Data were collected through questionnaires and interviews. The translation of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) questionnaire by Horwitz, Horwitz & Cope, 1986 was given to the participants. Using the results of the analyses involved in the quantitative part, twelve participants who demonstrated high and low levels of anxiety were selected for participation in the qualitative phase. Through the interviews, the sources of foreign language speaking anxiety and learners' motivational levels were determined.At the end of the study, the questionnaire at the beginning of the research was applied to both groups as a post-test and the results were compared. The analysis of the quantitative data revealed that the participants had a moderate level of foreign language speaking anxiety, testing procedures were major anxiety provoking factors; however, fear of negative evaluation and teachers 'attitudes were not anxiety provoking factors as it is expected and cooperative learning methods and technology have a direct effect on learners' speaking anxiety and motivational level. The interview results showed that there is a strong relationship between anxiety and motivation.KEY WORDS: Foreign language speaking anxiety, cooperative learning, technology, motivation. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The effects of cooperative learning and technology on english language learners` speaking anxiety and motivation level: A case study at a Turkish private university | |
dc.title.alternative | İşbirlikçi öğrenme yöntemi ve teknolojinin yabancı dil öğrenen öğrencilerin konuşma kaygıları ve motivasyon düzeyleri üzerine etkileri: Özel üniversitede bir durum çalışması | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Cooperative learning | |
dc.subject.ytm | Technology based instruction | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Speaking | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Foundation universities | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.identifier.yokid | 10053266 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 383908 | |
dc.description.pages | 147 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |