Mesleki teknik öğretmenlerin iş doyumsuzluğu
dc.contributor.advisor | Garipağaoğlu, Burçak Çağla | |
dc.contributor.author | Deliönü, Özcan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:05:40Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:05:40Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591948 | |
dc.description.abstract | Ülke kalkınmasındaki en önemli etkenlerden biri de şüphesiz mesleki teknik eğitimdir. Mesleki teknik eğitimin kalitesini iş çevresinin değişen ve gelişen talepleri doğrultusunda insan gücüne yönlendirmek için mesleki teknik öğretmenlerimize önemli görev ve sorumluluklar düşmektedir (Doğan, 1996). Ancak Türkiye'de meslek lisesi mezunları iş piyasasının talep ettiği becerileri tam olarak taşımadığından, iş dünyasında ara iş gücü açısından bir tür yetersizlik söz konusu olmaktadır. Bu durumda diğer eğitim türlerine göre daha maliyet gerektiren bir eğitim olan mesleki eğitim lisesi mezunlarının bir bölümü ya işsizdirler ya da diğer sektörlere kaymaktadırlar. Eğitimin nitelik ve kalitesi, öğretmen niteliği ile doğru orantılıdır (Şişman, 2005). Bu nedenle, araştırmanın amacı sanayinin ihtiyacı olan iş gücünü yetiştiren mesleki ve teknik öğretmenlerimizin niteliği ile doğrudan ilişkili olan iş doyumsuzluğunun nedenlerini çeşitli faktörler ve demografik özelliklere göre inceleyerek çözüm önerileri sunmaktır.Araştırma öğrenci sayısının 1000 ve mesleki teknik öğretmen sayısının 50'nin üzerinde olduğu teknik ve endüstri meslek liselerinde görev yapan öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel verilerin birlikte toplandığı ve çözümlendiği karma yöntem kullanılmıştır. Nicel araştırmada anket yöntemiyle 369 mesleki teknik öğretmen ile çalışılmış, nitel araştırmada ise odak grup görüşmelerinde 33 ve bireysel görüşmelerde 11 olmak üzere 44 mesleki teknik öğretmenle çalışılmıştır. Nicel araştırma sonuçları spss proğramı kullanılarak yorumlanmış, nitel araştırmada ise mesleki teknik öğretmenlerin görüşlerini yansız bir şekilde yansıtabilmek için, seçkisiz olmayan örnekleme stratejilerinden amaçlı örnekleme metodu kullanılmıştır. Karma bir araştırma yönteminin seçilmesi verilerin zenginleştirilmesi ve öğretmenlerin değişik çözüm önerileri sunmasını sağlamak için tercih edilmiştir.Araştırma sonucunda öğretmenlerin genel olarak en çok ücretten iş doyumsuzluğu duyduğu bu nedenlede bir kısmının ek işe yöneldiğini, daha sonra ise yönetim ve denetimden dolayı iş doyumsuzluğu yaşadıklarını ortaya koymuştur. Ancak sayısal verilere baktığımızda iş doyusuzluğu düzeyinin orta seviyede olduğu, diğer bir deyişle bu konuda karasızlık yaşadıkları görülmektedir.Anahtar Kelimeler: İş Doyumsuzluğu, Teknik Öğretmen, Nicel Araştırma, Nitel Araştırma | |
dc.description.abstract | One of the most important factors in the development of the country undoubtedly is vocational and technical education. The quality of vocational and technical education at the request of the business environment changing and evolving to redirect manpower vocational technical teachers is important duties and responsibilities fall (Dogan, 1996). But in Turkey, vocational high school graduates the skills demanded by the labor market is moving exactly in the business world in terms of the type of call failure workforce is concerned. In this case, other than the cost of the kind of education that an education that require vocational training or a portion of high school graduates are unemployed or are moving to other sectors.The quality of education and the quality of teachers is directly proportional to the quality (Sisman, 2005). Therefore, the purpose of the research workforce training needs of the industry with professional and technical qualifications of our teachers that are directly related to the causes of job dissatisfaction by examining various factors and demographic characteristics to provide solutions. In 1000 the number of students and number of teachers in vocational and technical research over 50 technical and vocational high school that was carried out by teachers working in. In the study of qualitative and quantitative data was collected and analyzed with a mixed method is used. The 369 vocational and technical teachers in quantitative research methods have been studied by questionnaire, qualitative research in the focus group discussions and individual interviews of 33 of the 11 were studied, including 44 professional technical teacher. Quantitative survey results were interpreted using SPSS me, in qualitative research the opinions of the vocational-technical teachers to reflect a neutral, non-random sampling method is used for purposes of sampling strategy. Selecting a mixed research methods and teacher data of different enrichment to ensure offering solutions are preferred. Research results most of the teachers in charge overall job dissatisfaction of some additional work for which reason his orientation, then, that the management and control live revealed that due to job dissatisfaction. However, when we look at the numerical data of the level of job dissatisfaction is at a moderate level,in other words, they live shows instabilities in this regard.Keywords: Job Dissatisfaction, Technical Teacher, Quantitative Research,Qualitative Research | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Mesleki teknik öğretmenlerin iş doyumsuzluğu | |
dc.title.alternative | Vocational technical teachers' job dissatisfaction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Planlaması Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Technical instructors | |
dc.subject.ytm | Job satisfaction | |
dc.subject.ytm | Vocational high schools | |
dc.subject.ytm | Technical high schools | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10040292 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 383912 | |
dc.description.pages | 176 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |