Show simple item record

dc.contributor.advisorKeşli Dollar, Yeşim
dc.contributor.authorAy Yilmaz, Merve
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:32Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:32Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591919
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, İstanbul'da özel bir ortaokuldaki İngilizce öğretmenlerinin ders içindeki konuşma amaçlarının öğrencileri tarafından doğru algılanıp algılanmadığını incelenmek, hangi durumlarda öğretmenlerin konuşma amaçlarının öğrenciler tarafından doğru algılandığını hangi durumlarda yanlış algılandığını saptamak ve ayrıca öğretmenlerin kendi konuşmalarının, öğrencilerin dil öğrenimi üzerindeki etkileri hakkındaki düşüncelerini araştırmaktır. Bu çalışmaya 3 İngilizce öğretmeni ve 75, 5. sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler Likert ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, İngilizce öğretmenlerinin konuşmalarının, bilinçli olarak ya da farkında olmadan, bir amaç içerdiğini ancak bu amacın bazı durumlarda öğrenciler tarafından doğru anlaşılmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca, ders saati içerisinde en çok öğretmenin konuştuğu gözlenmiştir. Öğretmen konuşmasının belli özelliklerinin öğrencilerin dil öğrenimine yardımcı olurken belli özelliklerinin bu öğrenimi zorlaştırabileceği görülmüştür. Bu nedenle, dil öğreniminin başarılı bir şekilde sağlanabilmesi için İngilizce öğretmenlerinin ders içi konuşmalarının miktar ve içerik açısından uygun olması gerektiği ayrıca öğretmenlerin, konuşma amaçlarının öğrenciler tarafından doğru bir şekilde anlaşıldığından emin olmaları gerektiği sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to uncover EFL teachers' purpose of talking in secondary level context and its perception by the learners, accordingly to investigate whether the teachers are aware of the fact that the learners may assign a different meaning to their talk during the lesson, and also, explore how the teachers consider their own talk in terms of the learners' language progress. A sample of 3 experienced EFL teachers teaching to 5th graders at a private school in Istanbul, Turkey and their students (n=75) participated in this study. The study was designed as a mixed method cross sectional study. Data was obtained through a triangulated approach, in which rank-order questionnaires and semi-structured interviews were administered to the participants. The findings of the study showed that knowingly or unknowingly EFL teachers' talk involves a specific purpose but there are times that learners don't perceive the intention underlying the TT. The findings of the study also revealed that whatever purpose they bring into the classroom, the one who talks more in the classroom is the teacher. It was also revealed that TT is not only a constructive tool for language learning but also a tool that may hinder language learning process. Therefore, EFL teachers should examine their own verbal behavior and try hard to use an appropriate amount and quality language in classroom. For the last, EFL teachers need to make sure that the students perceive the purpose of TT properly.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAn exploration of how language learners perceive the purpose of EFL teachers` talk
dc.title.alternativeİngilizce öğretmenlerinin konuşma amaçlarının öğrenciler tarafından nasıl algılandığının arastırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEnglish lessons
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school teachers
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.identifier.yokid10107860
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid448416
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess