Improving reading comprehension in Turkish EFL readers through vocabulary enhancement as a pre-reading strategy
dc.contributor.advisor | Keşli Dollar, Yeşim | |
dc.contributor.author | Karaca, Münire | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:05:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:05:31Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591914 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de bir meslek lisesinde 25 orta düzey Türk EFL öğrencisinin okuduklarını anlamalarını arttırma adına kelime geliştirme yolunu okuma öncesi stratejisi olarak etkinliğini incelemektir. Çalışma karma bir yöntemle hazırlanmıştır. Veriler gözlem, okuma stratejileri anketi, ön test, ön okuma kelime testi ve son test ile toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, okuma öncesi kelime öğretiminin Türk EFL meslek lisesi öğrencilerinin okuduğunu anlamalarına olumlu etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Çalışma kelime eşleme öğretiminin de EFL öğrencileri için etkili bir araç olduğunu ortaya çıkardı. Bu nedenle; Türk EFL öğretmenleri okuma derslerinde okuma stratejilerinin etkisini göz önünde bulundurmalıdır. Anahtar Kelime: Yabancı Dil Olarak İngilizce | |
dc.description.abstract | The purpose of the study is to examine the effectiveness vocabulary enhancement as a pre-reading strategy on the improvement of the reading comprehension of twenty five intermediate level of Turkish EFL students from a state vocational high school in Turkey. The study was designed as a mixed method. Data was obtained through a triangulated approach in which observation, survey of reading strategies, pre-test, pre- reading vocabulary test and post-test were administered to the participants. The findings of the study showed that the pre-reading vocabulary instruction had a positive effect of reading Turkish EFL vocational high school students' reading comprehension. It was also revealed that word-mapping vocabulary instruction is an effective tool for EFL readers. Therefore, Turkish EFL teachers should take in to account the effect of reading strategies in their reading lessons.Keywords: English as a Foreign Language (EFL) | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Improving reading comprehension in Turkish EFL readers through vocabulary enhancement as a pre-reading strategy | |
dc.title.alternative | Okuma öncesi stratejisi olarak kelime geliştirme yoluyla Türk EFL okurlarının okuduklarını anlamalarını arttırmak | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Vocabulary teaching | |
dc.subject.ytm | Vocabulary | |
dc.subject.ytm | Words | |
dc.subject.ytm | Vocational high schools | |
dc.subject.ytm | Vocational high school students | |
dc.subject.ytm | Turkish students | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.identifier.yokid | 10111833 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 448444 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |