Show simple item record

dc.contributor.advisorKeşli Dollar, Yeşim
dc.contributor.authorKaraca, Münire
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:31Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:31Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591914
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Türkiye'de bir meslek lisesinde 25 orta düzey Türk EFL öğrencisinin okuduklarını anlamalarını arttırma adına kelime geliştirme yolunu okuma öncesi stratejisi olarak etkinliğini incelemektir. Çalışma karma bir yöntemle hazırlanmıştır. Veriler gözlem, okuma stratejileri anketi, ön test, ön okuma kelime testi ve son test ile toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, okuma öncesi kelime öğretiminin Türk EFL meslek lisesi öğrencilerinin okuduğunu anlamalarına olumlu etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Çalışma kelime eşleme öğretiminin de EFL öğrencileri için etkili bir araç olduğunu ortaya çıkardı. Bu nedenle; Türk EFL öğretmenleri okuma derslerinde okuma stratejilerinin etkisini göz önünde bulundurmalıdır. Anahtar Kelime: Yabancı Dil Olarak İngilizce
dc.description.abstractThe purpose of the study is to examine the effectiveness vocabulary enhancement as a pre-reading strategy on the improvement of the reading comprehension of twenty five intermediate level of Turkish EFL students from a state vocational high school in Turkey. The study was designed as a mixed method. Data was obtained through a triangulated approach in which observation, survey of reading strategies, pre-test, pre- reading vocabulary test and post-test were administered to the participants. The findings of the study showed that the pre-reading vocabulary instruction had a positive effect of reading Turkish EFL vocational high school students' reading comprehension. It was also revealed that word-mapping vocabulary instruction is an effective tool for EFL readers. Therefore, Turkish EFL teachers should take in to account the effect of reading strategies in their reading lessons.Keywords: English as a Foreign Language (EFL)en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleImproving reading comprehension in Turkish EFL readers through vocabulary enhancement as a pre-reading strategy
dc.title.alternativeOkuma öncesi stratejisi olarak kelime geliştirme yoluyla Türk EFL okurlarının okuduklarını anlamalarını arttırmak
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.subject.ytmVocabulary
dc.subject.ytmWords
dc.subject.ytmVocational high schools
dc.subject.ytmVocational high school students
dc.subject.ytmTurkish students
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmForeign language education
dc.identifier.yokid10111833
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid448444
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess