The effect of mobile application voice of America, special English (VOA, se) forextensive reading to improve students` reading comprehension and vocabulary knowledge
dc.contributor.advisor | Keşli Dollar, Yeşim | |
dc.contributor.author | Hamad, Sangar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:05:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:05:30Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591910 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the attitude of first-year Kurdish EFL students at ISHIK University in Erbil city by integrating the mobile application program VOICE OF AMERICA (VOA) into extensive reading. A sample of 48 EFL students participated in this study. The quantitative data was obtained through an attitude questionnaire, while qualitative data was gained through semi-structured interviews and vocabulary level tests (VLTs), which were conducted as both pre-and post-tests in this study. The findings of the study discovered that the participants in the experimental group showed a positive attitude toward using smartphones for extensive reading and achieved scores on the VLT that were higher than those of the control group. The results also showed that reading on mobile technology devices increases learners' desire to read more and gain more vocabulary knowledge. It is also suggested that reading on mobile phones helps EFL students in learning the second language because of the accessibility to the information whenever and where ever learners need it with today's modern electronic gadgets. | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Erbil'deki ISHIK Üniversitesi'ndeki birinci yılındaki Kürt öğrencilerinin tutumlarını mobil uygulma programını (VOA) yaygın okumaya entegre ederek incelemektir. Bu çalışmaya örnek olarak 48 Kürt öğrenci katılmıştır. Bu çalışmada, nicel veriler bir tutum anketi yoluyla edinilirken, nitel veriler yarı yapılandırılmış röportajlar ve kelime seviye testleri (VLTs) ön test-son test yoluyla elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçları gösteriyor ki deneysel gruptaki katılımcılar yaygın okuma için akıllı telefon kullanımına karşı olumlu tutum sergilemişlerdir ve kelime seviye testlerindeki skorları kontrol grubuna nazaran daha yüksektir. Ayrıca sonuçlar gösteriyor ki; mobil teknolojik cihazlar, üstüne okuma öğrencilerin daha fazla okuma isteğini artırmakta ve daha fazla kelime bilgisini kazanmasını sağlamaktadır. Önerilen şu ki; mobil cihazlar sayesinde okuma Türk öğrencilerin ikinci dil edinimini günümüz modern elektronik aygıtları sayesinde erişebilir kılmış ve de öğrencilerin bilgiye ne zaman ve nerede ihtiyaç duyarlarsa ulaşabilmesine yardımcı olmuştur. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | The effect of mobile application voice of America, special English (VOA, se) forextensive reading to improve students` reading comprehension and vocabulary knowledge | |
dc.title.alternative | Amerika'nın sesi (VOA) özel ingilizce (SE) mobil uygulamasının, öğrencilerin okuduğunu anlama ve kelime bilgisini geliştirme amaçlı kapsamlı okuma | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | English for Spesific Purposes | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Vocabulary teaching | |
dc.subject.ytm | Vocabulary | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Mobile application | |
dc.subject.ytm | Iraq-Erbil | |
dc.subject.ytm | Kurdish | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.identifier.yokid | 10111484 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 448453 | |
dc.description.pages | 127 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |