Show simple item record

dc.contributor.advisorMede, Enisa
dc.contributor.authorKorkmaz, Hülya
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:28Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:28Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591900
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Türkiye'nin yabancı dil hazırlık programlarında, orta seviyede İngilizce yeterliliğine sahip öğrenciler için eğitim materyali olarak kullanılan Speakout ders kitabındaki okuma materyallerini değerlendirmektir. Özellikle, okuma materyalleri, amaçları, metinlerin uygunluğu, öğrenci gereksinimleri ve kelime dağarcığı gelişimi bakımından öğretim görevlilerinin algı ve deneyimlerine dayanarak ele alınmıştır. Bu çalışmaya, İstanbul'da bir vakıf üniversitesinde (kar amacı gütmeyen, özel) çalışan, yabancı dil olarak İngilizce öğreten 60 öğretim üyesi katılmıştır. Veriler; 60 kişiye uygulanan anketler, 15 kişi tarafından yazılan yansıtıcı metinler ve 5 kişinin sesli düşünme tekniği ile toplanmıştır. Bulgular, okuma materyallerinin uzunluğu, seviyesi ve gerçekliğe uygunluğunun yanı sıra erek kültürün tanıtımı açısından yeterli olduğunu ancak hala konu, çeşit, görseller, teknikler, aktiviteler ve ifade yeteneği ile ilgili bazı değişikliklere değinilmesi gerektiğini göstermiştir.Anahtar kelimeler: Ders kitabı değerlendirmesi, okuma materyalleri, yabancı dil olarak İngilizce öğreten eğitmenlerin algı ve deneyimleri, yabancı dil olarak İngilizce eğitimi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to evaluate the reading materials in the Speakout coursebook used as an instructional material for learners at the intermediate level of proficiency in a language preparatory program in Turkey. Specifically, the reading materials were examined in terms of text appropriateness, purpose of the materials, learner needs and vocabulary development based on the perceptions and experiences of the Turkish EFL instructors. The participants of this study were 60 EFL instructors working at a foundation (non-profit, private) university in Istanbul, Turkey and the data were collected through a questionnaire (N=60), reflective essays (N=15) and stimulated recall protocols (N=5). The findings revealed that the reading materials were satisfying in relation to length, level of the texts along with authenticity and introduction of target culture; however, certain modifications with regard to topics, genre, visuals, strategies, activities and word recycle were required to be addressed more closely.Keywords: Coursebook evaluation, reading materials, perceptions and experiences of EFL instructors, English as a foreign language (EFL).en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEvaluation of reading materials in the Speakout coursebook: From the data on perceptions and experiences of EFL instructors
dc.title.alternativeSpeakout ders kitabındaki okuma materyallerinin değerlendirilmesi: Yabancı dil olarak İngilizce öğreten eğitmenlerin algı ve deneyimlerine göre
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmReading materials
dc.identifier.yokid10097962
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid414618
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess