Show simple item record

dc.contributor.advisorMede, Enisa
dc.contributor.authorDoğan, Seval
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:17Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:17Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591853
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, İstanbul, Türkiye'deki bir vakıf (kar amacı gütmeyen, özel) üniversitesinin dil hazırlık programında yabancı dil olarak İngilizce öğrenen orta alt seviyedeki Türk öğrencilerin konuşma ihtiyaçlarını araştırmaktır. Bu çalışma, öğrencilerin konuşma ihtiyaçlarını belirlemeyi, ihtiyaçların mevcut programda karşılanıp karşılanmadığını ortaya çıkarmayı ve konuşmanın önemine ve öğrencilerin konuşma performansına dair algıları belirtmeyi hedeflemektedir. Katılımcıları, orta alt seviyedeki 80 öğrenci, 17 öğretim üyesi ve 2 koordinatör oluşturmaktadır. Nicel ve nitel araştırma modeli içeren bu çalışmada veriler; ihtiyaç analizi anketleri, sınıf gözlemleri ve yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Bulgular, katılımcıların neredeyse tüm konuşma ve alt becerilerine büyük önem verdiğini ortaya koymaktadır; ancak öğrenciler ile akademik personelin algıları arasında öğrencilerin konuşma performansı bakımından belirgin farklılıklar ve benzerlikler belirlenmiştir. Sonuçlara göre, mevcut programının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: İhtiyaç Analizi, Konuşma Becerisi, Konuşma Performansı, İngilizce Hazırlık Programı, Yabancı Dil Olarak İngilizce Eğitimi
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the speaking needs of the Turkish EFL learners of pre-intermediate level enrolled in a language preparatory program at a foundation (non-profit, private) university in Istanbul, Turkey. Specifically, the study attempts to identify the speaking needs of the participating students, find out whether the obtained needs are met in the existing program or not and lastly, investigate the perceptions of the participants about the importance of speaking and students' speaking performance. The participants in this study were 80 students, 17 instructors and 2 coordinators of the program. The data were collected both quantitatively and qualitatively from needs analysis questionnaires, classroom observations and semi-structured interviews. The findings revealed that both the students and academic staff attached great importance to almost all speaking skills and subskills. However, there were remarkable differences and similarities between their perceptions regarding the speaking performance of the participating students. Based on the findings, recommendations to improve the existing speaking syllabus are provided.Keywords: Needs Analysis, Speaking Skill, Speaking Performance, English Preparatory Program, EFLen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA language focused needs analysis for efl speaking in preparatory programs: A case in Turkey
dc.title.alternativeYabancı dil olarak İngilizce öğreten hazırlık programlarında dil odaklı konuşma ihtiyaç analizi: Türkiye' de bir durum
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmPreparatory classes
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmConversational behaviours
dc.subject.ytmTraining needs
dc.subject.ytmTarget needs
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmForeign language
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid10151445
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid475462
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess