Eğitim kurumlarında örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde otantik liderlik, Makyavelizm ve Johari penceresinin etkisi
dc.contributor.advisor | Garipağaoğlu, Burçak Çağla | |
dc.contributor.author | Yilmaz, Harika | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:05:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:05:16Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-04-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591848 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, MEB'e bağlı özel ve devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları üzerinde otantik liderlik, Makyavelizm ve Johari Penceresi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul'da görev yapan 45 yönetici, 303 sınıf ve branş öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışına yönelik algılarını belirlemek için `Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği` okul müdürlerinin çalışanları tarafından algılanan `Otantik Liderlik Ölçeği`, kişilerin makyavelist düzeylerinin belirlenmesi için `Mach-IV Ölçeği` ve kişisel açılım ve geri bildirim düzeylerinin ölçüldüğü `Johari Penceresi` ölçeği kullanılmıştır.Otantik liderlerin çalışanların örgütsel vatandaşlık düzeyini arttırdığı bulgusuna ulaşılmıştır. Johari pencersi kişisel açılım alt boyutunun örgütsel vatandaşlık davranışını etkilemediği, geri bildirim düzeyinin ise arttırdığı görülmektedir. Makyavelizm düzeyi ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Otantik Liderlik, Makyavelizm, Johari Penceresi | |
dc.description.abstract | This study aims to indentify the relationship between authentic leadership, Machiavellianism and Johari Window on organizational citizenship behavior of the teachers who work in private and state schools of Ministry of Education. Relational scanning model has been effectively used in this study by 45 managers, 303 classroom and branch teachers during the 2016-2017 Academic Year in Istanbul.A survey demonstrated that employees differed in what they defined as in-role and extra-role behavior, that these differences were related to commitment and social cues, and that employees were more likely to display organizational citizenship behavior (OCB) if they defined the behavior as in-role rather than extra-role. Results indicate that the boundary between in-role and extra-role behavior is not clearly defined and that OCB is a function of how broadly employees define their job responsibilities. This study suggests the need for a reconceptualization of OCB with the usage of Machiavellianism Test and Johari window.Key words: Organizational Citizenship Behavior, Authentic Leadership, Machiavellianism, Johari window. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Eğitim kurumlarında örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde otantik liderlik, Makyavelizm ve Johari penceresinin etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of an authentic leader, Machiavellianism and Johari window on the organizational citizenship behavior in educational environment | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-11 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Planlaması Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | Education establishments | |
dc.subject.ytm | Organizational citizenship | |
dc.subject.ytm | Authentic leadership | |
dc.subject.ytm | Machiavellianism | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Organizational citizenship behavior | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.identifier.yokid | 10144724 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 475484 | |
dc.description.pages | 191 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |