Show simple item record

dc.contributor.advisorBaykal, Ali
dc.contributor.authorAtagün, Demet
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:12Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:12Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591832
dc.description.abstractBu araştırmanın genel amacı; bir eğitim kurumundaki öğrenciler ile bu kurumda çalışmakta olan öğretmenlerin kişisel yönelimlerini ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu genel amaç doğrultusunda; yatılı, burslu eğitim veren özel bir kurumdaki öğretmenlerin ve öğrencilerin kişisel yönelimleri, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmiştir. Araştırma betimsel bir çalışma olup ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemi farklı branşlardan altmış iki öğretmen ve farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören altı yüz doksan üç ortaokul ve lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Baykal (2011) tarafından Edward De Bono'nun altı şapkalı düşünme tekniklerinden ve çeşitli kişilik kuramlarından esinlenilerek geliştirilen ve sekiz alt boyuttan oluşan Kişisel Yönelim Bildirimi ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ANOVA, Ki kare, Friedman, t testleri, Wilcoxon işaretli sıralar testi ile Pearson ve Spearman korelasyon testleri kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliği Baykal tarafından daha önce yapılan çalışmalarla sınanmış ve yapı geçerliği g=0,46 olarak bulunmuştur (Baykal, 2015). Her çalışmada olduğu gibi bu çalışma için de özel olarak güvenirlik değerleri ise hesaplanmış ve öğrenciler için güvenirlik katsayısı 0,946 olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin ve öğrencilerin en öncül yönelimleri arasında sezgisellik, sorgulayıcılık ve yaratıcılık bulunmaktadır. Öğretmen ve öğrencilerin kişisel yönelimleri arasında anlamlı ve yüksek bir ilişki bulunmaktadır. Kadınlar ve erkekler arasında sezgisellik ve sorgulayıcılık yönelimleri açısından anlamlı bir fark bulunmaktadır. Son olarak öğrencilerin bilimsellik, yaratıcılık ve sorgulayıcılık yönelimleri sınıflar arasında anlamlı bir fark göstermektedir. Diğer bulgular ise ilgili alan yazını doğrultusunda tartışılarak sunulmuştur. 
dc.description.abstractThe general purpose of this research is to determine the personality tendencies of students and their teachers within the framework. To attain this general aim, teachers' and students' personal tendencies were examined in terms of gender and class level. The descriptive research was designed in line with correlational survey model. Sample of the research consisted of 62 teachers from different fields and 693 students from middle and high school. Personal Tendencies Scale, which was developed by Baykal (2011) based on Edward de Bono's six thinking hats technique and several personality theories, was applied as data collection instrument in the research. The scale includes eight sub-dimensions. Data is analyzed by using ANOVA, Chi-Square, Friedman, Wilcoxon signed-ranked test and Pearson and Spearman techniques. The preoperative validity of the scale had been verified in a study conducted by Baykal and it was found as g=0,46. Reliability values were also calculated and presented in related tables. It was found as 0,946, which indicates that the scale is highly reliable. The results of the study demonstrated that both teachers' and students' dominant personal tendencies display a significant pattern. There is a significant and high correlation between personal tendencies of teachers and students. There is a significant difference between females and males in terms of intuitiveness and inquiry tendencies. A significant difference was found among students' scientific objectivity, creativity and inquiry tendencies in terms of class levels. The other findings are presented in discussion section of the study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğrencilerin ve öğretmenlerin kişisel yönelim örüntüleri arasındaki uyumu belirleme denemesi
dc.title.alternativeÖğrencilerin ve öğretmenlerin kişisel yönelim örüntüleri arasındaki uyumu belirleme denemesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBehavior patterns
dc.subject.ytmPersonal specifications
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmPersonal Orientation Inventory
dc.subject.ytmCreativity
dc.subject.ytmLearning orientation
dc.subject.ytmTeacher training
dc.subject.ytmTeacher Training Programs
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmLife tendencies
dc.identifier.yokid10152571
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid475477
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess