Show simple item record

dc.contributor.advisorSamur, Yavuz
dc.contributor.authorErtaş, Bülent
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:05Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:05Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2021-02-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591803
dc.description.abstractErgenlik yaşlarındaki insanlar akıllı telefonları başında aşırı zaman geçiriyor ve özellikle sosyal medya ve online oyunlara aşırı zaman ayırıyorlar. Sağladıkları içerik ile ele alındıklarında bu cihazlar insan oğlunun hayatında vazgeçilmez bir yere sahip oldu. Kişisel bilgisayar denince akla, masa üzerinde duran bir cihaz akla gelirken günümüzde çantalarda ve hatta ceplerde taşınan cihazlar, kişisel bilgisayarların yerini almış durumda. Bu teknolojiler ayrıca sınıflarda eğitim amaçlı da kullanılmaktalar. Eğitmenler, bu teknolojileri düşünerek ders planlarını ve müfredatı oluşturmaya çalışıyor. Söz konusu bu teknolojilerin öğrenciler açısından avantajları ve dezavantajları üzerine çalışmalar yapmak eğitim araştırmaları alanı için önemli bir durum. Bu çalışmanın ana amacı lise öğrencilerinin akıllı telefon, sosyal medya ve oyun bağımlılıkları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Yıl sonu genel başarı ortalaması, cinsiyet, okul türü, öğrencilerin akıllı telefonu en sık kaç amaç için kullandıkları gibi diğer faktörler ile belirtilen bu teknoloji bağımlılıkları arasındaki ilişki de araştırılan konular arasındadır. Örneklem Türkiye genelinde, liselerde 9. ila 12. sınıflarda öğrenim görmekte olan öğrencilerden oluşmaktadır (N=504). Öğrenciler online bir bağlantı aracılığı ile paylaşılan, içinde akıllı telefon, sosyal medya ve oyun bağımlılıkları ölçeklerini de bulunduran bir anketi cevaplayarak araştırmaya katılmışlardır. Değişkenler arasındaki korelasyonlar Pearson Korelasyonu ile analiz edilmiştir. Nicel veriyi karşılaştırmak ve analiz etmek amacıyla araştırmada ayrıca tekrarlanmayan gözlemli Çift Yönlü ANOVA da kullanılmıştır. Sonuçlar, akıllı telefon, sosyal medya ve oyun bağımlılıkları arasında anlamlı bir korelasyonu ortaya koymuş ancak bağımlılık seviyeleri ve öğrencilerin yıl sonu genel başarı ortalamaları arasında anlamlı bir korelasyona rastlanmamıştır. Erkekler ve kızlar arasındaki bağımlılık seviyeleri de oldukça anlamlı bir seviyede farklılık göstermiştir. Devlet okullarındaki öğrenciler bağımlılık ölçeklerinden özel okullardaki öğrencilere göre daha fazla puan almış olmalarına rağmen, okul türü ile yalnızca, okul türü ve sınıf karşılaştırıldığında oyun bağımlılığı anket skorları arasında ayrıca, cinsiyet ve okul türü karşılaştırıldığında akıllı telefon bağımlılığı ölçeği skorları arsında manalı bir ilişki bulunmuştur. Akıllı telefonun en sık kaç amaç için kullanıldığı değişkeni ile çalışılan tüm teknoloji bağımlılığı türleri ile manalı bir ilişki bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuçları önemli çıkarımlar ortaya koymakta ve bağımlılık, akademik başarı, teknoloji kullanım tercihleri ve cinsiyet farklılıkları konuları ile ilişkili gelecek araştırmalar için güncel bir örnek oluşturmaktadır. Anahtar Kelimeler: Sosyla Medya, Çevrimiçi Oyun, Akıllı Telefon Bağımlılığı, Ölçek, Genel Not Ortalaması
dc.description.abstractTeenagers spend an incredible amount of time on smartphones, especially on social media and online games. These devices, with the content they provide have become an indispensable part of the modern human being. The term personal computer used to mean a decent size machine on a desk but nowadays they are mostly in our bags or even in our pockets. Studying the advantages and disadvantages of these technologies for students is an important case in educational research. The main purpose of this study is to investigate the relationship between high school students' smartphone, social networking sites (SNS) and game addictions. Relationship bet ween these technologies and students' grade point average (GPA) scores, gender, school type, grade and what purposes they most frequently use their smartphones for were other subjects investigated in the study. The sample consisted of high school students in Turkey from grades 9 to 12 (N=504) and they responded to an online survey which included smartphone, SNS and game addiction scales. Correlations between variables were analyzed using Pearson correlation. Two-way ANNOVA without repeated measures was also employed in this study to be able to analyze and compare the data. The results indicated a significant correlation between smartphone, SNS, and game addiction however there were no significant correlation found between addiction types and GPA scores. Addiction levels between boys and girls also differed significantly. Although students from state schools scored higher in each of the addiction scales there was only a significant effect of the type of school on game addiction scale scores with regards to school type versus grade and on smartphone addiction scale scores with regards to gender versus school type. Number of purposes of smartphone use also have a significant effect on all addiction types studied. Results of this study have important implications and provide up-to-date example for further research studies in terms of addiction, academic performance, technology use preferences and gender differences. Keywords: Social Networking Sites, Online Gaming, Smartphone Addiction, Scale, GPAen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleRelational and comparative analysis on social networking, smartphone, and game addictions
dc.title.alternativeSosyal ağ, akıllı telefon ve oyun bağımlılıkları üzerine ilişkisel ve karşılaştırmalı analiz
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-02-09
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmMobile internet
dc.subject.ytmVideo games
dc.subject.ytmOnline gaming
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmMobile phone
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.subject.ytmMobile games
dc.subject.ytmSocial networks
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.identifier.yokid10181334
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid495529
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplineEğitim Teknolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess