Okul öncesi dönem çocuklarına etkileşimli okuma yöntemiyle sosyal becerilerin kazandırılması
dc.contributor.advisor | Çelebi Öncü, Elif | |
dc.contributor.author | Kerigan, Buse | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:05:04Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:05:04Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-05-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591801 | |
dc.description.abstract | Bu deneysel araştırmanın amacı belirlenen konu başlıklarını içeren resimli hikâye kitapları aracılığıyla etkileşimli kitap okuma yöntemiyle oluşturulan programın okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-5 yaş çocuklarının paylaşma, yardımlaşma, iş birliği, empati ve arkadaşlık becerilerine etkililiğinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan bir devlet üniversitesine bağlı ve Beşiktaş ilçesi sınırları içerisinde yer alan bir anaokulunda öğrenim gören 4-5 yaş grubundan 17 çocuk arasından basit seçkisel yöntem kullanılarak seçilmiştir. Araştırmaya, 4-5 yaş grubu çocukları arasından 9 çocuk katılmıştır. Çalışma grubuna, 8 hafta boyunca toplam 4 adet resimli hikâye kitabı 3 kez etkileşimli kitap okuma yöntemi kullanılarak okunmuştur. Bu yöntem ile çocuklara `paylaşma, yardımlaşma, iş birliği, empati ve arkadaşlık` becerileri kazandırılmaya çalışılmıştır. Çalışmadaki verilerin daha sağlıklı elde edilebilmesi için araştırmacı tarafından farklı üniversitelerde görev alan okul öncesi eğitimi ve Çocuk Gelişimi alanlarında doktora düzeyinde eğitimi olan sekiz akademiyen tarafından görüş alınarak kapsam geçerliliği yapılmış `Sosyal Beceri İçeren Davranışları Değerlendirme Kartları` oluşturulmuştur. Kartlardaki görseller hakkında çocuklara sorular sorularak sosyal durumlara ilişkin durumlarla ilgili çocukların görüşleri alınmıştır. Çalışmada ayrıca çocukların sosyal becerilerini değerlendirmek amacıyla `Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED)` ölçeği kullanılmıştır. Ön-test son-test uygulamaları yapılmış ve elde edilen bilgiler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın vi sonucunda elde edilen bulgulara göre Sosyal Beceri İçeren Davranışları Değerlendirme Kartlarında yer alan sorulara çocukların verdikleri cevaplar arasında anlamlı farklılık bulunmasa da, Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği' ne ilişkin bulgulara göre çocukların sosyal becerilerinde ön-test ve son-test puanlarının karşılaştırılmasında istatiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Etkileşimli Okuma, Okul Öncesinde Etkileşimli Okuma, Okul Öncesinde Kitap Okuma | |
dc.description.abstract | The aim of this emprical study is to examine the effectiveness of dialogic book reading technique reading on sharing, cooperation, collaboration, empathy and companionship skills to 4-5 years old children in preschool institutions by using subject related picture books. The sample group of the study was selected through simple random sampling technique from the 4-5 years old classes in Early Childhood Education Unit affiliated to the kindergarten in the state university within the academic year of 2017-2018. It was selected from 17 children from 4-5 years old group using simple selective method. 9 children from the age group of 4-5 participated in the research. In the study, 4 picture books were read 3 times for 8 weeks using dialogic book reading technique. Therefore, children are aimed to developed the skills of `sharing, collaboration, cooperation, empathy and friendship`. Also, preschool education program was applied to the children in the control group by their teachers. In order to ensure that the data in the study is obtained more healthily, `Social Behaviours Depicting Cards ` was created by viii the researcher. These cards were evaluated by eight different academicians from different education faculties for content validity and the children were asked about the images in this form. `Preschool Social Skill Assessment Scale (OSBED)` was also used in the study. Pre-test and post-test was performed and the data obtained was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program. According to the findings of the study, although no significant difference between the answers given by children in experimental group and children in control group to the Social Behaviours Depicting Cards was found, based on the findings of the Preschool Social Skills Assessment Scale, there was statistically significant difference between the pre-test and post-test scores of children's social skills. Key words: Dialogic book reading, pre school dialogic book reading, pre school book reading | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi dönem çocuklarına etkileşimli okuma yöntemiyle sosyal becerilerin kazandırılması | |
dc.title.alternative | The effectiveness of dialogic book reading technique inorder to develop social skills to 4-5 years old children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-13 | |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | interactive book reading | |
dc.subject.ytm | Book reading | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.identifier.yokid | 10210179 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 528686 | |
dc.description.pages | 159 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |