Assessing mindfulness in school-aged children: Development and validation of BAU mindfulness scale for children (BAU-MSC)
dc.contributor.advisor | Uzun, Raziye Bilge | |
dc.contributor.author | Taşkin, Sibel Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:04:59Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:04:59Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-05-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591780 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı Türk çocuklarının mindfulness düzeylerini ölçecek psikometrik bir ölçek geliştirmektir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amaçları; a) okul çağı çocuklarının mindfulness düzeylerini ölçecek psikometrik bir ölçek geliştirmek ve b) geliştirilmiş olan ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemektir. Bu amaçlar doğrultusunda bu araştırma üç aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında 41 maddelik madde havuzu oluşturulmuştur. Çalışmanın ikinci aşamasında ise bu maddeler 3. ve 4. sınıfa devam eden 275 öğrenciye (146 erkek, 129 kız) uygulanmıştır. Elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizine (AFA) tabii tutularak, 18 madde için öz değeri 1'in üzerinde 2 faktör olduğu ve bu 18 maddenin toplam varyansın % 33'ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Uzman görüşlerinin ve analiz sonuçlarının değerlendirilmesinin ardından, bazı maddeler çıkarılarak ölçek revize edilmiştir. Çalışmanın üçüncü aşamasında, 18 maddelik revize edilmiş BAU-ÇMÖ, 188 öğrenciye (97 erkek, 91 kız) uygulanmıştır ve toplanan veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, iki faktörlü yapı ikinci örneklem grubundan toplanan verilerle iyi düzeyde uyum göstermektedir (χ2 = 213.75, df = 134, χ2 / df = 1.59; GFI = 0.95; CFI = 0.97; AGFI = 0.93; RMSEA = 0.056). Analiz sonucunda, iki madde ölçekten çıkarılarak, 16 maddelik BAU-ÇMÖ'nün iç tutarlılık bakımından güvenilir nitelikte olduğu tespit edilmiştir (α =0.80). Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında, Çocuklar için Yaşam Kalitesi Ölçeği'nden elde edilen puanlar ile BAU-ÇMÖ'den elde edilen puanlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, BAU-ÇMÖ Türk çocuklarının mindfulness düzeylerini ölçmek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır. Anahtar Kelimeler: Mindfulness'ın değerlendirilmesi, Okul çağı çocukları, Ölçek geliştirme, Psikometrik özellikler | |
dc.description.abstract | This study aims at developing a psychometric mindfulness scale for Turkish children to assess children's mindfulness tendencies at any time. In this respect, the main purpose of this study is two-fold: (a) to develop a mindfulness scale for school-aged children, (b) to examine the psychometric properties of the mindfulness scale. Accordingly, the current study has three steps classified as Study 1, Study 2 and Study 3. In the Study1, 41-item pool of BAU Mindfulness Scale for Children (BAU-MSC) was generated. Initial version of BAU-MSC was administered to 275 students (146 male, 129 female) in Study 2. Obtained data was initially subjected to exploratory factor analysis (EFA) and results yielded two factors with eigenvalues greater than 1.00 and accounting for 33- % of the total variance. After reviewing the scale by taking the analysis results and expert opinions, the scale was revised and some items omitted. In the Study 3, Confirmatory factor analysis (CFA) was performed on 18-item revised BAU-MSC with 188 subjects (97 male, 91 female). The results of the CFA yielded a good fit (χ2 = 213.75, df = 134, χ2 / df = 1.59; GFI = 0.95; CFI = 0.97; AGFI = 0.93; RMSEA = 0.056) after excluding two items. The reliability of the 16- item BAU-MSC was found satisfactory (α =0.80). The validity evidence, correlation with the score of life satisfaction scale was also shown that BAU-MSC has promising psychometric properties and recommended for use on Turkish children. Keywords: Mindfulness assessment, School-Aged children, Scale development, Psychometric properties | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Assessing mindfulness in school-aged children: Development and validation of BAU mindfulness scale for children (BAU-MSC) | |
dc.title.alternative | Okul çağı çocuklarının mindfulness seviyelerinin ölçülmesi: BAU çocuklar için mindfulness ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-11 | |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Psychometric characteristics | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.subject.ytm | Mindfulness | |
dc.identifier.yokid | 10208270 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 528436 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı |