Show simple item record

dc.contributor.advisorUzun, Raziye Bilge
dc.contributor.authorTaşkin, Sibel Zeynep
dc.date.accessioned2021-05-06T13:04:59Z
dc.date.available2021-05-06T13:04:59Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-05-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591780
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı Türk çocuklarının mindfulness düzeylerini ölçecek psikometrik bir ölçek geliştirmektir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amaçları; a) okul çağı çocuklarının mindfulness düzeylerini ölçecek psikometrik bir ölçek geliştirmek ve b) geliştirilmiş olan ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemektir. Bu amaçlar doğrultusunda bu araştırma üç aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında 41 maddelik madde havuzu oluşturulmuştur. Çalışmanın ikinci aşamasında ise bu maddeler 3. ve 4. sınıfa devam eden 275 öğrenciye (146 erkek, 129 kız) uygulanmıştır. Elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizine (AFA) tabii tutularak, 18 madde için öz değeri 1'in üzerinde 2 faktör olduğu ve bu 18 maddenin toplam varyansın % 33'ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Uzman görüşlerinin ve analiz sonuçlarının değerlendirilmesinin ardından, bazı maddeler çıkarılarak ölçek revize edilmiştir. Çalışmanın üçüncü aşamasında, 18 maddelik revize edilmiş BAU-ÇMÖ, 188 öğrenciye (97 erkek, 91 kız) uygulanmıştır ve toplanan veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, iki faktörlü yapı ikinci örneklem grubundan toplanan verilerle iyi düzeyde uyum göstermektedir (χ2 = 213.75, df = 134, χ2 / df = 1.59; GFI = 0.95; CFI = 0.97; AGFI = 0.93; RMSEA = 0.056). Analiz sonucunda, iki madde ölçekten çıkarılarak, 16 maddelik BAU-ÇMÖ'nün iç tutarlılık bakımından güvenilir nitelikte olduğu tespit edilmiştir (α =0.80). Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında, Çocuklar için Yaşam Kalitesi Ölçeği'nden elde edilen puanlar ile BAU-ÇMÖ'den elde edilen puanlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, BAU-ÇMÖ Türk çocuklarının mindfulness düzeylerini ölçmek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır. Anahtar Kelimeler: Mindfulness'ın değerlendirilmesi, Okul çağı çocukları, Ölçek geliştirme, Psikometrik özellikler
dc.description.abstractThis study aims at developing a psychometric mindfulness scale for Turkish children to assess children's mindfulness tendencies at any time. In this respect, the main purpose of this study is two-fold: (a) to develop a mindfulness scale for school-aged children, (b) to examine the psychometric properties of the mindfulness scale. Accordingly, the current study has three steps classified as Study 1, Study 2 and Study 3. In the Study1, 41-item pool of BAU Mindfulness Scale for Children (BAU-MSC) was generated. Initial version of BAU-MSC was administered to 275 students (146 male, 129 female) in Study 2. Obtained data was initially subjected to exploratory factor analysis (EFA) and results yielded two factors with eigenvalues greater than 1.00 and accounting for 33- % of the total variance. After reviewing the scale by taking the analysis results and expert opinions, the scale was revised and some items omitted. In the Study 3, Confirmatory factor analysis (CFA) was performed on 18-item revised BAU-MSC with 188 subjects (97 male, 91 female). The results of the CFA yielded a good fit (χ2 = 213.75, df = 134, χ2 / df = 1.59; GFI = 0.95; CFI = 0.97; AGFI = 0.93; RMSEA = 0.056) after excluding two items. The reliability of the 16- item BAU-MSC was found satisfactory (α =0.80). The validity evidence, correlation with the score of life satisfaction scale was also shown that BAU-MSC has promising psychometric properties and recommended for use on Turkish children. Keywords: Mindfulness assessment, School-Aged children, Scale development, Psychometric propertiesen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAssessing mindfulness in school-aged children: Development and validation of BAU mindfulness scale for children (BAU-MSC)
dc.title.alternativeOkul çağı çocuklarının mindfulness seviyelerinin ölçülmesi: BAU çocuklar için mindfulness ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-11
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmPsychometric characteristics
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmScale development
dc.subject.ytmMindfulness
dc.identifier.yokid10208270
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid528436
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess