Show simple item record

dc.contributor.advisorDikilitaş, Kenan
dc.contributor.authorAslan, Serkan
dc.date.accessioned2021-05-06T13:04:42Z
dc.date.available2021-05-06T13:04:42Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-01-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591705
dc.description.abstractİzmir İli Konak, Karşıyaka ve Bornova ilçelerinde görev yapan özel eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin liderlik stillerine yönelik görüşleri ile örgütsel adalet ilişkisinde örgütsel bağlılığın aracılık rolünün incelendiği çalışmaya 313 öğretmen katılmıştır. Araştırma sonucunda sosyo-demografik özelliklere göre öğretmenlerin liderlik stilleri, örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık düzeylerinin farklılaştığı görülmüştür. Bununla birlikte, dönüşümcü liderlik stilli ile örgütsel bağlılık ve örgütsel adaletin pozitif yönlü ilişkili olduğu aynı zamanda örgütsel bağlılık ile örgütsel adalet arasında da pozitif yönlü ilişkili olduğu görülmüştür. Bu çerçevede liderlik stilleri ile örgütsel adalet düzeyleri arasında örgütsel bağlılığın pozitif yönde etki yarattığı ifade edilebilir. Anahtar Kelimeler:Liderlik, Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Adalet
dc.description.abstractA total of 313 teachers participated in the study, which examined the views of the teachers working in special education institutions in Narlıdere, Karşıyaka and Bornova districts on the leadership styles of organizational teachers and the mediating role of organizational commitment in the relationship between organizational justice. As a result of the research, it was seen that the leadership styles, organizational justice and organizational commitment levels of the teachers differ according to socio-demographic characteristics. However, it has been observed that there is a positive relation between transformational leadership style and organizational commitment and organizational justice and also there is a positive correlation between organizational commitment and organizational justice. In this context, it can be stated that organizational commitment has a positive effect between leadership styles and organizational justice levels.Keywords: Leadership, Organizational Commitment, Organizational Justiceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin liderlik stillerinin öğretmenlerin örgütsel adalet düzeyleri üzerindeki etkisinde örgütsel bağlılığın aracılık rolü
dc.title.alternativeThe role of organization of the leadership styles of the school administrators in the impact of the organization of organizational justice levels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-01-15
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmOrganizational justice
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.identifier.yokid10255182
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid565834
dc.description.pages124
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess