dc.contributor.advisor | Adıgüzel, Tufan | |
dc.contributor.author | Chaikh, Rana | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T13:04:41Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T13:04:41Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-03-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591702 | |
dc.description.abstract | BT günümüzde bireyin rasyonel düşünme yetisini geliştirmesini gerektiren hızlı teknolojik değişimler ve gelişmelerden dolayı BT her birey için sahip olması gereken bir beceri olmuştur. BT skills problem çözme, iletişim,yaratıcılık ve analitik düşünme gibi bir çok farklı beceriyi geliştirmektedir. Ayrıca, BT becerileri gelişmiş bireyler iş hayatlarında daha başarılı olmaktadırlar. Bu becerilerin önemi doğrultusunda, bu çalışmada okul öncesi öğrencileri için BT aktiviteleri tasarlanmıştır. Alanda bu konuda bir çok çalışma olmasına rağmen, okul öncesi öğrencilerine BT becerilerini öğretecek ve geliştirecek aktivitelerin azlığı göze çarpmaktadır.Bu araştırma, farklı disiplinleri (Matematik,Fen,Teknoloji ve Mühendislik) öğretmek amacıyla tasarlanan bir BT aktivitesinin tasarlama, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini incelemektedir. Araştırmada sırasıyla öğretim problemi, öğrenci analizi, görev analizi/öğretimsel amaç/öğretimsel stratejiler/içerik analizi/öğretimsel gelişme ve değerlendirme aşamaları takip edilmiştir. Nitel ve nicel veri hem EÇE uzmanı,öğretimsel tasarımcı ve konu uzmanı ile yapılan görüşmelerden hem de 10 oturum boyunca veri toplamak için kullanılan gözlem tekniği ile elde edilmiştir. 15 okul öncesi öğrencisi ve iki öğretmen asistanı öğretimsel tasarım sürecinin veri toplama, uygulama ve değerlendirme aşamalarına dahil edilmiştir.Yapılan ihtiyaç analizi kapsamında Türkiye'de okul öncesi eğitim kurumlarında BT becerilerinin öğretilmesi konusunun göz ardı edildiği dahası okul öncesi öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin bu yaş grubundaki çocuklara BT becerilerinin öğretilmesi ve değerlendirilmesi konusunda yeterli donanıma sahip olmadıkları görülmüştür. Başka bir sonuç ise çocukların erken yaşta BT becerileri kazanması onların ilkokul ve ortaokul eğitimlerindeki gelişmelerinin üzerinde olumlu etkilere sahiptir. Öğrenci analizleri sonuçları ise çocukların erken yaşlarda BT becerilerine sahip olmadığını ancak bu becerilerin uygun aktivite ve araçlarla geliştirilebileceğini göstermiştir. Ayrıca yetenek analizi şeması sonuçları, görev analizi/ öğretimsel amaç kapsamında BT öğretiminde sistematik stratejiler takip etmenin gözle görülür gelişmelere neden olduğunu ortaya koymuştur. Bu araştırma için üretilen yüksek kaliteli kaynaklar, bu kaynakların çocuklara rahat ve neşeli bir ortamda sunularak onların bu becerileri öğrenme ve geliştirme konusundaki motivasyonlarını artırmayı hedeflemektedirler. Ancak, ECE uzmanı bu kaynakların 3 yaş grubu çocuklarının bilişsel ve motor becerileri göz önünde bulundurularak yeniden tasarlanıp şekillendirilmeleri gerektiğini belirtmiştir. Bunun nedeni üretilen bu aktivitelerin çocuklar için 4 yaş ve sonrası daha uygun ve 5 yaş grubu çocukları için ise mükemmel olmalarıdır. Konu uzmanı, öğretimsel tasarımcı ve araştırmacı çocukların başarısı ve gösterdikleri performansta olumlu sonuçlar gözlemişlerdir.Sonuç olarak, bu çalışma Türkiye'de bulunan okul öncesi eğitimi alan çocukların ihtiyaçlarını karşılayarak onların BT becerilerini geliştirecek yeni aktiviteler geliştirme konusunu incelemektedir. Bu çalışma aynı zamanda okul öncesi öğrencileri için hazırlanacak olan öğretimsel tasarım, bu tasarımın geliştirilmesi ve değerlendirilmesi sürecinde bir rehber olarak ele alınabilir. | |
dc.description.abstract | CT has become an essential skill in this era due to the rapid change in technology which demands the individual to enhance his ability to think clearly and rationally. CT skills enhance different skills such as problem-solving, communication, creativity, and analytical thinking. Moreover, individuals who possess CT skills do better later in work life. Due to the importance of such skills, this study proposes designed CT activities for preschoolers. Although various studies have been conducted on this issue, the literature still lacks developed activities which teaches CT skills for preschoolers.This research investigates the process of designing, developing and evaluating a new designed CT activity which teaches different disciplines (Maths, Science, Technology and Engineering) for preschoolers. This development research followed different stages on instruction respectively: instructional problem, learner analysis, task analysis/ instructional objective/ instructional strategies/ content analysis/ instructional development and evaluation. Qualitative and quantitative data have been collected through interviews with the ECE Expert, instructional designer and subject matter expert, and an observation technique has been used to collect the data throughout 10 sessions. Fifteen preschoolers and two teacher assistants have been also involved in both data collection, implementation, and evaluation of the instructional design process.It has been found within the scope of the needs analysis that teaching CT skills in Turkish preschools is still a topic that has been ignored, moreover preschool teachers lack the knowledge on techniques to teach and assess CT skills for children at an early age. Another result has revealed that teaching CT skills at an early age has a positive effect on the child's progress later in primary and secondary school. Additional results from the learner analysis process have shown that children at an early age lack essential CT skills, and such skills can be improved if proper activities and tools are given to the child. From the skills analysis schema, the result has shown that following systematic strategies in teaching CT skills within the scope of task analysis/ instructional objective contribute to significant improvement. Moreover, in this study, the high quality produced resources aim to motivate children to learn and enhance their skills in a playful and friendly atmosphere. However, the ECE Expert has found that the designed activities must be redesigned and reshaped to match three-years-olds' cognitive and motor skills since it has been found that such designed activities are more appropriate for children starting from age four, and excellent for age five students. The subject matter expert, instructional designer, and researcher have found a positive outcome in the achievement and performance of the children.In conclusion, this study aims to investigate the ability to design new activities which enhance children's CT skills by meeting the learning needs of preschoolers in Turkey. This study can also be considered as a guide for the process of instructional design, development, and evaluation of preschool children. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Critical thinking activities for preschool children | |
dc.title.alternative | Okul öncesi çocuklarda eleştirel düşünce aktiviteleri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-04 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | In-class works | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.identifier.yokid | 10260018 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 569115 | |
dc.description.pages | 129 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Teknolojisi Bilim Dalı | |