Show simple item record

dc.contributor.advisorKaplan Sayı, Ayşin
dc.contributor.authorAtaman, Semra
dc.date.accessioned2021-05-06T13:04:35Z
dc.date.available2021-05-06T13:04:35Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-03-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591677
dc.description.abstractÇalışma üstün zekalı olan ve olmayan çocukların liderlik özelliklerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda `Liderlik Potansiyeli Ölçeği` oluşturulmuştur. Araştırma kapsamındaki öğrenciler 6-11 yaş öğrencileridir. Araştırmadan elde edilen veriler, ilkokula devam eden öğrencilerin liderlik potansiyelini ortaya koymakla beraber, literatüre `Liderlik Potansiyeli Ölçeği`ni kazandırmıştır.Araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. Araştırmanın ölçek geliştirme kısmındaki uygulamalar İstanbul ili Avrupa ve Anadolu yakasından toplam altı ilçede yürütülmüştür. Ölçek geliştirme çalışmalarına ilk ve ortaokula devam eden 459 kız, 462 erkek olmak üzere 921 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin 219 özel okul, 702 devlet okulu öğrencisidir. İkinci aşamada ise ölçek uygulaması gerçekleştirilmiş ve son hali verilen ölçek 287 normal, 105 üstün zekâlı ve yetenekli öğrenciye uygulanmıştır.Çalışma sonucunda liderlik potansiyeli; üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde normal öğrencilere göre, kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre, özel okulda eğitim gören öğrencilerde devlet okulunda öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Çocukların liderlik potansiyelinin yaşlarına, ailedeki çocuk sayısına, gelir düzeyine, doğum sırasına ve anne eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı görülürken; geçen seneki not ortalamasına, sanatsal etkinliğe katılma durumuna, takım sporuna katılma durumuna, baba eğitim düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Üstün Zeka ve Yetenekli, Liderlik, Liderlik Potansiyeli.
dc.description.abstractThe study aims to determine the leadership potential of gifted and non-gifted children and examine the leadership potential according to different variables. For this purpose, the Leadership Potential Scale is developed. The students in the study are 6-11 ages. Data obtained from the study reveal the leadership potentiality of students, and also put forward a `Scale of Leadership Potential`. The research consists of two phases. The scale development part of the study is conducted in six districts of the European and Anatolian sides of Istanbul. 921 students including 459 girls and 462 boys from primary and secondary schools participated to this phase. 219 students from private schools and 702 students are from public school students. In the second phase, the final version of the scale is applied to 287 normal, 105 gifted and talented students.As a result of the study, it is concluded that gifted and talented students' leadership potential is higher. Also the leadership potentiality is higher for girls and for students studying at private schools. It is observed that children's perception of leadership potentiality does not differ based on their age, number of children in their family, income level, birth order or maternal educational level, whereas it differs based on the grade point average earned in the previous year, the status of attending an art activity, the status of taking part in team sports, and paternal educational level.Key Words: Gifted and Talented , Leadership, Leadership Potentialen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜstün zekâlı olan ve olmayan çocukların liderlik potansiyelinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamining leadership potential of gifted and nongifted children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-03-03
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmGifted
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.identifier.yokid10259226
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid569087
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineÜstün Zekalılar Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess