Çağdaş sanatta iplik
dc.contributor.advisor | Uzkur, Özcan | |
dc.contributor.author | Yetiş, Merve | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T12:26:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T12:26:49Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/588658 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada; tekstilin en temel üretim malzemesi olan ipliğin çağdaş sanattaki önemine ve çağdaş sanatçıların, salt iplik kullanarak ona yükledikleri anlamlarla, ipliğin görsel anlatım dilini sorgulayan çalışmalarına yer verilmiştir. 20. Yüzyıldan itibaren sanat, farklı disiplinlerin bir araya gelmesiyle; sınır tanımayan ve yeni ifade biçimlerine yer veren bir alan olmuştur. Bu bağlamda, kendilerini iplik ile ifade eden çağdaş sanatçılar da; ipliğin meydana getirdiği görsel etkiyi mimari, resim, heykel, enstelasyon, mekan vb. birçok farklı disiplin ile birleştirerek, özgün sanat dillerini oluşturmuşlardır.Dört ana bölümden oluşan bu araştırmanın birinci bölümünde; ipliğin tarihsel süreçte incelenmesi, tanımı ve sınıflandırılması hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde; Modern sanat ve sanatta meydana gelen köklü değişimlerden bahsedilmiştir. Modern sanat anlayışı ile sanatta meydana gelen özgürleşmeyle; yeni malzeme arayışlarında bulunan sanatçılar, yeni düşünsel ve görsel sorgulamalarıyla sanatın değişmesine ve özgünleşmesine neden olmuşlardır. Bu düşünce ve arayışlar doğrultusunda, klasik tekstil sanatına getirilen çağdaş yaklaşımlara yer verilmiştir. Tekstil sanatının plastik sanatlar içerisinde yer almasında kırılma noktası olan Bauhaus ekolünden ve sanatçılarından söz edilmiştir. Üçüncü bölümde; klasik dokuma sanatı geleneğinden, lif sanatına geçiş sürecinde yaşanan gelişmelere ve etkinliklere yer verilmiştir. Bu konuda çalışmalar yapan öncü sanatçılar ve eserleri incelenmiştir.Dördüncü bölümde ise; Çağdaş sanat ve günümüz sanatı hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca bu tezin araştıma konusu olan, yapıtlarında tamamıyla ipliğin görsel dilini sorgulayan sanatçılar ve çalışmaları incelenmiştir. Yapılan araştırmalarda görülmüştür ki; tüm kırılmaların yaşandığı 21. yüzyılın çağdaş sanat ortamında, ipliğin sadece tekstil üretim malzemesi olmadığı ve klasik tekstil sanatındaki kullanımının yanı sıra, sanat disiplinleri arasında yer alan öznesi ve nesnesi kendisi olan bir sanat oluşturma malzemesi olduğu saptanmıştır.Anahtar kelimeler: İplik, Tapestry, Lif Sanatı, Modern Sanat, Çağdaş Sanat. | |
dc.description.abstract | This study includes, the works of modern artists who attribute special meanings by using only yarn and question the language of the visual effects of the yarn, by emphasizing its importance as the most basic production material in the textile.Since the beginning of 20th Century, art has become a boundless field as a result of the combination of different disciplines and new ways of expressions. In this sense, the contemporary artists, who interpret themselves with yarn, also established their own language of expression by combining the visual effect of the yarn into architecture, painting, sculpture, space and installation.This study consists of four parts and the first part is composed of the examination of the yarn in the historical process, its definition and classification. In the second part, the fundemantal changes in the art and the moden art are condsidered. With the freedom as a result of modern understandings, the artists who are in search for new materials caused an alteration to autenthicity with their new intellectual and visual probes in the art. With respect to these new conseptions and pursuit, new approaches to the art of classical textile are being expressed. Moreover, the Bauhaus-school and the artiststs that played a great role as a breaking point in the prencence of art of textile within the plastic arts are also mentioned.The third part includes the activities and the developments that occured through the transition period from the conventional weaving art to fiber art. The last part is about the comtemporary art and today's art. In addition, the artists who question entirely the expressions of the visual effects of the yarn and their Works, which is also the major subject of this study, are being examined.As conclusion, within the atmosphere of 21th century art, despite all breakups, the yarn is not only a production material apart from its usage in classical textile art but also is determined as a creative production material to form an art being both individually self-subject and self-object among all the disciplines of arts.Keywords: Yarn, Tapestry, Fiber Art, Modern Art, Contemporary art. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | El Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Crafts | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Çağdaş sanatta iplik | |
dc.title.alternative | Yarn in contemporary art | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-08-06 | |
dc.contributor.department | Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.subject.ytm | Artistic works | |
dc.subject.ytm | Modern art | |
dc.subject.ytm | Yarn | |
dc.subject.ytm | Weaving art | |
dc.subject.ytm | Weavings | |
dc.subject.ytm | Weaving | |
dc.subject.ytm | Fiber art | |
dc.subject.ytm | Artists | |
dc.identifier.yokid | 10257741 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ALTINBAŞ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 555436 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |