dc.contributor.advisor | Argon, Türkan | |
dc.contributor.author | Yilmaz, Hayrullah | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T11:45:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T11:45:01Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-02-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/582307 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; ilkokul da görev yapan öğretmenlerin bireysel yenilikçilik ile mesleki değerlerini yansıtma düzeylerini belirleyerek görüşleri arasında anlamlı ilişkinin olup olmadığını ortaya çıkarmak ve öğretmen görüşlerinin kişisel değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır.İlişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Bolu merkez ilçesinde ilköğretim kurumlarında görev yapan 529 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin tamamına ulaşılmış, dönen ölçeklerden 350'si veri olarak kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, Bireysel Yenilikçilik ve Öğretmen Mesleki Değerler Ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS programı ile çözümlenmiş, verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, Man Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Rho Korelasyon analizi yapılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre;Öğretmenlerin bireysel yenilikçilikten almış olduğu puanlar `yüksek düzeyde yenilikçi` olduklarını göstermiştir. Öğretmenler bireysel yenilikçilik kategorilerinden en çok `öncü` ve `sorgulayıcı` kategorilerinde yer almışlardır.Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik ile ilgili görüşleri incelendiğinde toplamda ve fikir önderliği, deneyime açıklık, risk alma alt boyutlarında `katılıyorum` değişime direnç boyutunda ise `ortadayım` düzeyindedir.Öğretmenlerin, mesleki değerlerini yansıtma düzeylerine ilişkin görüşleri ölçeğin toplamında orta seviyenin üzerindedir. Ölçek toplamında ve alt boyutlardan işbirliğine açıklık, kişisel ve toplumsal sorumluluk boyutlarında `kendilerini yansıttığı`, farklılıklara saygı duyma boyutunda kendilerini `tamamen yansıttığı`, şiddete karşı olma alt boyutunda ise kendilerini `kısmen yansıttığı` şeklindedir.Öğretmenlerin kişisel değişkenleri doğrultusunda bireysel yenilikçilik ve mesleki değerlerine ilişkin elde edilen sonuçlar ise cinsiyet, yaş, kıdem, çalışan sayısı, branş, öğrenim durumu değişkenlerinin öğretmenlerin bireysel yenilikçiliğe yönelik görüşlerinde anlamlı fark oluşturmamıştır. Diğer bir ifadeyle öğretmenlerin kadın ya da erkek, yaşları, kıdemleri, branşları, çalıştıkları çalışan sayısı ve lisans yada lisansüstü eğitime sahip olmaları öğretmenlerin, bireysel yenilikçiliğe ilişkin görüşlerinde etkili değişkenler değildir. Bununla birlikte cinsiyet değişkeni bireysel yenilikçiliğin deneyime açıklık ve risk alma alt boyutlarında, branş değişkeninde ise risk alma boyutunda anlamlı fark oluşturmuştur. Öğretmenlerin cinsiyet, yaş, kıdem, çalışan sayısı, öğrenim durumu değişkenleri öğretmenlerin mesleki değerlerine yönelik görüşlerinde anlamlı bir fark oluşturmamıştır. Diğer bir ifadeyle öğretmenlerin kadın ya da erkek, yaşları, kıdemleri, branşları, çalıştıkları okuldaki çalışan sayısı ve lisans ya da lisansüstü eğitime sahip olmaları mesleki değerlerine ilişkin görüşlerinde etkili değişkenler değildir. Bununla birlikte branş değişkeni hem toplamda hem de kişisel ve toplumsal sorumluluk ve işbirliğine açıklık alt boyutunda anlamlı fark oluşturmuştur. Bireysel yenilikçiliğin, mesleki değerlerin geneli ile işbirliğine açıklık boyutu arasında düşük düzeyde pozitif yönlü, farklılıklara saygı duyma, kişisel ve toplumsal sorumluluk boyutlarında orta düzeyde pozitif yönlü, şiddete karşı olma boyutunda ise orta düzeyde negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Mesleki değerler ile fikir önderliği, deneyime açıklık boyutları arasında orta düzeyde pozitif ilişki, risk alma boyutuyla ise düşük düzeyde pozitif bir ilişki, değişime direnç boyutunda ise düşük düzeyde negatif bir ilişki saptanmıştır.Değişime direnç alt boyutuyla farklılıklara saygı duyma boyutu arasında düşük düzeyde negatif yönlü, şiddete karşı olma boyutuyla ise orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olup, fikir önderliği boyutuyla farklılıklara saygı duyma, kişisel ve toplumsal sorumluluk işbirliğine açıklık boyutları arasında orta düzeyde pozitif yönlü, deneyime açıklık boyutuyla farklılıklara saygı duyma, kişisel ve toplumsal sorumluluk işbirliğine açıklık boyutları arasında orta düzeyde pozitif yönlü, risk alma ile farklılıklara saygı duyma, kişisel ve toplumsal sorumluluk işbirliğine açıklık boyutları arasında düşük düzeyde düzey de pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research; to determine whether there is a meaningful relationship between the reflection level of the teachers working in primary school and their individual innovations and professional values and to show whether the opinions of teachers differ according to personal variables.The study conducted by the relational screening model constituted 529 teachers working in primary education institutions in the central province of Bolu in the academic year of 2015-2016. All of the teachers were reached and 350 of the returned scales were used as data. As a means of data collection in research; personal information form, Individual Innovation and Teacher Vocational Values Scales were used. Data were analyzed by SPSS program. Frequency, percentage, mean, standard deviation, Man Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman Rho Correlation analyzes were performed in the analysis of the data.According to the results obtained from the research; Teachers' scores on individual innovation show that they are highly innovative. Teachers are among the most pioneering and questioning categories of individual innovativeness categories. When teachers' opinions on individual innovation are examined, total and opinion leadership, experiential openness (`agree` in the risk taking sub-dimensions, `middle` in the dimension of resistance to change) Teachers' views on their professional values are based on the fact that they `reflect on themselves`, `completely reflect` themselves in the dimension of respecting the differences, and `partially reflect themselves` It shaped.The results of individual innovativeness and professional values in terms of teachers 'personal variables did not make a meaningful difference in the opinions of teachers' individual innovativeness on the variables of gender, age, seniority, number of employees, branch, education status. In other words, teachers are not influential variables in their views on individual innovativeness of female teachers, men, ages, seniority, branches, the number of employees they work and graduate educators. Nevertheless, gender variables significantly differed in the experimental openness and risk taking sub-dimensions of individual innovation and in the risk taking dimension in the branch variable.Gender, age, seniority, number of employees, education status variables of teachers did not make a meaningful difference in their opinions about professional values of teachers. In other words, teachers are not influential variables in their views on male or female, their age, seniority, branches, the number of employees in the school they work at, and their professional values, which must have undergraduate or graduate education. Nevertheless, the branch variable made a significant difference in both total and openness to individual and social responsibility and co-operation.There was a low positive correlation between individual innovation, professional values, generality and cooperativeness to openness dimension, respect for differences, moderate positive correlation in personal and social responsibility dimensions, and moderate negative relationship in violence vs. opposition.There was a moderate positive correlation between professional values and opinion leadership, experiential openness dimensions, and a low positive correlation with risk taking dimension.There is a moderately positive relationship between the dimension of resistance to change and the dimension of respect for differences, and a moderately positive relationship with the dimension of opposing dimension. There is a moderate positive relationship between the dimensions of opinion leadership and respect for differences, openness between individual and social responsibility cooperativeness, there was a low level of positive correlation between openness to differences, respect for differences, openness to individual and social responsibility, openness between dimensions, openness to cooperation, personal and social responsibility, respect for differences and risk taking. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik ile mesleki değerlerini yansıtma düzeyleri | |
dc.title.alternative | Reflection levels of professional values with individual innovation of primary school teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-02-22 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Primary school teachers | |
dc.subject.ytm | Innovativeness | |
dc.subject.ytm | Occupational value | |
dc.subject.ytm | Individual innovativeness | |
dc.identifier.yokid | 10191615 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 504715 | |
dc.description.pages | 142 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı | |