Show simple item record

dc.contributor.advisorKocaman, Gülseren
dc.contributor.authorGülerbaşli İleri, Serap
dc.date.accessioned2021-05-05T09:11:33Z
dc.date.available2021-05-05T09:11:33Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/579701
dc.description.abstractBu çalısma, yeni mezun hemsirelerin uyum programlarını nasıl degerlendirdiklerini,profesyonel rollerine geçis süreci algılarını ve etkileyen etmenleri incelemek amacıylatanımlayıcı olarak yapılmıstır.Bir üniversite hastanesinde yürütülen bu arastırmanın örneklemine en az altı ay, en fazlaiki yıldır çalısıyor olan yeni mezun ve arastırmaya katılmayı kabul eden 105 hemsirealınmıstır. Arastırmanın verileri yeni mezunların özellikleri, geçis süreci algıları vedeneyimleri ile isten ayrılma niyetlerini içeren bir anket formu ile toplanmıstır. Verilerindegerlendirilmesinde ki-kare ve korelasyon analizi kullanılmıstır.Yeni mezunların %66.7'si oryantasyon egitimi almıs, %93.3'ü bir rehber hemsire ileçalısmıstır. Oryantasyon programından beklentileri tümüyle karsılananlar %8.6 iken bu oranrehber hemsireyle çalısma için %64.3'dür. Geçis sürecinde yeni mezunların heyecan veisteklilik gibi olumlu; kaygı ve tedirginlik gibi olumsuz duygular yasadıkları saptanmıstır. syükü fazlalıgı, hastalara yeterince zaman ayıramama, kendini yetersiz hissetme stres yaratanfaktörler olarak belirtilmistir. İşten ayrılmayı düsünenlerin oranı %65.7'dir. Yeni mezunhemsirelerin geçis süreci algı puan ortalaması (4.45±2.15) orta düzey bir zorluk yasandıgınıgöstermistir. Rehber hemsire ile çalısma süresi uzun olanlarda geçis süreci daha olumsuzalgılanmıstır. Okulun mezuniyete hazırlayısı ile geçis süreci algısı arasında anlamlı (r = 0.60,p<0.01) bir iliski bulunmustur.Uyum programının süre, içerik, destek açısından iyilestirilmesine gereksinim oldugunu;geçis süreci kolaylastırılarak isten ayrılma isteginin azaltılabilecegini; okullarında meslekisosyalizasyonu yeterli olanların geçis süreci algılarının daha olumlu oldugunu gösterensonuçların etkili geçis programlarının hazırlanması için yol gösterici olacagı düsünülmektedir.
dc.description.abstractThe purpose of this descriptive study was to investigate how the newly graduated nursesevaluate the orientation programs, their perceptions of transition period of their Professionalroles and the factors determining of this period.Newly graduated nurses (n=105) have been taken into the sampling of this study in anuniversity hospital who has been working at least six months, at most two years and acceptedto participate in this survey. The data has been collected with a questionnaire that includedthe characteristics of the newly graduates, their perceptions of the transition period, theirexperiences and their intention to leave the current position. The chi-square and thecorrelation analysis have been used in the evaluation of the data.The study showed that %66,7 of the newly graduates have received orientation training,and the %93,3 has worked with a preceptor nurse. While the nurses whose expectationsfulfilled with the orientation training is %8,6, this rate is %64,3 for the nurseswho worked with a preceptor nurse. It has been found that the newly graduates hadexperienced positive feelings like excitement and willingness and the negative ones like theanxiety and discontent. The work load excess, not having enough time for thepatients and feeling of insufficiency have been determined as the factors that create stress.The rate of intent to leave the current job is %65,7. The average points of the perceptionperiod of the newly graduated nurses (4,45±15) has shown there has been experienced amedium level difficulty. The transition period has been perceived more negative for the oneswho have had a longer period of working time with a preceptor. There has been found ameaningful relationship between the school¡¦s preparation of the graduation and theperception of the transition period (r=0.60, p<0.01).It has been considered the results shown that the orientation program requiresimprovement from the points of duration, content and support; it would be able to reduce theintent to leave of the job by facilitating the transition period; the perception of the transitionperiods are more positive for the ones who have enough professional socialization in theirschools, would be guiding for the preparation of effective transition programs.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleYeni Mezun Hemşirelerin Profesyonel Rollerine Geçiş Süreci algısı ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi
dc.title.alternativeExamining The Perception of The Transition Period of The Professional Roles of The Newly Graduated Nurses
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9002347
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid195475
dc.description.pages82
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess