Show simple item record

dc.contributor.advisorSağlam, Mümtaz
dc.contributor.authorÖzkan, Özgür
dc.date.accessioned2021-05-05T09:00:24Z
dc.date.available2021-05-05T09:00:24Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575757
dc.description.abstractÖZET Fransa'da bulunan Fanaille müzesindeki Kelt oymaları, Roma sanatı ve yaşadığı yerin mimarisi gibi çeşitli kaynaklardan etkilenen Pierre Soulages, erken yaşlarda sanata ilgi duydu ve resim yapmaya başladı. İkinci Dünya Savaşı yıllarında tanıştığı Sonia Delaunay ve Nazi ideolojisinin propagandasını yapan 'Signal* adlı bir dergide okuduğu bir makale ile ilk defa soyut sanatla tanıştı. Böylece 1947 yılında ilk soyut resmini yaptı. Soulages'ın soyuta varması doğadan ve figürden başlayan kademeli bir sürecin sonucu değildi. Onun yerine, Soulages ani bir dönüşle doğayı referans alan anekdotçu resim geleneğinden ayrıldı ve resimlerinde farklı ve kendine has araçlarla ışık yaratma çabasına girişti. Adı İkinci Dünya Savaşı sonrası soyut sanat hareketleri ile birlikte anılsa da, Soulages'ın Jestüel resme (Aksiyon Resmi - Taşizm) ve Uzakdoğu sanatından etkilenen Lirik Soyutlamaya uzak duruşu, onu zamanının diğer sanatçılarından ayıran bir özellikti. İkinci Dünya Savaşı sonrası soyut resimlerde görülen genel resim yapma biçimi yerine, Soulages ışığı resminin ana ilkesi yaptığı kendine has tarzını geliştirmeye koyuldu. 1979 yılında yaptığı ve `Siyahötesi` olarak adlandırdığı resimlerle Soulages rastlantısal olarak keşfettiği, temelde boyanın fiziksel yapısından kaynaklanan bir tür ışık yaratmaya odaklandığı bir döneme girdi. O andan itibaren Soulages paradoksal bir biçimde resminde ışık yaratmak için siyah renk dışında her şeyi ayıkladı. Bu çalışmada amacım Soulages'ın sanatının ve kendine has tarzının gelişimini, İkinci Dünya Savaşı sonrası soyut tarzda çalışan diğer sanatçılarla kıyaslayarak incelemek, ve böylece onun Yirminci Yüzyıl soyut sanatı içindeki yerini belirlemektir.
dc.description.abstractABSTRACT Influenced by such various sources as the Celtic carvings in the Fenaille Museum in France, Roman art and the architecture of the place where he lived, French painter Pierre Soulages became interested in art and began painting early in his life. In his early paintings, he often placed black colored tree branches against the sky to create high sense of contrast. It was through Sonia Delaunay, with whom he met during the Second World War years, and an article he read in a journal called 'Signal', which propogated Nazis' ideology, that he for the first time became acquainted with abstract art. Thus, in 1947 he painted his first abstract painting. His arrival at abstraction was not a result of a gradual process which began from nature and figure. Instead he, with a sharp turn, broke away from an anecdotal painting tradition which had nature as its reference, and began his endeavour to create light in his paintings with different, peculiar methods and means. Although his name was associated with the abstract art movements after the Second World War, Soulages' distant attitude towards Jestual painting (Action painting - Tachism) and Liric Abstraction influenced by the Far-Eastern art was what distinguished him from other artists of his time. Instead of employing the general way of painting seen in abstract paintings after the Second World War, he set out to develop his peculiar manner in which he treated light as the main principle of his paintings. With 1979 paintings which he called `Beyondblack`, Soulages entered into a new period in his art where he primarily focused on creating a kind of light resulting from the materiality of paint, a property which he was to discover coincidentally. From then on, he paradoxically eliminated everything in his paintings but the black color to create light. In this study, may aim is to examine the development of Soulages' art and his peculiar style in comparison with other artists working in abstract manner after the Second World War, and thus determine his place in the abstract art of the Twentieth century. VIen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titlePierre Soulages`in sanatında indirgemeci tavır ve siyahta somutlaşan ışık
dc.title.alternativeThe reductionist attitude in the art of Pierre Soulages and light emanating from black
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentResim Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmReduction
dc.subject.ytmSoulages, Pierre
dc.subject.ytmPictures
dc.subject.ytmPainting art
dc.subject.ytmAbstract art
dc.subject.ytmAbstract painting
dc.subject.ytmLight
dc.subject.ytmFrench painters
dc.subject.ytmFrench art
dc.identifier.yokid160594
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid145305
dc.description.pages143
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess