Grafik tasarımda çok kültürlülük
dc.contributor.advisor | Öztuna, Hacı Yakup | |
dc.contributor.author | Bulut, Ceren | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T09:00:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T09:00:12Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575651 | |
dc.description.abstract | GRAFİK TASARIMDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜKCeren BULUTÖZETÇokkültürlülük, dünya için yeni bir terim olmamasına karşı grafik tasarım içingörece yeni bir kavramdır. Çokkültürlülük, bir toplumun içerisinde etnik ve kültürelolarak farklı toplulukları bulunması durumunda ortaya çıkmaktadır. Grafik tasarımdaçokkültürlülük, çokkültürlü toplumların grafik tasarımlarında veya çokkültürlüpazarlama stratejilerini benimsemiş markaların uygulamalarında görselleşmektedir.Araştırma sırasında grafik tasarım ve çokkültürlülük çerçevesinde pek çok alandankaynağa başvurulmuştur.Araştırmanın en önemli sorunsalı, kültür ile grafik tasarım ilişkisini, yerelkültür, küresel kültür ve çokkültürlülük üzerinden irdelemek oluşturmuştur. Buamaçla ilk bölümde, yerel kültür ve grafik tasarım ilişkisi incelenmiştir. Bu açılımınyapılabilmesi için, kültür kavramı üzerinde durulmuştur. Tarihsel süreç açısındanyerel kültür örnekleri incelenerek; modern dönem ve günümüzdeki yerel grafiktasarım örnekleri uygulamalarıyla birlikte verilmiştir.İkinci bölümde ise küresel ekonomi ve küreselleşme üzerinden küresel kültüraçıklanmıştır. Küresel kültür ve grafik tasarım ilişkisinin irdelenmesi için markalaşmave kurum kimliği kavramları açıklanmıştır. Küresel kültür, batılı devletler ve özellikleAmerika Birleşik Devletleri'nin ekonomik kapitalizminin, dünyaya getirdiği tek kültürlüve standart bir sistem olarak gözlemlenmiştir. Küresel grafik tasarım örnekleriaçıklanırken, özellikle Amerikan markalarının ve sektörlerinin, kitlesel üretim vetüketim güdümlü, pazarlama stratejilerine yer verilmiştir.Araştırmanın üçüncü bölümünde ise çokkültürlülük açıklanarak; kimlik,kültürel kimlik ve dil kavramları üzerinde durulmuştur. Grafik tasarım örnekleri ise,çokkültürlü ülkeler ve çokkültürlülüğü yansıtan yeni pazarlama stratejileribenimsemiş markalar üzerinden irdelenmiştir. Bu bölümün sonlarında ise, uygulamaprojesinin kuramsal alt yapısı verilmiştir. Grafik tasarım, görsel bir anlamlandırma vebiçimlendirme alanı olarak, toplumsal sorumluluk taşımaktadır. Sonuç olarak,insanlığın sürdürülebilir olması için gereken çeşitliliğin, grafik tasarım tarafından dakabul edilmesi, korunması ve uygulanması gerekliliği vurgulanmıştır.Anahtar Kelimeler: grafik tasarım, kültür, çokkültürlülük, küreselleşme, tekkültürlülük | |
dc.description.abstract | MULTICULTURALISM IN GRAPHIC DESIGNCeren BULUTABSTRACTAlthough multiculturalism is not a new term for the world, it is a relativeconcept in graphic design. Multiculturalism can be seen, if different ethnic andcultural groups are present in the community. Multiculturalist graphic design, couldbe visualized in graphic design of multicultural communities or in brands which usesthe multicultural marketing strategies. Varies of sources about graphic design andmulticulturism have been scanned during this research.The biggest problem in this research was, to explicate culture and graphicdesign relation over local culture, global culture and multiculturalism. With this aim,local culture and graphic design relation, has been discussed in the first chapter. Inthis regard, culture has been explained as a concept. Samples of local culture hasbeen examined in historical perspective and compared with modern andcontemporary graphic design samples.In the second chapter, global culture has been discussed over globaleconomy and globalization. Branding and cooperate identity concepts has beenexplained in order to understand global culture and graphic design relationship.Global culture has been observed as a monocultured and overall system pushed byeconomic capitalism of western countries and especially United States of America.Especially American brands and sectors, their mass production/consumptioncentered marketing strategies has been chosen for explaining global graphic designsamples.Multiculturism has been explained and identity, cultural identity and languageconcepts has been discussed in the third chapter. Graphic design samples werechosen from multicultural countries and brand which represent multiculturalmarketing strategies. At the end of this chapter, the theoretical basis of theimplementation project has been explained. Graphic design, as a visual explainingand shaping tool, has a social responsibility. As a result, for sustainable humanity,diversity has to be accepted, preserved and applied in graphic design.Key words: graphic design, culture, multiculturalism, globalization, monoculturalism | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Grafik tasarımda çok kültürlülük | |
dc.title.alternative | Multiculturalism in graphic design | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Grafik Ana Sanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 147037 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 186304 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |