Debussy Prelüdlerin 20.yüzyıl piyano müziğindeki yeri ve önemi
dc.contributor.advisor | Yafe, Aykut | |
dc.contributor.author | Gedikli, Sidika Asli | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T09:00:05Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T09:00:05Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575586 | |
dc.description.abstract | Özgür ve devrimci bir kişiliğe sahip Debussy, müzik dilinin ve bestelemetekniklerinin yenilenmesinin başmimarlarındandır. Müzikte ?sessiz bir devrim?gerçekleştirmiş olan Debussy'nin müziğe ve piyano müziğine getirdiği yeniliklerinhemen hepsini 24 Prelüd'ünde de görmek mümkündür. Degas, Renoir ve Cezannegibi Fransız izlenimci ressamlardan olduğu kadar simgeci şairlerden de esinlenmişolan besteciyi en çok etkileyen olay, 1889'da Paris'te dinlediği Java'nın GamelanMüziği olmuştur. Bundan sonra ?Beşsek Aşıt? ve ?Tamses Dizisi? kullanarak tonalmüziğe veda eden besteci, tını renklerini ön düzeye çıkarmıştır. ?Tını? ve ?Kakışkan?gibi kavramları öne çıkarıp, geleneksel tartım ve düzüm alışkanlıklarını bir yanabırakarak 20.yüzyıl müziğinde bir ?biçem dönemeci? oluşturmuştur.Gerek başlıkları, gerek piyano tekniğine getirdiği yeniliklerle 24 Prelüd, 20.yüzyıl piyano dağarında özel bir yere sahiptir. İlginç başlıklarına karşın programlımüzik olarak nitelenmeyen Prelüdler'de, zarif tınıların yanı sıra, yer yer ani geçişlerlegenelde geniş bir koyultu yelpazesi kullanılmış, klavyenin tümünden faydalanarak buçok katmanlı yoğun müziği ile belirsiz ve gizemli bir hava yansıtılmıştır. Prelüdler,doğru yorumlamak için bestecinin öngördüğü gibi mümkün olduğu kadar pedalsiz veyumuşak bir parmak tekniğinin yanısıra, yüksek bir müzikalite de gerektirirler. | |
dc.description.abstract | Debussy, who had a revolutionary and independent personality, was oneof the leaders in the modernization of composing techniques and musicallanguage. Debussy developed a silent revolution in music and one can see inthe 24 Préludes, his innovations in music in general and, especially here inthese preludes, in his music for piano. The composer who received inspirationthrough impressionist painters as Degas, Renoir, Cesanne and symbolistpoets, was himself greatly affected by Gamelan music from Java which he hadfirst heard in Paris in 1889. In the fallowing years, he set aside tonal music infavour of the ?Pentatonic? and ?Whole-tone? scales giving importance to?tone and colour?. He fashioned a ?turning point? in the 20th century music,leaving behind the traditional concepts of metrum and rhythm and bringingforward tone colour and dissonance.The 24 Préludes have a unique place in the 20 th century pianoliterature; not only through the titles of the different preludes, but alsothrough innovations in piano technique. These preludes should not beregarded as ?Programme music? though they have interesting titles. Apartfrom superb tone-colours, Debussy made use of a wide range of dynamicsand sudden transitions. Furthermore by exploiting the entire range of thekeyboard, he attained vague and mysterious atmospheres. In order for theinterpreter to perform these preludes properly and to follow the indicationsprovided by the composer, the pianist needs a gentle touch, sparse pedallingand high degree of musicality and artistry. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Debussy Prelüdlerin 20.yüzyıl piyano müziğindeki yeri ve önemi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Müzik Ana Sanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9001311 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 226314 | |
dc.description.pages | 94 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |