Show simple item record

dc.contributor.advisorYoleri, Halil
dc.contributor.authorErsezgin, Yalçin
dc.date.accessioned2021-05-05T09:00:02Z
dc.date.available2021-05-05T09:00:02Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575564
dc.description.abstract1902 yılında ?Voyage Dans la Lune? adlı filminde, Fransız yönetmen GeorgesMélies, filmdeki gerçeküstü ortamı, set, dekor, aksesuarlar ve plastik makyaj gibibirçok üçboyutlu formu özel olarak üreterek meydana getirdi. Bu sayede özel yapımformların sinema sanatı içindeki yerini belirlemiş oldu.1920'li yıllarda ise sinema eserlerinde model animasyon tekniği kullanılarakgerçeküstü yaratıkların beyaz perdede oyuncularla bir arada gösterildiği bir dönembaşladı. Bu dönemde, animatör ve yaratık tasarımcı Willis O'Brien ve öğrencisi RayHarryhausen'ın çalışmaları başta olmak üzere bir çok fantastik film çekildi. Bufilmler, yaratıklar, aksesuar, dekor gibi tüm özel yapım formlar açısından gelecekkuşağın temelini oluşturdular.Avrupa'da ise kil ile model animasyon tekniğini kullanarak filmler üreten JanSwankmayer, eserlerinde kil malzemesini ve özel yapım formları Hollywoodestetiğinden tamamen farklı bir şekilde kullandı.Sinema sektörü için özel yapım formların kullanımı alanında bir diğerkilometre taşı ise 1977 yılında George Lucas'ın çekimine başladığı ?Star Wars? serisiidi. Günümüze kadar Toplam altı film olan bu seri için Lucas, Industrial Light andMagic şirketini kurdu. Bu şirket ?Star Wars ? serisi için sinema tarihindeki en genişözel yapım form arşivini üretti ve birçok sanatçıyı yetiştirdiBu dönemi takiben Amerika'da İndustrial Light and Magic gibi birçok özelefekt ve model atölyesi kurulmaya başladı. Bunların arasında Stan Winston Studio,Tippett Studio, Amalgamated Dynamics Inc. özel yapım formlar alanındaanimatronik, plastik makyaj ve aksesuar üretimlerinde artistik ve teknik becerilerisayesinde birçok başarılı projeye imza attılar.Son dönemde ise Yeni Zelanda'daki Weta Workshop, ?Yüzüklerin Efendisi?üçlemesi için yaptığı çalışmalar ile öne çıkmıştır. Üç film için yaratık modelleri,maskeler, plastik makyajlar, kostümler, zırhlar, silahlar, minyatürler dahil olmak üzere28.000 in üzerinde özel yapım form üretmiştir. Böyle bir projeye imza attıktan sonrasektördeki en iyi özel efekt atölyelerinden biri haline gelmiştir. Şu anda, edindiği budeneyim sayesinde yapamayacağı hiçbir üç boyutlu formun olmadığı iddiasınıkanıtlarcasına çalışmalarına devam etmektedir.Sinema sektörü için özel yapım formların üretilmesinde kil modelciliği ilkolarak gerçekdışı karakterlerinin yapımında kullanılmıştır. Kil modelciliği ileşekillendirilen karakterler çeşitli tekniklerde, film içinde kullanılmak üzere hazırlanır.Bu teknikler model animasyon, animatronik kuklalar, oyuncuya uygulanan plastikmakyaj, maskeler ve üç boyutlu tarama cihazları ile tarayıp dijital ortamdacanlandırmadır.Sinema sektöründe, özel efektler oluşturmak için özel yapım formlarınüretilmesinde kil modelciliğinden en çok yararlanılan bir başka alan ise oyuncu objeve aksesuar yapımıdır. Oyuncu objeler filmin hikayesinde belli bir rolü olannesnelerdir. Belli bir döneme ait ya da tamamen fantastik bir ortamdaki araç gereçleriiçeren bu alan birçok formu içine aldığından en çok çeşitli malzemenin kullanıldığıözel form üretim alanıdır.Kil modelciliğinin kullanıldığı bir diğer alan ise minyatür efektleridir.Genellikle mekan ya da araçların ölçekli modellerinin yapıldığı bu teknik, birebirboyutlarda elde edilmesi güç görüntülerin çekilebilmesini sağlar.Kil modelcisi sinema sektörü için özel yapım formlar üreten atölyelerdeyukarıda adı geçen alanlarda çalışmalar yapabilmektedir. Aynı zamanda, üç boyutluşekilde gerçek hayata geçirilmiş bu formlar film harici tanıtım, promosyon ve satışamaçlı olarak da üretilebilmektedir.
dc.description.abstractIn the year of 1902 Georges Mélies, to describe the scenes which takes placein his film ?Voyage Dans la Lune? artificialy created elaborated sets, accessorry andprosthetic make-up for the first time. Thus he introduced artificial forms to the cinemaart.During 1920?s in the movies by using stop-motion animation, a period wasstarted which surreal creatures were shown together with actors on the screen. In thisperiod many fantastic film was shot particularly by animator and creature designerWillis O?Brien and his protégé Ray Harryhausen. With their sets, accessories andcreatures these films formed the basics of the next generation movies.In Europe, Jan Swankmayer used the clay and artificial forms in his works, ina totally different way from Hollywood aesthetic.When artificial forms was used in Star Wars series which George Lucas startedto shot in 1977 it was another milestone for the motion picture industry. For this filmwhich he made six episodes Lucas formed a company called Industrial Light andMagic. This company produced the largest artificial forms archieve in the motionPicture industry and educated many artists.Following this period like Industrial Light and Magic many special effect andmodel workshops were formed in States. Stan Winston Studio, Tippett Studio,Amalgamated Dynamics Inc. were some of these. They achieved many goals inartificial forms as animatronic, prosthetic make- up, property production. With theirtechnical and artistic skills they made great success.Lately Weta Workshop from New Zelland ?shines? with the great works forthe ?Lord of the Rings Triology? . For these three films, creature design , masks ,prosthetic make-ups, costumes, weaponry-armory, miniatures over 28.000 artificialforms were produced. By producing such a Project Weta Workshop, has become oneen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.titleSinema sektöründe kil ve plastik malzemeler ile görsel efekt modelciliği
dc.title.alternativeVisual effects with clay in motion picture industry
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSeramik Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmCinema
dc.subject.ytmCinema sector
dc.subject.ytmClay
dc.subject.ytmPlastic materials
dc.subject.ytmPlastics
dc.subject.ytmEffect
dc.subject.ytmFilm
dc.subject.ytmThree dimensional views
dc.subject.ytmVisual impact
dc.identifier.yokid9016932
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid285986
dc.description.pages82
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess