Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirkan, Suhandan Özay
dc.contributor.authorGargi, Zeynep
dc.date.accessioned2021-05-05T09:00:00Z
dc.date.available2021-05-05T09:00:00Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575542
dc.description.abstractGiyim aksesuarları, giyimi tamamlayan işlevsel ve estetik nesnelerdir.Tarihsel süreçte bir çok kültürün giyim kuşamında yer alan bel aksesuarları daçeşitli işlevsel ve estetik nedenlerle kullanılmışlardır. Ayrıca bu aksesuarlarabazı sembolik değerler de yüklenmiştir.Bel aksesuarları, Anadolu'da kadınların yüzyıllardan beri giyiminitamamlayan en önemli giyim elemanlarındandır. Bağda, bahçede, tarladaçalışan kadınlar, bellerini soğuktan, nemden korumak, bedenlerini dik tutmak,bellerinin ince kalmasını sağlamak, giysi parçalarını toparlamak, küçükeşyalarını taşımak ve giyimlerini şıklaştırmak amacıyla bu aksesuarlarıkullanmışlardır. Bel aksesuarları, işlevsel olduğu kadar da sembolizmyüklüdür. Türk kültüründe, kemer ya da kuşak kuşatma töreni yüzyıllardırsüren bir gelenektir. Tarikatlara yeni gireceklere törenle kuşak bağlanırdı.Padişaha da tahta çıkarken aynı şekilde bir kemer kuşatılmaktaydı. Buradabele takılan aksesuar kişinin yeni statüsünün görsel ifadesidir. Anadolu'da,evlendiği gün gelinin beline de babası ya da bir erkek akrabası kemer veyakuşak bağlar. Bele kemer kuşatma, otoritenin babadan kocaya tesliminisimgelemektedir.Ege Bölgesi'nin geleneksel kültür yapısı içinde çeşitli sosyo kültüreltopluluklar bulunmaktadır. Yaşam biçimi, doğa koşulları, inançlar ve kültüreletkileşimler giyim ve aksesuarlarının tasarımlarına yön vermektedir. EgeBölgesi geleneksel kültüründe de malzeme, tasarım ve üretime yansıyançeşitlilik, bel aksesuarlarında da kendini göstermektedir. Bel aksesuarlarınınişlevsel ve sembolik kullanımı sosyo kültürel topluluklara göre değişmektedir.Malzeme, üretim teknikleri ve tasarımlardaki semboller, yüzyıllardır süregelengeleneklerin izlerini ve inançların sembollerini taşımaktadır. Ege Bölgesigeleneksel kadın giyiminde bel aksesuarlarının kullanımı günümüzde oldukçaazalmakla birlikte sürmektedir.
dc.description.abstractClothing accessories are aesthetical and functional objects which arecomplements to a costume. In the historical process,waist accessories whichtook part in multiple cultures apparels were used for aesthetical andfunctional reasons. Otherwise some symbolic values were loaded to theseaccessories.Waist accessories are among the most important clothing componentsthat supplement women?s costume in Anatolia for ages. Women working inyards, gardens and fields used these accessories in order to protect theirwaists from the cold and humidity, straighten up, keep their waists slim,gather their clothes, carry small objects and make their clothes chic. Waistaccessories are not only functional but also symbolic. Belt or sash girdingceremonies have been a tradition carried out for centuries in Turkish culture.Belt or sash girding ceremonies have been a tradition carried out for centuriesin Turkish culture. Sashs were wrapped to those who would become amember of a religious order. Belts were girded on sultans when they ascendthe throne. The accessory worn on the waist here is a visual expression of thenew status of the person. On the wedding day, a belt or a strap is tied on thebride?s waist by her father or a male relative in Anatolia. Belt girdingsymbolizes the transfer of authority from father to husband.There are various sociocultural societies within the traditional culturalstructure of the Aegean Region. Life styles, conditions of the nature,beliefs,cultural interactions lead a way to the clothing and accessory design.Also at the traditional culture of the Aegean Region, the reflections of thevariations which occur on materials, design and production, displays itself onwaist accessories. The symbolic and functional usage of waist accessoriesdiffers according to the socio-cultural societes. Materials, manufacturingtechniques and the symbols on the designs are holding the tracks oftraditions and symbols of beliefs which lasted centuries long. In AegeanRegion, at the present time, even there is a significant decrease on the usageof waist accessories, they are still in use at traditional woman clothing.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEl Sanatlarıtr_TR
dc.subjectCraftsen_US
dc.subjectGiyim Endüstrisitr_TR
dc.subjectClothing Industryen_US
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleEge Bölgesi geleneksel kadın giyiminde bel aksesuarları ( İzmir, Aydın, Manisa örneğinde)
dc.title.alternativeWaist accessories of traditional woman costume in Aegean region (İzmir, Aydın, Manisa as paradigms)
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTekstil Ana Sanat Dalı
dc.identifier.yokid9003704
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid219417
dc.description.pages287
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess