Fagotun temel yapısal özellikleri ve perde, trill, parmak tekniği kolaylıkları üzerine çalışma önerileri
dc.contributor.advisor | Akıncı, Çiler | |
dc.contributor.author | Çolakoğlu, Çağri | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:59:35Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:59:35Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575317 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada fagotun yapısal özellikleri, ses karakteri, perde sistemi, temel teknik pozisyonları, alternatif pozisyon önerileri, trill pozisyonları, nüans önerileri, orkestra ve solo fagot eserlerinde bilinen zor pasajları daha farklı parmak pozisyonları kullanarak kolaylaştırmaya yönelik öneriler sunulmuştur. Önerilen pozisyonlar sadece gösterilen eserlerde değil, çalındığında aynı zorlukla karşılaşılan tüm eserlerde ve orkestra sololarında uygulanabilir. Bağlı geçiş ve nüans önerileri şemalarda gösterilmiş olup var olan parmak pozisyonlarına ilave önerilerle zenginleştirilmeye çalışılmıştır.Birinci Bölüm'de modern fagotun doğuşu, fagotun temel yapısı, kalın, orta ve ince oktavlardaki seslerin karakterleri incelenmiş, Heckel sistemdeki fagotların perde düzeneği, monofonik ses tablosu ve bu tezde gösterilen perde sisteminin şema üzerinde gösterimi yapılmıştır. Notaların yanında bulunan rakamlar, o notanın hangi oktavda olduğunu gösterir. Bütün oktavlar Do naturel sesi ile başlar.İkinci Bölüm'de fagotun bütün sesleri ele alınmış her ses üzerinden yarım ve tam ses olmak üzere trill önerileri sunulmuş, alternatif nüans önerileri şemalar üzerinde gösterilmiştir. Lewis Hugh Cooper ve Howard Toplansky'nin hazırlamış olduğu `Essentials of Basson Technique' adlı kitaptan sayfa düzeni ve şemalar olmak üzere fagotun sabit olan parmak pozisyonları alınmış olup, bazı parmak pozisyonları ve trill önerileri tarafımdan geliştirilerek düzenlenmiştir. Trill pozisyonları daima alt ses baz alınarak yazılmıştır. Örneğin; La ? Si trilli görmek istenirse `La' sesine bakmak gereklidir. Yine İkinci Bölüm'de nüans, trill ve parmak tekniği kolaylıkları üzerine çalışma önerileri sunulmuş olup orkestra ve solo fagot eserlerinde çalınması zor olan pasajlar ele alınmış, bu pasajlardaki parmak pozisyonlarına alternatif öneriler getirilerek çalmayı kolaylaştırmak adına çözüm önerileri sunulmuştur. Önerilen bu parmak pozisyonlarını uygulayan öğrencilerin başarılı oldukları, bu pozisyonların sayesinde gerek sınavlarda gerekse solo konserlerde rahat bir şekilde zorlanmadan birçok zor pozisyonun üstesinden gelebildikleri görülmüştür. | |
dc.description.abstract | In this work the structure of the characteristics of the basson, its tone colour, its key system, its basic technical positions, suggestions for alternative positions and trill positions, suggestion for dynamics and suggestions for using different fingerings in well-known passages of orchestra and solo bassoon Works have been presented with an aim toward simplification. The suggested fingerings can be applied not only to the pieces shown, but also to the same difficulties encountered in the playing of all bassoon pieces and orchestra solos. Additional fingerings have been added to those already existing in the tables shown in an attempt to enrich the suggestions for legato passages and dynamics.In the first chapter, the origins of the modern bassoon, its fundamental constructions and the characteristics of its low, middle and high register notes have been examined. In addition, a presentation of the key design of Heckel System bassoons along with a table of monophonic sounds and the key system is shown in the paradigm of this thesis. The numbers next to the notes indicates which octave it belongs to. All octaves begin with C naturel.The second chapter addresses all the half and whole tone pitches of the basson with proposals for trills and nuances of the alternative proposals which are shown in diagrams. I have taken some page laouts and well-known basson fingerings from Lewis Hugh Cooper and Howard Toplansky?s book entitled 'Essentials of Bassoons Technique' and developed additional fingerings and trill suggestions. Trill positions based always on the lower voice have been written. For example, to exanine the La - Si trill, one refers to the 'La' sound. Moreover in the second section, the nuances, trill and fingerings for ease of technique in the study proposal were submitted; solo bassoon and orchestral works which have to be played in the passages have been discussed. In addition to suggestions which are presented for finger positions and alternative proposals to facilitate the playback solutions. There are many indications that the proposed fingering positions have helped students to overcome many difficulties caused by position issues in exam and concert settings. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Fagotun temel yapısal özellikleri ve perde, trill, parmak tekniği kolaylıkları üzerine çalışma önerileri | |
dc.title.alternative | Basic structural features of bassoon and key, trill, finger technique work on the facility proposals | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Müzik Ana Sanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 341306 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 239136 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Fagot Sanat Dalı |