Doğu mistisizmi ve Anadolu tasavvufu`nun araştırılması ve seramik uygulamaları
dc.contributor.advisor | Çizer, İnayet Sevim | |
dc.contributor.author | Tonza, Fidan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:58:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:58:49Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/574902 | |
dc.description.abstract | Görünenin ötesinde bir şeyler arayan insan, hakikate ulaşma arayışında sürekli yolculuk halindedir. Bütün mistik öğretiler; kendini bilme, tanıma, içe yolculuk ve bütünleşme öğeleriyle harmanlanır. Bütünleşme ve birleşme ten ile tin arasında olmakla birlikte esasında; doğa ve çevre ile uyumu da kapsamaktadır. Doğu mistisizminin dayandığı felsefe anlayışı, temelde insanın öncelikle kendisiyle başlayan barışık olma durumu ile birlikte evren ve çevresiyle uyumlu bir ilişki kurmasını sağlar. Sanat gibi mitolojik ve mistik bir kökene dayanan Doğu mistisizmi tasvir yasağı ile birlikte farklı alanlarda gelişme göstermiş, özellikle kaligrafi ve minyatür sanatı ile öne çıkmıştır. Bütün engellemelere ve yasaklamalara rağmen sanat anlayışının Batı'ya göre farklı yükseliş gösterdiği Doğu'da, Mevlana'nın insan sanatı olarak yorumladığı Tasavvuf başka bir sosyal yaşama öncülük ederek kendi sembollerini yaratmıştır. Mimariden kılık kıyafete, dervişlerin kullandıkları araç gereçten, gündelik hayata ve toplumsal davranış kurallarına kadar geniş bir yelpazede bu sembolik dil kendini göstermiştir. Böylelikle Tasavvuf'un hayata bakış tarzı, bu yolda olanların davranışlarını düzenleyen kurallar manzumesini oluşturmuştur. Tasavvufi hayat felsefesinin yarattığı bu tarz, sürekli seyahat edip hakikat arayışıyla sohbetler gerçekleştiren dervişlerin zorlu yaşamları ve bu zorlu yaşamla sembolleşen objeleri ile somutlaşmıştır. Tasavvuf felsefesinin derinliği ve insan-ı kâmil olma yolunda aday kişilere kazandırdığı hayat tecrübesi, geniş kitlelerce kabul görerek günümüzde hala varlığını ve felsefesini sürdürmektedir. Tasavvuf'un bu imgelem ve estetik anlayışı, yarattığı soyut sanat dili ile Batı'yı da etkilemiş ve gözle görünenin ötesinde, somuta karşı gizli ve kapalı bir yol izlemiştir. Aynı zamanda birçok rengi barındıran içeriğiyle Doğu mistisizmi, sanatın birçok dalında varlığını ve etkisini sürdürmektedir. Bununla birlikte mistik hayat tarzını yansıtması ve insanın tinsel gelişimine katkıda bulunması açısından sanat için zengin bir kaynak oluşturmaktadır.Türkçe Anahtar Kelimeler: 1. Doğu mistisizmi 1- 2. Anadolu tasavvufu3. Tasavvufi semboller 4. Tasavvufi nesneler | |
dc.description.abstract | The human who is looking for something beyond the obvious is in constant journey on the way of searching truth. All the mystical doctrines are blended with self-awareness, recognition, internal peregrination and integration elements. Although the integration and union are between skin and spirit, fundamentally they comprise harmony with the nature and environment. Understanding of philosophy based on Eastern mysticism provides that people interrelate eurhythmic relationship to the universe and environment along with situation of being at peace with itself in substance. Eastern mysticism based on a mythological and mystical origin like in art has gone forward in different areas and come into prominence especially with the art of calligraphy and miniature together with the prohibition of description. Despite all the obstacles and prohibitions, in the East shown different ascension on art understanding comparison with the West, mysticism which is explicated as human art by Mevlana has created its own symbols by leading for another social life. The symbolic language has shown itself a wide range of appearance to architecture, from instruments used by the Dervish to daily life and the rules of behavior. In this manner, life viewpoint of mysticism has composed the rules of poem which arranges human?s behaviors that are on this route. This method created by mystical life philosophy has become concrete by intractable life of the Dervish who converse by looking for the truth, travelling constantly and with the objects concretized the life in question. Perspective of mysticism philosophy and its gain of life experience which gives to the people on being a true man have still continued its existence and philosophy by accepting on the masses. Understanding of mysticism?s imagination and aesthetic understanding has affected the West by which created abstract art point and furthermore has pursued a secret and enclosed method against concrete. Eastern mysticism with its content that also contains plenty of colors has remained its existence and effect on many of art branches. It generates a valuable source in terms of reflecting the way of mystical life and contributing man?s spiritual improvement İngilizce Anahtar Kelimeler: 1- Eastern mysticism 2- Anatolia sufism 3- Mystical symbols 4- Mystical Objects | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Doğu mistisizmi ve Anadolu tasavvufu`nun araştırılması ve seramik uygulamaları | |
dc.title.alternative | Research of eastern mysticism and Anatolian sufism and ceramic applications | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Seramik Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Ceramic art | |
dc.subject.ytm | Symbols | |
dc.subject.ytm | Mystic | |
dc.subject.ytm | Eastern art | |
dc.subject.ytm | Mystical elements | |
dc.identifier.yokid | 438660 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 328072 | |
dc.description.pages | 167 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |