Show simple item record

dc.contributor.advisorNurcan, Onur
dc.contributor.authorDere, Sercan
dc.date.accessioned2021-05-05T08:57:24Z
dc.date.available2021-05-05T08:57:24Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/574147
dc.description.abstractBu tez çalışmasında, Olivier Messiaen'a ait Quatuor pour la fin du temps (Zamanın Sonu İçin Kuartet) başlıklı eserin besteleniş süreci, eserin bestelendiği ortam, eserdeki müzik dışı motivasyonlar ve eserin yazı dilinde kullanılan besteleme teknikleri birbirleriyle bağlantılı olarak mercek altına alınacaktır. Araştırmanın temel amacı, ilgili eserin (Quatuor pour la fin du Temps) besteleniş sürecindeki müzik-dışı motivasyonun, eserin müziksel unsurlarına olan belirleyici etkilerinin saptanmasıdır. Hint ritimleri/Hint modları, Yunan ritimleri, ortaçağa ait Klasik ritim ilkeleri, Fransız org müziği geleneği, sentetik modlar/sentetik ritimler ve total serializm gibi teknik unsurlarla birlikte Katolisizm, Ornitoloji (kuş-bilimi) ve Sinestezi gibi olgular da Quatuor pour la fin du temps bağlamında tahlil edilecek konular arasında yer almaktadır.
dc.description.abstractIn this thesis, the compositional process of the work entitled Quatuor pour la fin du temps (Quartet for the End of Time) by Olivier Messiaen, the physical environment in which the work was composed, the non-musical motivations in the work and the techniques utilized in the compositional language will be examined. The main objective of this research is to determine the influential effects of non-musical motivation during the composition process of Quatuor pour la fin du Temps on the musical elements of the composition. Technical elements such as Indian rhythms / Indian modes, Greek rhythms, Medieval Classical rhythmical principles, French organ music tradition, synthetic modes/synthetic rhythms and total serialism, along with a set of concepts such as Catholicism, Ornithology (bird-science) and Synesthesia are among the topics to be analyzed in the context of Quatuor pour la fin du temps.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleEsaret altında bestelenen modernist bir eserin çok-boyutlu tahlili: Olivier Messiaen, `Quatuor Pour la fin du temps
dc.title.alternativeA multi-dimensional analysis of a modernist work composed in captivity: Olivier Messiaen, `Quartet for the end of time`
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-07
dc.contributor.departmentMüzik Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmMessiaen, Olivier
dc.subject.ytmModernism
dc.subject.ytmOrnitology
dc.subject.ytmnull
dc.subject.ytmSynesthesia
dc.identifier.yokid10283552
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid574900
dc.description.pages86
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess