Show simple item record

dc.contributor.advisorKırkpınar, Leyla
dc.contributor.authorYel, Filiz
dc.date.accessioned2021-05-03T09:51:51Z
dc.date.available2021-05-03T09:51:51Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/564501
dc.description.abstractTürkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra eğitim sisteminin yeniden düzenlenmesi siyasal otoritenin öncelikli konularından biri olmuştur.Genel nüfus içerisindeki okuma yazma oranının çok düşük olması ayrıca köylerdeki okuma yazma oranının yok denecek kadar az olması devlet yetkililerine yeni arayışlara yönlendirmiştir.Mustafa Kemal, köy eğitim meselesini çözmek için Saffet ARIKAN 'a teklifte bulunur köy egitmeni yetiştirmek için Türk Silahlı Kuvvetlerinden yararlanma yoluna gidilerek askerliğini çavuş olarak yapanların eğitmen kurslarına katılmaları sağlanır.İlk eğitmen kursu 1936 yılında Eskişehirin Çifteler çiftliğinde açılır. Köy eğitmenleri sayesinde köylerin öğretmen ihtiyacı kısa zamanda büyük ölçüde sağlanır.Eğitmenler görevlerinde başarılı olmuş köy enstitülerinin kurulmasına zemin hazırlamıştır.
dc.description.abstractAfter the Republic of Turkey had been established, reorganization of theeducation system became one of the first privileged subjects of the politicalauthority. The fact that the number of literate people in general population wasvery low, and that you could hardly find literate people in 40.000 villages, forcedthe state authority to find out new solutions. In order to selve the problem ofvillage education Mustafa Kemal Atatürk proposed to the Ministry of CultureSaffet Arıkan, to train ?village educators?. To train village educators those whocompleted their military service as sergeants were made to attend the teachertraining courses. The first educator training course started on Çifteler Farm inEskişehir 1936. In the courses were taught general knowledge subjects as wellas lessons about village life.Thanks to village educators, with their hard work villages teachersrequirements were met in a short time and they were all succesful. Theirachievement led to the foundation of the Village Institues.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAtatürk döneminde köy eğitmenliği
dc.title.alternativeThe village education in Ataturk's period
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid303734
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid207128
dc.description.pages201
dc.publisher.disciplineTarih Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess