Show simple item record

dc.contributor.advisorBaşyiğit, Türkan
dc.contributor.authorAvci, Betül
dc.date.accessioned2021-05-03T09:51:17Z
dc.date.available2021-05-03T09:51:17Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-19
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/564351
dc.description.abstractMilli Mücadelenin kazanılmasından sonrasında Cumhuriyet ilan edilmiş ve toplumun her aşamasında yenilikler, düzenlemeler yapılmaya başlanmıştır. Atatürk'le beraber yapılmaya başlanan yenilenme çalışmaları İsmet İnönü ile de devam etmiştir. Bu sırada ortaya çıkan II. Dünya Savaşı farklı fikir ve düşünceler oluşmasına neden olmuştur. Sonuçlarına bakıldığında oluşan siyasi akımlar ülkemizde de kendini göstermiştir. Çok partili siyasi yaşama geçilmeye çalışılan 1946 sonrasında bu etki kendisini daha da fazla hissettirmiştir. Bu fikirlerin de etkileriyle Cumhuriyet Halk Partisi içerisinde ortaya çıkan çeşitli görüşler beraberinde fikir ayrılıklarını da getirmiş ve oluşan karşıt görüşe sahip kişiler, yeni bir parti kurmuştur. Kurulan bu yeni parti, yapılan genel seçimler sonucunda 14 Mayıs 1950'de iktidara gelmiştir. Çok partili hayat Demokrat Parti'nin iktidara gelmesiyle birlikte başlamıştır.DP, iktidarı kendinden önceki tek partili döneme göre ekonomi, siyasi ve eğitim gibi birçok konuda farklı görüşlere sahiptir. Eğitim açısından bakıldığında CHP dönemiyle farkı, sayısal olarak gelişmelerin fazla olmasına rağmen eğitimin niteliği ve içeriği konusunda ilkeli eğitim anlayışından vazgeçilmesidir. İktidara gelmek ve devamlılığını sağlamak için laiklik konusunda tavizler verilmiştir. Demokrat Parti, plansız ve alt yapısız bolca okullar açmış, nitelikli ve yeterli sayıda öğretmen yetiştiremediği için eğitim kalitesinin düşmesine neden olmuştur. DP dönemi Milli Eğitim Bakan'ı Tevfik İleri, ABD'den eğitmenler getirterek, eğitimde rota oluşturmaya çalışmış, raporlar hazırlatmıştır. Sonuçta bu Amerikan tarzı, temeli olmayan ve yetersiz elemanlarla uygulanmaya çalışılmıştır. Cumhuriyet'in en önemli atılımı sayılan Köy Enstitüleri ve Halkevleri kapatılmış, nedeni olarak siyasi fikirler öne sürülmüştür. Milli Eğitimdeki sürekliliği olmayan uygulamalarla özellikle kültürel anlamda ülkenin ilerlemesi yavaşlamıştır.
dc.description.abstractAfter the acquisition of the National Struggle, the Republic was proclaimed and innovations were started to be organized at every stage of the society. The innovation studies which started with Atatürk continued during İsmetİnönü period. The Second World War, which emerged during this period, caused occurrence of different ideas and thoughts. The results of these occurrences indicated that the emerging political movements also showed their reflections in our country. Such an effect became more obvious after 1946, when transitions for multi-party political life were being performed. With the influence of these ideas, various opinions that emerged within the Republican People's Party (CHP) brought along disagreements and people with opposing views formed a new party. This new party came to power in May 14, 1950 after the general elections. Multi-party system began with the Democratic Party's coming to power.Compared to the single-party period, the DP put forward different views on political, social and economic issues upon coming to power. Although quantitatively an improvement was achieved in education, with regard to CHP period, the concept of principled education in terms of quality and content was abandoned. Concessions were made about secularism in order to come to power and ensure its continuity.The Democrat Party has opened lots of unplanned and unstructured schools and has caused a decrease in the quality of education because it cannot train qualified and sufficient teachers. The most powerful National Education Minister of Turkey of that period, Tevfik İleri, invited educators from the United States to prepare reports for establishing a route in education. Thus, the American Schooling in education was begun to be implemented with an uneducated and insufficient staff with no infrastructure. The most important breakthrough of the Republican era, the Village Institutes and the Community Centres, were closed down, and a settlement with the past was brought to the forefront with ideological reactions. Non-consecutive education policies of the period led to a slowdown of Turkey especially in cultural fields.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.subjectTürk İnkılap Tarihitr_TR
dc.subjectHistory of Turkish Revolutionen_US
dc.titleDemokrat Parti döneminde ilköğretim politikaları (1950-1954)
dc.title.alternativePrimary school policies in The Democratic Party period (1950-1954)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-19
dc.contributor.departmentAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10250573
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid578314
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess