Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzdemir, Hikmet
dc.contributor.authorÜzen, İsmet
dc.date.accessioned2021-05-02T07:50:24Z
dc.date.available2021-05-02T07:50:24Z
dc.date.submitted1998
dc.date.issued2021-03-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/564192
dc.description.abstractTÜRKÇE ÖZET Bu çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Bütün bu bölümlerin temelini demokrasi eğitimi ve demokrasi bilinci oluşturmaktadır. Birinci bölümde, eğitim bilimcilerinin görüşlerinde ve Türk Milli Eğitim sisteminde, demokrasi eğitimi ile ilgili bilgiler ve demokrasi eğitiminin gerçekleşmesini engelleyen faktörler hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde, 27 Mayıs'm ders kitaplarına yansıması ile ilgili olarak, 27 Mayıs öncesi ve sonrası ders kitapları karşılaştırılmış ve 27 Mayıs'ı geniş kitlelere benimsetme düşüncesiyle hazırlanan broşürlerin irdelenmesi yapılmıştır. Üçüncü bölümde, 27 Mayıs'ı korumaya yönelik çabalar ile 27 Mayıs gününün Hürriyet ve Anayasa Bayramı olarak kabul edilmesi ve yürürlükten kaldırılması Meclis tutanaklarından değerlendirilmeye çalışılmıştır. Dördüncü bölümde, beşinci bölümde yer alan seçilmiş metinlerden 27 Mayıs, demokrasi ve diğer belirlenen kavram ve konulara bakışı karşılaştınlmıştır. Beşinci bölümde, 27 Mayıs'm yıl dönümlerinde iki farklı gazete yazarlarının 27 Mayıs üzerine yorumlan yer almaktadır. 1960-1981 tarihleri arasında yazarların metinleri aynen alıntı yapılmıştır. vuı
dc.description.abstractABSTRACT This thesis consists of five chapters. Firstly, education of democracy has been tried to present in the Turkish educational system. Moreover, some factors which have prevented education of democracy in Turkey, have been clarified. Secondly, coup d'etat of 27th May of 1960 deeply affected courses books. Thus, affected courses books have been compared before and after 27th May of 1960. Moreover, some imformation about propagandive brochures which tried to teach the meaning of 27th May of 1960 to public, have been presented. Thirdly, some efforts which aimed to protect the idea of 27th May, have been tried to present. Here, two subjects has been chosen. First one is the Law about some actions which were threatening constitutional order, national security and peace. Second one is the Law which was accepted the day of 27th May as celebration of independent and Constitution. These two laws have been evaluated from the minutes of the Turkey Great National Assembly. Both Laws were abolished later. Then, the point of views which related to 27th May of 1960 have been compared from chosen two newspapers (Cumhuriyet and Son Havadis) writers. The text of writers can be seen in the last chapter. Finally, two newspapers and two writers have been chosen every year between 1960-1981 from two newspapers (Cumhuriyet and Son Havadis). Why 1981? Because, at this time, the celebration of 27th May was abolished. In addition, text of the writers have completely been copied at the anniversary of 27th May. The basic of all these chapters are education of democracy and democracy idea. IXen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.title27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-03-26
dc.contributor.departmentTarih Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytm27 May 1960 revolution
dc.subject.ytmDemocracy
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmMilitary intervention
dc.identifier.yokid72246
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid72246
dc.description.pages269
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess