27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi
dc.contributor.advisor | Özdemir, Hikmet | |
dc.contributor.author | Üzen, İsmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-02T07:50:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-02T07:50:24Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2021-03-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/564192 | |
dc.description.abstract | TÜRKÇE ÖZET Bu çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Bütün bu bölümlerin temelini demokrasi eğitimi ve demokrasi bilinci oluşturmaktadır. Birinci bölümde, eğitim bilimcilerinin görüşlerinde ve Türk Milli Eğitim sisteminde, demokrasi eğitimi ile ilgili bilgiler ve demokrasi eğitiminin gerçekleşmesini engelleyen faktörler hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde, 27 Mayıs'm ders kitaplarına yansıması ile ilgili olarak, 27 Mayıs öncesi ve sonrası ders kitapları karşılaştırılmış ve 27 Mayıs'ı geniş kitlelere benimsetme düşüncesiyle hazırlanan broşürlerin irdelenmesi yapılmıştır. Üçüncü bölümde, 27 Mayıs'ı korumaya yönelik çabalar ile 27 Mayıs gününün Hürriyet ve Anayasa Bayramı olarak kabul edilmesi ve yürürlükten kaldırılması Meclis tutanaklarından değerlendirilmeye çalışılmıştır. Dördüncü bölümde, beşinci bölümde yer alan seçilmiş metinlerden 27 Mayıs, demokrasi ve diğer belirlenen kavram ve konulara bakışı karşılaştınlmıştır. Beşinci bölümde, 27 Mayıs'm yıl dönümlerinde iki farklı gazete yazarlarının 27 Mayıs üzerine yorumlan yer almaktadır. 1960-1981 tarihleri arasında yazarların metinleri aynen alıntı yapılmıştır. vuı | |
dc.description.abstract | ABSTRACT This thesis consists of five chapters. Firstly, education of democracy has been tried to present in the Turkish educational system. Moreover, some factors which have prevented education of democracy in Turkey, have been clarified. Secondly, coup d'etat of 27th May of 1960 deeply affected courses books. Thus, affected courses books have been compared before and after 27th May of 1960. Moreover, some imformation about propagandive brochures which tried to teach the meaning of 27th May of 1960 to public, have been presented. Thirdly, some efforts which aimed to protect the idea of 27th May, have been tried to present. Here, two subjects has been chosen. First one is the Law about some actions which were threatening constitutional order, national security and peace. Second one is the Law which was accepted the day of 27th May as celebration of independent and Constitution. These two laws have been evaluated from the minutes of the Turkey Great National Assembly. Both Laws were abolished later. Then, the point of views which related to 27th May of 1960 have been compared from chosen two newspapers (Cumhuriyet and Son Havadis) writers. The text of writers can be seen in the last chapter. Finally, two newspapers and two writers have been chosen every year between 1960-1981 from two newspapers (Cumhuriyet and Son Havadis). Why 1981? Because, at this time, the celebration of 27th May was abolished. In addition, text of the writers have completely been copied at the anniversary of 27th May. The basic of all these chapters are education of democracy and democracy idea. IX | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.subject | Tarih | tr_TR |
dc.subject | History | en_US |
dc.title | 27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-26 | |
dc.contributor.department | Tarih Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | 27 May 1960 revolution | |
dc.subject.ytm | Democracy | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Military intervention | |
dc.identifier.yokid | 72246 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 72246 | |
dc.description.pages | 269 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |