dc.contributor.advisor | Hoşgörür, Vural | |
dc.contributor.author | Taşbilek Yoncalik, Melike | |
dc.date.accessioned | 2021-05-02T07:49:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-02T07:49:34Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/563953 | |
dc.description.abstract | Bu betimsel araştırma, Kırıkkale ili merkez ilköğretim ve orta öğretimokullarındaki yöneticilerin etkin okul yönetiminde yönetim süreçleri bakımından,bilişim sistemlerine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini, Kırıkkale ili merkezindeki ilköğretim ve ortaöğretimokullarında görev yapan okul müdürleri ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır.Kırıkkale il merkezinde 49 adet ilköğretim okulu ve 24 adet ortaöğretim okuluvardır. Bu okullarda 2005 tarihi itibariyle toplam 73 adet müdür, 139 adet müdüryardımcısı görev yapmaktadır. Araştırmanın evreni içinde yer alan okulyöneticilerinin (müdür ve müdür yardımcıları) toplam 212 kişiden oluşması vebunlara ulaşmanın zaman, maliyet ve kontrolünün güç olmaması nedeniyle birörneklem seçimine gidilmemiştir. Araştırma evrenin tamamı üzerindegerçekleştirilmiştir. Anketler Kırıkkale il merkezindeki toplam 73 adet okuladağıtılmıştır. 21 adet ortaöğretim okulu ile 48 adet ilköğretim okulundan, 69'u müdürve 130'u müdür yardımcısı olmak üzere toplam 199 okul yöneticisinden geri dönüşolmuştur. 3 adet ortaöğretim okulundan ve 1 adet ilköğretim okulundan gönderilenanketler dönmemiştir. Çalışma kapsamında 199 okul yöneticisi bulunmaktadır.Araştırmacı tarafından geliştirilen anket, Kırıkkale ili merkez ilçe sınırlarıiçinde bulunan ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan ve random yoluile seçilen 40 yöneticiden oluşan pilot gruba uygulanmış ve SPSS programıkullanılarak her bir maddenin güvenirlik katsayıları bulunmuştur. Veri toplamaaracının Cr onbach Alpha güvenirlik katsayısı ,93 olarak tespit edilmiştir (CronbachAlpha güvenirlik katsayıları EK 6'da verilmiştir).Veri toplama aracının yapı geçerliliğinin tespiti için faktör analiziyapılmıştır. Faktör analizi sonucunda anketin 4 faktörlü olduğu görülmüştür(faktöranalizi sonuçları EK 4'te verilmiştir). Bu 4 faktör karar verme, planlama, örgütlemeve denetim şeklinde isimlendirilmiştir. Faktör analizine göre faktörlerdeki uygunolmayan maddeler daha önce yapılan uzman görüşleri de dikkate alınarak faktörlerarasında uygun şekilde transfer edilmek suretiyle veri toplama aracına son şekliverilmiştir. Faktörlerde ki ifadelere son şekilleri verild ikten sonra her bir faktör içiniç geçerlilik katsayıları hesaplanmıştır (İç geçerlilik hesaplamaları EK 5'teverilmiştir). Veri toplama arcında 6 maddeden oluşan yöneticilerin kimlik bilgileri ileyönetim süreçlerinden ?karar verme?, ?planlama?, ?örgütleme? ve ?denetim?boyutlarını kapsayan 27 madde ile toplam 33 maddelik ankete son biçimi verilmiştir.Yapılan analizlere ve bulgulara bakılarak sonuç olarak, yöneticiler okulyönetiminde yönetim bilişim sistemlerinin kullanılmasına yönelik olumlu görüşsergilemişlerdir. Yöneticiler ilk olarak yönetim bilişim sistemlerinin planlamasürecindeki işlerin yapılmasında kullanılması gerektiğini vurgulamışlardır. Buduruma göre, planlamanın yöneticiler tarafından, okul için çok önemli ve itinaylayapılması gerektiğinin düşünülmesi bu sonuçların ortaya çıkmasına nedenoluşturduğu düşünülebilir. Yöneticiler, yönetim bilişim sistemlerinin, karar verme veörgütleme süreçlerindeki işlerin yapılması için kullanılması konusunda yaklaşıkolarak aynı önemi göstermişlerdir. Denetim sürecindeki işlerde yönetim bilişimkonusunda ?Katılıyorum? görüşsistemlerinin kullanılması seviyesindesergilemişlerdir. Fakat bu süreçteki işlerin YBS ile yapılmasına göre verdiklericevaplarda denetim süreci son sırada yer almıştır. | |
dc.description.abstract | This descriptive research which was done to determine the attitudes ofadministrators in the primary and secondary schools in the downtown of Kırıkkaletowards informatic systems in terms of management processes in the active schoolmanagement.Participants of this research are the administrators working in the primary andsecondary schools in the downtown of Kırıkkale. There are 49 primary schools and24 secondary schools in the downtown. Since the beginning of 2005, 73 managersand 139 assistant managers have been working in these schools. Owing to the factthat there are only 212 participants and reaching all of these managers and assistantmanagers does not cause any difficulty in terms of money, time and implementationprocess, it is thought to be unnecessary to choose an example group among the wholeparticipants. Therefore, the research has been made on all theparticipants.Questionaires were distributed all of the 73 schools in the downtown ofKırıkkale and 199 administrators ( 69 managers and 130 assistant managers) from 48primary and 21 secondary schools accepted to participate in this research and filledthe questionnaires in. The questionnaires that were sent to 3 secondary schools and 1primary schools were not sent back. As a result, this reseach has 199 participants.This questionnaire were carried out with the participation of 40 administratorsworking in the primary and secondary schools in the downtown of Kırıkkale andchosen randomly and the realibility score of each item in the questionnaire werefound with SPSS programme. The Cronbach Alpha realibility score of the whole datacollection material is ,93. ( Cronbach Alpha Realibility Scores are shown inAppendix 6. )In order to find out the structure validity of the data collection material, factoranalysis was made. At the end of this factor analysis, it has been understood that thedata collection material is a 4-factorial one.( The results of factor analysis are shownin Appendix 4) These 4 factors have been named as adjudgement, planning,organising, and supervising. According to the factor analysis, the unappropriate itemsin the factors were transfered into the related factors regarding the experts' opinionsand assesments taken beforehand. As a result of this redesigning process, the datacollection material has been given its final position. After the data collection materialwas finalized, for each item in the questionnaire, an inner validity score wascalculated. ( the inner validity calculations are shown in Appendix 5.) The datacollection material consists of 6 items for adjudgement, 7 items for planning, 6 itemsfor organising and 8 items for supervising.As a conclusion, examining the analysis and findings, it is clear that managershad positive attitudes towards the usage of management informatics systems in theschool management. According to the managers, management informatics systems,firstly, should be used to implement the works in the planning process. According tothese situations, it can be thought that planning is an important issue in the schoolmanagement for the school managers to do in an attentive way. The school managers'these point of view might lead us to find these results. The school managers' answersto the questions in the questionnaire show us that they give almost the sameimportance and care to the fact that management informatics systems should be usedto fulfill the works in the adjugement and organising processes. They agree that themanagement informatics systems should be used to carry out the works in thesupervising processes. However, supervising process has become the last process intheir answers about the fulfillment of the works in this process with the managementinformatic systems. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Etkin okul yönetiminde yönetim süreçleri bakımından yöneticilerin bilişim sistemlerine yönelik görüşleri (Kırıkkale İii örneği) | |
dc.title.alternative | The opinion of administirators towards information systems interms of management processes in the effective school management (the example Kırıkkale province) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Management processes | |
dc.subject.ytm | Information systems | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.identifier.yokid | 155019 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 190247 | |
dc.description.pages | 201 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |