İlköğretim okulu müdürlerinin tanımlanan görevlerinin okul vizyonu oluşturmadaki etki düzeyi
dc.contributor.author | Uluçay, Mehmet Rebii | |
dc.date.accessioned | 2021-05-02T07:49:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-02T07:49:34Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/563950 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, ilköğretim okulu müdürlerinin Millû Eğitim Bakanlığıtanımlanan görevlerinin okul vizyonu oluşturmalarına etki düzeylerini belirlemekamacıyla yapılmıştır.Günümüzde değişen yaşamsal süreçler örgütlerin yapı, politika veişleyişlerinde derin değişimleri gerekli kılmıştır. Bunun sonucunda da değişim sürecistratejik bir öneme kavuşmuştur. Bu bağlamda değişim, ileriye dönük bilgi , becerive davranışları tespit etme gerekliliğini bizlere göstermiştir. Bu öngörünün adı?vizyondur?.Buradan hareketle araştırmada, bilgi toplumu olma sürecinde okulmüdürlerinin, 21. yüzyılın taleplerine cevap verebilecek eğitimi gerçekleştirmedekirollerinin önemli olduğu vurgulanmıştır. Okul müdürlerinin bu rollerinigerçekleştirirken, okullarını sadece mevzuatı uygulayan değil, değişimi zihnindekurgulayıp plânlayan, yani okulun gelecekteki resmi olan vizyonunu oluşturupgeliştirerek uygulamaya geçiren kişiler olmaları gerektiği belirtilmiştir.Okul müdürlerinin vizyon oluşturmada, aktarmada ve gerçekleştirmedevizyoner liderlik rolünü becermeleri gerektiği anlatılmıştır. Son bölümde ise, okulvizyonu oluşturma ve geliştirme süreçlerinden bahsedilmiş, örnek okul vizyonlarıverilmiştir.Araştırma tarama (survey) modelinde , betimsel bir araştırmadır.Araştırmanın evrenini Ankara il merkezindeki 8 merkez ilçenin A tipiilköğretim okulları oluşturmaktadır.Araştırma evreninden şans yoluyla 80 ilköğretimokulu seçilmiştir.Çalışmaya bu okullarda görev yapan 80 müdür ve 160 müdür yardımcısıkatılmıştır.Anket yoluyla toplanan veriler, SPPS programında çözümlenmiştir.İlköğretim müdür ve müdür yardımcılarının tutumları; frekans ( f ) ,yüzde (%)aritmetik ortalama ( X ), ve standart sapma (S.s) ile belirlenmiştir.Araştırmada şu sonuçlar elde edilmiştir:1. Araştırma sonuçlarına göre ilköğretim okulu yöneticileri, ilköğretim okulumüdürlerinin 2508 sayılı Tebliğler Dergisi'nde tanımlanan görevlerini , okulvizyonu oluşturmada etkili bulmuşlardır.2. Okul müdürlerinin kendilerini vizyon sahibi olarak gördükleribelirlenmiştir. Ancak anket sorularına verdikleri cevaplardan yola çıkarakmüdürlerin vizyon kavramından başka anlamlar da çıkarttıklarıanlaşılmıştır.3. Okul müdürlerinin ,bilgi toplumunun amaçlarına uygun öğrenci yetiştirmegayret ve iddiaları açık bir vizyon örneğidir.4. Müdür ve müdür yardımcıları, ilköğretim okulu müdürlerinin yönetmelikletanımlanan görevlerinin okul vizyonu oluşturması konusuna farklıbakmaktadırlar. Okul müdürleri daha çok yönetimi esas alan görevlerinivizyon oluşturmada çok etkili bulurlarken müdür yardımcıları ise daha çokokuldaki uyumu ve başarıyı artıracak görevleri vizyon oluşturmada çok etkilibulmuşlardır.Araştırmanın son bölümünde elde edilen bulgular doğrultusunda, okulmüdürlerinin vizyoner olmaları gerekliliğine ve bundan sonra benzer konulardaaraştırma yapacaklara yönelik önerilere yer verilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to define impact levels of the task of schooldirectors in forming school vision prepared by the Ministry of Public Education(MPE) and described in the Journal of Communication numbered 2508. The lifeprocess which has changed today made great changes neccessary in the structures,politics and functions. Furthermore, the changed world affected the stereotypedthoughts, functions and processes fundemantally. As a result of this, change andprocess achieved a strategic importance. In this sense change displayed the necessityof determining of knowledge, ability and behaviours while foreseeing it. The nameof this farseeing is `vision`. By moving from this point, it is stated in this researchthat school directors have some roles to carry out the necessary education which isable to reply to the demands of 21th century in the process of being a knowledgesociety. While the school directors were carrying out their roles, it was pointed outthat they must not be only the individuals who applied the regulations in theirschool, they must also be ones who designed and planned the change in theirminds, namely they must be the directors who formed the vision which was thepicture of the school in the future, and put it into practice. It was stated that theschool directors had to achieve the role of visioner leadership in forming,transferring and carrying out the vision. In the last part, the processes of forming anddeveloping school vision were mentioned and school vision models were given.The research is a descriptive research in the survey model. A typed primaryschool in the 8 central district in the province center of Ankara formed the extentionof the research. 80 primay schools were chosen by the way of chance from theextention of the research.80 Directors and 180 Deputy of Directors who were appointed in theseschools attended to this research. Datas collected by the way of questionare wereanalyzed in the SPPS programme. The behaviours of the director and the deputy ofdirectors of the primary education;Frequency (f), percent (%), arithmetic average ( X) and standard deviation (S.s) were determined.These results were reached in the research:1- According to the results of the research, administrators of the primaryeducation consider the task of school directors in forming school vision described inthe Journal of Communication numbered 2508 as being effective.2- It is found out that school directors perceived themselves as being visionowner. But it is also found out that by considering the answers of thequestionare, school directors have also understood different meanings from theconcept of vision.3-Deputy of School Directors consider themselves as having more vision whencompared to school directors.4- The efforts and claims of school directors for training students proper to theknowledge society is a clear sample of vision.5- Directors and Deputy of Directors consider the subject that duties describedwith the regulations of the primary school directors form a school visiondifferently. As the School directors consider the duties which take theadministration essential much more effective in forming a vision; Deputy ofDirectors consider the duties which increase the adaptation and success in theschool more effective.In the directory of findings obtained from the last part of the research, it statedthat school directors have to be visioners, and there are some suggestions concerningthe researches in the similar subjects afterwards. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okulu müdürlerinin tanımlanan görevlerinin okul vizyonu oluşturmadaki etki düzeyi | |
dc.title.alternative | The effect level of the descibed duties of primary school headmasters in constructing the school vision | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 155026 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 190250 | |
dc.description.pages | 135 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |