Yaşam temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin çevre bilinci ve çevresel duyarlılık kazanımına etkisi: evsel atıklar ve geri dönüşüm konusu
dc.contributor.advisor | Yazıcı, Mustafa | |
dc.contributor.author | Dağli, Ali | |
dc.date.accessioned | 2021-05-02T07:39:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-02T07:39:34Z | |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.date.issued | 2021-04-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/563002 | |
dc.description.abstract | Fen bilimleri dersi genel olarak soyut ve zihinsel düşünmemizi gerektiren birçok kavramı içinde barındırmaktadır. Bu da fen öğretim programında yer alan konuların somutlaştırılması ve hayatın içinden birebir öğrenilmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Yaşam temelli öğrenme, öğrencilerin kavramları doğrudan kendi deneyimleri ile öğrenme imkânı sunan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım ile öğrenciler bilimsel kavramlar ile günlük yaşamdan seçilmiş olaylar arasında bağlamlar kurabilmektedir. Bu bağlamda yapılan araştırmanın amacı, yedinci sınıf öğrencilerinin ''Evsel atıklar ve geri dönüşüm'' konusunda, yaşam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı olarak yapılan öğretimin öğrencilerin çevre bilinci ve çevresel duyarlılık kazanımlarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Akdeniz Bölgesindeki bir ilimizde yedinci sınıfta öğrenim gören 21 deney grubu, 21 kontrol grubu öğrencisi olmak üzere toplamda 42 öğrenci oluşturmaktadır. Bu amaçla kontrol grubu öğrencileri ile mevcut öğretim programına devam edilirken, deney grubu öğrencileri ile yaşam temelli öğrenme yaklaşımı uygulamaları kullanılarak dersler işlenmiştir. Araştırmada ön test olarak deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerine çevre bilinci ve çevresel duyarlılık ölçeği uygulanmıştır. Araştırma üç hafta (12 ders saati) süresince devam etmiş; deney grubunda yaşam temelli öğrenmenin doğasına uygun olarak sırasıyla video izleme, pratik uygulama etkinlikleri ve rol oynama uygulamaları kullanılmıştır. Araştırma sonunda deney ve kontrol gruplarına son test olarak çevre bilinci ve çevresel duyarlılık ölçeği uygulanmıştır. Ölçeklerdeki veriler SPSS paket programında bağımlı örneklem t-testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucu elde edilen bulgulara göre yaşam temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin çevre bilinci ve çevresel duyarlılık kazanım düzeylerine olumlu yönde etki ettiği görülmüştür. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin çalışma öncesinde iyi seviyede çevre bilinci ve çevresel duyarlılık kazanımına sahip oldukları görülmüştür. Çalışma öncesi sahip olunan çevre bilinci ve duyarlılığa etkisi olan etkenlerin tespit edilebilmesi için yeni çalışmalar yapılabileceği; yaşam temelli öğrenme yaklaşımının evsel atıklar ve geri dönüşüm konusunda olumlu sonuçlar vermesinden dolayı fen bilimleri dersinin farklı konularında kullanılabileceği yönünde önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Science course includes many concepts that require us to think abstractly and mentally in general. This raises the need for the concretization of the subjects in the science curriculum and one-to-one learning from life. Context-based learning is an approach that offers students the opportunity to learn concepts directly from their own experiences. In this context, the purpose of the study is to examine the effect of seventh grade students education on `Domestic wastes and recycling` based on the context-based learning approach on the environmental awareness and environmental sensitivity of the students. In the study, quasi-experimental desing with pretest-posttest control group, one of the quantitative research methods, was used. The study group of the study consists of a total of 42 students, 21 of which are experimental group and 21 control group students, studying in the seventh grade in a city in the Mediterranean Region. For this purpose, while continuing the current curriculum with the control group students, lessons were taught with the experimental group students using context-based learning approach practices. In the study, environmental awareness and environmental sensitivity scale was applied to the experimental group and control group students as a pre-test. The research continued for three weeks (12 course hours); In the experimental group, in accordance with the nature of context-based learning, video watching, practical application activities and role playing applications were used, respectively. At the end of the research, environmental awareness and environmental sensitivity scale was applied to the experimental and control groups as a final test. The data in the scales were analyzed using the dependent sample t-test in the SPSS package program. According to the findings obtained from the analysis, it was seen that the context-based learning approach positively affected the environmental awareness and environmental sensitivity acquisition levels of the students. It was observed that the experimental group and control group students had a good level of environmental awareness and environmental awareness before the study. New studies may be contucted in order to determine the factors affecting the environmental awareness and sesitivity acquired before the study; Since the context-based learning approach gives positive results on household waste and recycling, suggestions have been made that it can be used in different subjects of the science course. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yaşam temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin çevre bilinci ve çevresel duyarlılık kazanımına etkisi: evsel atıklar ve geri dönüşüm konusu | |
dc.title.alternative | The effect of context- based learning approach on students' environmental awareness and environmental sensitivity: domestic wastes and recycling subject | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-13 | |
dc.contributor.department | Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10246042 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 661891 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |