Show simple item record

dc.contributor.advisorGedikli, Necati
dc.contributor.authorDaloğlu, Yavuz
dc.date.accessioned2021-05-01T14:10:23Z
dc.date.available2021-05-01T14:10:23Z
dc.date.submitted1989
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/557784
dc.description.abstractUluslararası sanat musikisinde karşılaştığımız `ölçü` ve `tartım` kavramları yerine geleneksel Türk sanat musiki sinde `usul` kavramı kullanılmaktadır. Bu kavram tartımın geleneksel bir gerçekleştirilişinden başka birşey değildir. Usullar dayandıkları tartımın kuruluşuna göre `düz` ve `ak sak`, zaman içindeki sürelerine göre de `büyük` ve `küçük` diye ikiye ayrılabilir. Bu çalışmada yalnızca `aksak` usul lar yada içinde aksak kümeler bulunduran ve dolayısıyla ak sak niteliğine bürünen usullar üzerinde durulmuştur. özellikle Anadolu ve Balkanlarda yoğun olarak görülen, fakat dünyanın hemen hemen her yerinde raslanılabilen bu tür tartım kalıplarına, uluslararası musiki yazınında da Türkçe bir kelime olan aksak adi verilmiştir. Uluslararası düzeyde Türk usullarındân etkilenerek bu terimi ilk kullanan ve Türk olmıyan kişi Romen musikibilimci Constantin Brailoiu'dur. Araştırmamın giriş bölümünde aksak tartımların kökeni ve coğrafyasını kuşbakışı olsada irdelemek amacıyla görüşlerine başvurduğum Batılı araştırmacılar, (özellikle Kurt-Ursula Rein- hard, Eugene Borel, Wouter Swets) Türk usullarını ve genelde Türk musikilerinin kuramsal temellerini hâlâ eski Grek ve Bi zans musikilerinin kuramlarına dayama çabalarını sürdürmekte dirler. Fakat şunu birkez daha gördüm ki, bu çabaların geçmiş te olduğu gibi günümüzde de hiçbir bilimsel ve mantıksal teme li bulunmamaktadır. 15. yüzyıldan günümüze değin incelemeye çalıştığım gele neksel Türk sanat musikisindeki aksak usullar oldukça çeşit lilik göstermektedirler. Bu usulların tarihsel gelişim çizgi si içinde başkantıları oluştuğu gibi, diğer aksak usullarla da ilişkileri vardır. Bunun en çarpıcı örneği de 7 ve 7'nin katı birimlerdeki usullardır. Yalnızca bir kabaca saptama ve bu boyutta yapılan ilk çalışma olması dolayısıyla, araştırmamın oldukça eksik yönle ri olmasına karşın; eksikliklerin yapılabilecek daha kapsamlı çalışmalarla giderilebileceğini ümit etmekteyim.
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.title15. yüzyıldan günümüze değin geleneksel Türk sanat musikisinde kullanılan aksak usullar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMüzik Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmLame measures
dc.subject.ytmMusic
dc.subject.ytmArt music
dc.subject.ytmMusic history
dc.subject.ytmTurkish art music
dc.subject.ytmTurkish music
dc.subject.ytmModes
dc.subject.ytmLame measures
dc.identifier.yokid6633
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid6633
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess