Show simple item record

dc.contributor.advisorAdanır, Oğuz Ahmet
dc.contributor.authorErkarslan, Önder
dc.date.accessioned2021-05-01T14:10:14Z
dc.date.available2021-05-01T14:10:14Z
dc.date.submitted1990
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/557733
dc.description.abstractÖZET: Görsel şist emin, görüntüyü tek bir işlemden ziyade çok bölümlü bir şekilde-bir nesnenin biçimi, rengi, nerede ve nasıl hareket ettiği konusun da algı lamanın, beynin farklı bölümlerinde işleme tabi tutulduğu fikri, 1800'lerin ortalarında, bilim adamlarının bilginin gözü terkettikten son ra optik sinirin birkaç alt bölüme ayrıldığını gözlemledikleri zamana da yanır. Son dönendeki bulgular, görsel sinyyallerin yalnızca hiyerarşik bir sırayla işlem görmediklerini, her biri kendine özgü farklı fonksiyonları ile en azından üç ayrı işlem düzeneğinin beyinde beslendiğini ileri sür mektedir. Birinci sistem şekil algısındaki bilginin işlemi olarak gözükür; ikincisi renk hakkındaki bilgi.üçüncüsü ise devinim, yerleşim ve uzaysal oluşum hakkındaki bilgidir. Görme olgusunun bir parçası olan görsel algıyı incelemek için görsel psikolojinin yardımı gereklidir. Bu bağlamla, Geştalt Psikoloji 'si bize ay rı ayrı varolan görsel unsurların göz ve beyin tarafından nasıl değerlen dirildiğini ve sonuçlandırılarak bir bütün oluşturduğu hakkında bilgi ve rerek.resimleri.görüntüleri çözümlememize yardımcı olur. Görsel alandaki renklerin homojen olmayışının mekandaki örüntüyü or taya çıkardığı, tam anlamıyla homojen bir görsel alanda ise üzerinde her hangi bir saplantı yapacak nokta olmadığı için biçim ya da mekan algısı nın gerçekleşmesinin olanaksız olduğu kabul edilmektedir.Görsel alanın değişik bölgelerinden göze gelen ışıkta nicel ya da nitel herhangi birayrım yoksa başka bir deyişle bu alan ışıklılık ve renk bakımından bağda şık ve bu durum zaman içinde de değişmiyorsa, renk ve biçime ilişkin her hangi bir görsel algılama olamayacağı kabul edilmektedir. Renk.yanında du ran renkten, biçim, yanında duran biçimden etkilendiği gibi renk ve biçimde karşılıklı olarak birbirlerini etkilemekte, birbiri erinin etkilerini ço ğaltmakta ya da azaltmaktadırlar. Bir dışavurum aracı olan fotoğrafın i let i sinin, görsel anlatım biçim dilinin iyi bir şekilde öğrenilebilmesiyle aktarılabileceği gerçeği.gü nümüzde genel -geçer bir kural halini almıştır. Başka bir dey işi e, okunaklı bir görüntü elde edebilmek için gözden kaçırılmaması gereken ve uyulması öngörülen noktalar vardır. Bunları kısaca açıklamak gerekirse kritik an, bakış açısı (bakış yönü, bakış uzaklığı, bakış yüksekliği ).zamanlamadır. Bu bağlamla fotoğraf ik görsel öğeler, duygu ve düşüncelerin dışavurumunda, resim sanatının yol göstericiliğinden de yararlanarak beş başlık altında toplanabilir: A -BELİRGİNLİK B-BlİTÜNLÜK C-DENGE D -ORAN E-YAŞAM Ö?ESİ Belirginlik ise kendi içinde dokuz temel alt bölüme ayrılır. Bunlar : Sade lik.şemalar,ritm, uyum, kontrast, ışık, perspektif, keskinlik ve doku öğele ridir.Fotoğraf ta, görüntünün çerçevelenmesi konusunda çok kesin kurallar ol mamakla birlikte bazı genel ilkelerin varlığından sözedi lebi lir. Fotoğraf in mesajını genellikle ana tema ilettiğine göre,f otoğraf ta açıkça vurgulanma sı, izleyici tarafından algılanmasının sağlanması kaçınılmazdır. Fotoğraf ta, `vurgu` 'yu belirleyen öğeler ise;renk tonları,seçiklik(netlik).boyutlar ve cisimlerin konumlarıdır. Fotoğraf ta, yalınlık.çerçeveleme işlemini kolaylaş tırabileceği gibi, anlamı daha açık ve kolay anlaşılır kılacaktır.İstenme yen `süs`'lerin atılmasının yolu, çoğu zaman bakış açısını değiştirmektir. Bu arada üzerinde durulması gereken bir diğer önemli nokta da fotoğrafta ki renk lekelerinin dengeli bir biçimde dağılımıdır. Başka bir deyişle fo toğraf ik görsel öğelerin ana konuyu destekler konumda iki boyutlu düzlem de kombine edilmesine dikkat edilmelidir. Ancak, f otoğraf ik üretim süreci i cinde.yaşadığı toplumu yalnızca sez gileri, yaşam deneyimi ve eğitim düzeyiyle değil, onu araştırıcı yeteneği ile derinlemesine tanıyan, mantıksal ve sistematik düşünce yapısına sahip ve kullandığı görsel öğeler arasında en uygun sentezi yapabilecek yete neğe ve birikime sahip fotoğraf sanatçısı, bir dehanın erişebileceği dışa vurum biçimine sahip olabilir savını da gözardı etmemek gerekir.
dc.description.abstractSUMV&RY: The notion that the visual system multipartite rather than a simple process that perception of the shape of an object, its colour and where it is moving are processed by different parts of the brain dates back to the mid-1800 's, when scientists first observed that the optic nerve splits into several subdivisions after leaving the eye. Recent findings suggest that visual signals are not processed by a single hierarchical system but are fed into at least three separete pro cessing system in the brain, each with its own distinct function.One system appears to process information about shape perceptions second, inf ormation about col our; a third, information about movement.location and spatial orga nization. The visual psychology is necessary to observe the visual perception that is part of visual case. So, The Geştalt Psychology helps us on analy zing pictures and images by giving a knowledge how visual elements exist seperately are processed by brain and eye. Also the colours in visual area are not homogeneous reveal differen ces in the space, but in guite homogeneous visual area there is no criteria we take so, the shape and location organization is admitted impossible. If there is not any quantitative or qualitative differences in light coming from different part of visual area through the eye or with another saying, if this area equivalent about luminance and colour and this case keeps its stable in 'tirne.it is accepted that there will not be any visualperception relating to colour and shape. As the colour is affected by the colour beside it and the shape is affects to eachother, increase or decrease their effects. The fact that the photographic message which is a semi otic way can be conveyed by finding out the language of visual expression way tho roughly became a general -valid rule in our present time.By another saying, there are some proposed points need to be followed and not to be overlook ed in order to obtain a clear image. In sum, these are;decesive moment.po sition in view (direction, range, height ).timing. So, photographic visual elements, also by benefiting from the guidance of the painting art, may be divided into five item: A-CLARITY B-ENTIRETY C-BALANCE D -PROPORTION E-LIFE GOMPONENT (Also clarity is divided into nine major sub-divisions.These are: Simplicity, diagrams, rhythm, harmony.contrast,limunance, perspective, sharpness and textu re elements. In photography.although there is not certain rules about the subject of putting the image in a frame, i t may be talked about the existence of some general rules. If so, that the basic theme is an element giving photog raphic message is inevitable to be emphasized and to get spectators perce-ive. Inphotography, that the elements determine `emphasis` are colour tones, clearness, dimensions and locations of materials. In photograpy,also the simplicity can ease framing, and make meaning more clear and understandab le. The way of removing undesirable `sur-pluses`; is generally changing the way of view. Nevertheless, another important point has to be dwelled up is dispersion of colour spots in away of balance in a phot ograph.By anot her saying, the photographic visual elements are combined in two-dimensi onal platform by supporting the main subject should be taken into consi deration. But in the period of photographic production, a photograph artist tries to know the society not only by his intuit i ons, experimentations and educational level but also his curious ability, having logical and syste matic thought structure,naturel ability and background knowledge on synt hesizing the most suitable result among the visual elements he used, can have a sort of semi otic style as much as a genius can.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.titleFotoğraf sanatında algılama ve görsel dilin kullanımı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmVisual language
dc.subject.ytmPhotograph
dc.subject.ytmPhotography
dc.subject.ytmPerception
dc.identifier.yokid10146
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid10146
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess