dc.contributor.advisor | Turgut, İhsan | |
dc.contributor.author | Beydoğan, Melahat | |
dc.date.accessioned | 2021-05-01T14:09:53Z | |
dc.date.available | 2021-05-01T14:09:53Z | |
dc.date.submitted | 1991 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/557629 | |
dc.description.abstract | 232 ÖZET Yetiştirme Yurtlarında Kız Çocuklarının Uyum Problemleri Bu araştırmada çeşitli nedenlerle karma ve kız yurtlarına alınmış çocukların kurum yaşamına uyumları, arkadaş ilişkileri, kurumdaki elemanlarla iletişimi, ergenlik çağı ve cinsel eğilimleri, özdeşleşme çabaları ile geleceğe yönelik korku ve kaygılarının bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, iki karma yurttan 136, iki kız yurdundan 136 olmak üzere toplam 272 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada, kurum yaşamı arkadaş ilişkileri kaygı, korku ve beklentilerini öğrenmek için `Kurum Bilgisi Anketi`, ergenlik dönemine ve cinselliğe ilişkin bilgiler için `Ergenlik Anketi` uygulanmıştır. Araştırmadaiki tür kurum çocuklarındaki ruhsal belirtileri ve ilişkileri ortaya koy mak amacıyla Derogatis'in `Ruhsal Belirti Tarama Ölçeği` (SCL-90-R) uygulanmıştır. İki tür kurum çocuklarının kaygı düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmalar yapmak için Spielberger'in Durumluk-Sürekli Kaygı Envanterinin, Sürekli Kaygı Ölçeği (STAI) kul lanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemelerinde yüzdelik değerler, varyans analizi tekniği, t testi ve Khi kare ile Korelasyon teknikleri kullanılmış, veriler tablolaşhrılmış ve bir bölümü de grafikle ifade edilmiştir. Araştırmanın bulguları deneklerin sayısı ve yapısı ile sınırlıdır. Araştırma bulgu larının genellenebilmesi benzer koşullar içinde geçerlidir. Karşılaştırmalar yapmak amacıyla karma ve kız yurtlarından eşit sayıda denek alınmış, hangi alanda ayrıcalıklar gösterdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Kurum yaşamı, arkadaşlık ilişkileri, kurumdaki elemanlarla ilişkileri açısından çok önemli bulgular elde edilmiştir. Beklenti ve kaygıları, kendilerini nasıl gördükleri, kimlerle özdeşleşmek istedikleri, ergenlik dönemi ile cinsel gelişime ilişkin bilgilenme ve geleceğe yönelik korku ve kaygılar açısından elde edilen bulgularda büyük ölçüde benzer lik bulunmuştur. Yetiştirme yurtlarında bulunan kız çocuklarının büyük çoğunluğu, analı-babalı yada birisine sahiptir. Ana-babaların öğrenim düzeyi düşüktür, niteliksiz işlerde çalışmaktadırlar. Bu kurumlara gelmek isteyip istemedikleri kendilerine sorulmamıştır. Kuruma kabul edilmeden önce büyük çoğunluğu fiziksel ve psikolojik muayeneden geçirilmemişlerdir. Kurumdaki boş zamanlarını yeterince yararlı biçimde değerlendirememektedirler. Haksız yere cezalandırılınca haklarını anyacaklarmı belirtmektedirler. Kurumdaki psikolog ve sosyal uzmanlarla iletişim yeterli biçimde kurulamamak tadır. Kurum çocukları problemlerini büyük oranda arkadaşlarıyla çözmeye çalışmakta, küçük bir bölümü psikolog ve uzmandan yararlanmaktadır. Kurumlardaki kız çocukları kurumun kendilerine sağlayacağı yararları bilmektedir. Bu nedenle de yarıdan az bir oranı kaçmaya teşebbüs etmiş, kaçmış, geri dönmüştür. Kurumda özdeşleşebileceği eleman sayısı yeterli değildir.233 Ergenlik dönemi ve cinselliğe ilişkin bilgileri yeterli olmadığı gibi, sorunlarının ce vabını uzmanlar yerine arkadaşlarından almaya çalışmaktadırlar. İki tür kurum çocuklarının erkekler hakkındaki düşünceleri genellikle olumsuzdur. Kurum çocukları ilerde aileleriyle birlikte yaşamak, onlara bakmak istemektedirl er. Kurum çocuklarının, kurum yöneticileri ve öğretmenleriyle iletişimi olumludur. Çevredeki insanların kendilerini sevmediklerini istemediklerini, önemsemediklerini düşünmektedirler. Karma kurumlarda onaltı yaşın altındaki grupta kaygı düzeyi daha yüksektir. Karma ve kız yurtları birlikte ele alındığında oluşturulan gruplarla-kaygı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ruhsal belirti açısından, Ruhsal Belirti Ölçeği (SCL-90-R) ve t testine göre kız ve karma yurtlardaki çocuklar arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Obsessif-Compulsive reaksiyon-yaş değişkeni ile düşmanlık duygulan-yaş değişkeni arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kurumlarda, onaltı yaşın altındaki deneklerde düşmanlık duygularının yoğunlaştığı bulunmuştur. Grafiklerde karma yurtlardaki semptom ortalamalarının kız yurtlarındaki semptom ortalamalarından daha yüksek olduğu yani grubun daha kaygılı, depressif mizaçlı düşmanlık duygularıyla dolu, fobik ve obsessif reaksiyonu olan bireyler olduğu bulun muştur. | |
dc.description.abstract | 234 SUMMARY Adaption Problems of Girls in Institutions In this study children who have been placed in to Institutions for boys and girls or institutions for girls were examined. The aim of this study was to determine whether their adaptations to the life in the institution, their relationships with their friends and the personnel, their sexual education during puberty, their efforts to identify with a role mo del and their fears and anxieties about the future show any differences according to certain variables. A sample 272 children was taken: consisting of 136 chisdren from two different insti tutions for boys and girls and 136 children from two institutions for girls. The number of children was kept the same in order to be able to make sound comparisons. In this study the `Questionaire for Information on an Institution` was used to learn about the life in the institution and the relationships of the children with their friends. The `Puberty Questionaire` was used to obtain information related to the period of puberty and to the sexuality of the children. In this study, Derogatis's Psychopathology Rating Scale (SCL-90-R) was used to indi cate the psychopathology symphtoms and relationships between the two different kinds of Institutions of children anxiety. Trait anqiety of Spielberger's State Trait Anxiety Invertory was used to make known the anxietty level of children and make comparisons in two different Institutions. A large majority of the girls in these Institutions have either one or both parents. The educational level of the parents is low and they work in menial jobs. These girls were not asked whether they had witlingly come to these institutions. Most of them had not been examined physically or psychologically prior to their admittance. Percentage values, variance analysis t-distribution the chi-square test, and correla tion techniques were employed in the statistical analysis of the data obtained in this study. The data is shown in tables and some in graphs. The results of this study are limited by the number and the nature of the subjects. Thus, a generalization of the results is possible under similar conditions. Many important results were obtained regarding life in institutions and relationships with friends the personnel there. A great similarity was observed in the results obtained as to; expectations and anxieties of the children, how they see themselves, with whom they want to identify their knowledge about puberty and sexual development and their fears and anxieties about the future. The children claim they cannot spent their free time constructively enough and that they will defend their rights if punished ungustly. Communication with the psychologist and the social worker in the institution cannot be adequately established. These girls try to, solve their problems with the help of their friends and only a small number make use of the psychologist and the social worker. They are aware of the advantages provided by the institution and for this reason less than half of them attempt to run away and come back after they do. The number of role models they can identify with is not enough. Their knowledge about puberty and sexuality is inadequate furthermore, they try to get the an-235 swers to their questions from their friends instead of from the experts. The ideas of girls in both types of institutions concerning the opposite sex are negative. The children want to live with their families in the future and to take care of them. The communication of the children with the directors and the teachers in the institution is positive. They think the people around them do not hove, want or consider them important the anxiety level in the 16 year - old age group in the institutions for boys and girls is higher. When both types of institutions were considered, no statistically significant correla tion was observed between the groups formed age. From the point of view of SCL-90-R, ac cording to Symptom Check List and the t-distribution, a significant difference was found between institutions for boys and girls and institutions for girls. A significant correlation was observed between the variables. Obsesive-Compulsive Reaction and Age and the vari ables feelings of Hostility and Age It was observed that feelings of hostility were greater in children under the age of sixteen. It was determined that the symptom averages in institutions for boys and girls were higher than those in institutions for girls, i.e., those in institutions for boys and girls are more anxious, more depressive, have hostile feelings, phobias obsessive-compulsive reac tions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Yetiştirme yurtlarındaki kız çocuklarının uyum problemleri | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Young girls | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Orphanages | |
dc.subject.ytm | Compatibility problem | |
dc.identifier.yokid | 17096 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 17096 | |
dc.description.pages | 278 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |