İnternet teknolojilerini kullanarak öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığını artırma
dc.contributor.advisor | Karahoca, Adem | |
dc.contributor.advisor | Karahoca, Dilek | |
dc.contributor.author | Gündüz, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2021-05-01T07:15:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-01T07:15:46Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/550738 | |
dc.description.abstract | Bilginin en önemli değer olduğu yaşadığımız bilgi çağında yapılan çalışmalar, örnek bir toplum oluşturmak için eğitimin ne kadar önemli olduğunu ortaya çıkarmıştır. İlerleyen zaman ve gelişen teknoloji ile birlikte, öğretmenin aktif olduğu geleneksel öğretim yöntemleri yerini, teknolojik araçlarla desteklenmiş, öğrenciyi düşünmeye, yeni bilgiler üretmeye sevk eden yöntemlere bırakmıştır. Ülkemizde uzun süredir iş gücünün niteliğini yükseltmek ve ekonominin tüm sektörlerinde istihdam imkanlarını artırabilmek için mesleki eğitim sisteminin geliştirilmesine çalışılmaktadır. Buradan hareketle bu çalışmada; bilgisayar başında uygulamalı öğrenmeye olanak sağlayan, multimedya araçlarla desteklenerek modüler bir yapıda geliştirilmiş internet üzerinden bir öğretim yazılımı tanıtılacak ve uygulama sonuçları hakkında bilgiler verilecektir.Araştırmanın genel amacı internet teknolojilerin öğretimin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığını artırmaya yönelik etkisini belirlemektir. Bu çalışmada Mesleki Eğitim Bilişim Teknolojileri Alanı 10. sınıflarda ?Bilişim Teknolojilerinin Temelleri? dersinin ?İşletim Sistemleri Temelleri? modülünün ?Geleneksel Temelli Öğretim Yöntemi?, ?İnternet Üzerinden Öğretim Yöntemi? ve ?İnternet Destekli Öğretim Yöntemi? kullanılarak öğrenci başarısı ve Öğrenmenin kalıcılığı üzerinde etkileri incelenmiştir. Ayrıca farklı öğrenme stiline sahip öğrencilerin farklı öğretim yöntemlerindeki başarı durumları da ölçülmüştür.Eğitim materyali olarak İnternet üzerinden öğretim verilebilmesi için bir elektronik eğitim web sitesi geliştirilmiştir. Çalışma 2008-2009 Eğitim-Öğretim yılı ilk döneminde ?İstanbul Beykoz Barbaros Hayrettin Paşa Teknik ve Meslek Lisesi Bilişim Teknolojileri Alanına? devam eden 10. Sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Çalışmaya 24 Teknik Liseli ve 58 Meslek Liseli olmak üzere toplam 82 öğrenci katılmıştır. Önce öğrencilerin ?Richard Felder ve Barbara Soloman? tarafından hazırlanmış ?Öğrenme Stilleri ve Stratejileri? testi kullanılarak öğrenme stilleri belirlenmiştir. Öğrenciler de en baskın çıkan üç öğrenme stillere göre gruplandırılmışlardır. Bunlar ?Aktif?, ?Sıralı? ve ?Görsel? öğrenme stilleridir. Diğer öğrenme stiline sahip olan öğrenciler de, bu üç stilden yakın oldukları stillerde dağıtılmışlardır. Daha sonra bu üç stil grubundaki öğrenciler sayıları eşit olacak şekilde rastgele geleneksel öğretimi temsil eden ?Anlatım?, internet üzerinden öğrenimi temsil eden ?İnternet? ve İnternet destekli öğrenimi temsil eden ?İnternet ve Anlatım? olmak üzere toplam üç gruba ayrılmışlardır. ?Anlatım? kontrol, ?İnternet? ve ?İnternet ve Anlatım? grupları ise deney gruplarıdır. Sonuç olarak üç ana ve üç alt grup olmak üzere toplam dokuz grup ortaya çıkmıştır. Çalışmada öğrenci başarılarını ölçmek amacıyla ?Ön Test?, ?Son Test? ve ?Kalıcılık Testi? olarak kullanılacak bir ?Başarı Testi? hazırlanmıştır.Tüm öğrenciler önce ön testi cevaplandırmışlardır. Daha sonra bu dokuz gruba farklı zamanlarda belirlenen öğretim yöntemleri ile eğitim uygulamaları, aynı zamanda bölüm öğretmeni de olan araştırmacı tarafından titizlikle uygulanmıştır. Öğrencilere uygulama bitiminde, öğretim yöntemlerinin öğrencilerin öğrenmelerindeki etkisini ölçmek amacıyla son test, bir ay sonra da öğretim yöntemlerinin öğrenimin kalıcılığına etkisini ölçmek amacıyla da kalıcılık testi uygulaması yapılmıştır. Başarı testlerinden çıkan sonuçlar SPSS programı kullanılarak ANOVA testlerine tabi tutularak analiz edilmiştir.Anahtar Kelimler: İnternet Teknolojileri, Öğrenme Stilleri, Öğretimin Başarısı, Kalıcı Öğrenme, Mesleki Eğitim. | |
dc.description.abstract | Knowledge is the most important value in the information age. Researches that are conducted in this age have revealed the importance of education to form a model society. With developing technology and time, instead of traditional learning systems, in which teachers are very active in a teacher centered instruction, contemporary methods forcing students to think and produce new information and supported by technological tools have been appearing. There has been a great endeavor to develop vocational training system in Turkey in order to improve the quality of labor force and increase the employment in all sectors of the economy in last decade. In this study, instruction software developed in a modular system and supported with multimedia tools which allow practical learning on computer over internet will be introduced and implementation results of the developed software will be presented.The main purpose of the study is to determine the impacts of internet technologies on academic achievement and learning retention. In this study, ?The Traditional Instruction Method?, ?The Instruction Method over Internet? and ?The Internet Assisted Instruction Method? were investigated in the Field of Information Technology in Vocational Training. The implemented module was ?The Basic of Operating Systems? of ?The Basic of Information Technology? lesson for 10th grades to investigate the impacts of internet technologies on academic achievement and learning retention. Besides, the successes of students with different learning styles in different learning methods were examined.An e-learning web site was designed to be used as an Education Material. The study was conducted in the fall semester of 2008-2009 academic years in ?Istanbul Beykoz Barbaros Hayrettin Pasa Technical and Industrial Vocational High School?. Totally 82 10th grade students with 24 students in Technical School and 58 students in Vocational School participated to the study. First, learning styles of students were determined by using ?Learning Styles and Strategies? questionnaire by Richard Felder and Barbara Solomon to group students according to three dominant learning styles. These are ?Active?, ?Sequential? and ?Visual? learning styles. Students with different learning styles were distributed to these three styles according to their closeness to each one. Then, students at three different learning styles were distributed randomly as equal numbers into three groups which are respectively ?Expression? that represents the traditional instruction, ?Internet? that represents the instruction over Internet and ?Internet and Expression? that represents the Internet assisted instruction. ?Expression? is the control group, ?Internet? and ?Internet and Expression? are the experimental groups. As a result, totally nine groups were revealed with three main and three sub groups. In this research, achievement test was constructed and implemented for measuring success of students as first-test, and last-test and retention-test.Firstly, all the students answered the first-test. Then the education implementations were applied properly by the researcher who is a teacher of the computer department in the school, with the determined educational methods to these nine groups at the different times. The students answered the first-test for measuring the success of learning methods at the end of the application and the retention-test for measuring the learning retention of learning methods one month later. The results of these tests were analyzed by using ANOVA tests in SPSS Program.Keywords: Internet Technologies, Learning Styles, Academic Achievement, Learning Retention, Vocational Training. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Bilim ve Teknoloji | tr_TR |
dc.subject | Science and Technology | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İnternet teknolojilerini kullanarak öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığını artırma | |
dc.title.alternative | Increasing the success of students and learning retention by using internet technology | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgi Teknolojileri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 348277 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 238844 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |