Show simple item record

dc.contributor.advisorKarahoca, Adem
dc.contributor.authorDoğ, Mehmet Rafi
dc.date.accessioned2021-05-01T07:14:51Z
dc.date.available2021-05-01T07:14:51Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/550504
dc.description.abstractRafine bilgisayar uygulamaları bilişsel alanlarda öğrenmeyi desteklemektedir ve ticari işlem uygulamalarından biraz farklılık göstermektedir. Bu tür uygulamaların doğaları gereği kullanılabilirliklerini değerlendirebilmek için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bu tezde, Masemola & de Villiers ve arkadaşları tarafından önerilen (2006) etkileşimli e-öğrenme uygulamalarının kullanılabilirlik testleri için uygulama ve geliştirme taslağı sunuyoruz. İlk kullanılabilirlik testi uygulamasında, soruşturma sesli düşünme yönteminin etkinliği tartışılmakta ve ortak bulma testi ile birleştirilmektedir.E-öğrenme, artan erişim için potansiyele yardımcı ve e-öğrenme uygulamalarının maliyetini düşüren gelişmekte olan bir alandır.. Kullanılabilirlik e-öğrenme faaliyetlerinin uzak yapısı nedeniyle, e-öğrenme için hayati öneme sahiptir. E-öğrenmede kullanılabilirliğin değerlendirilmesi doğrultusunda, uygulanan kullanılabilirlik faktörler şunlardır: e-öğrenme sisteminde geribildirim, tutarlılık, hata önleme, performans ve verimlilik, kullanıcı beğenisi veya beğenmeme, hata kurtarma, bilişsel yük, uluslararasılaşma, gizlilik ve online yardım.Genel olarak e öğrenme kullanılabilirliğini ifade etmek için, yukarıda sıralanan faktörlerin hepsinin nasıl temsil edildiği önemlidir ve ilk olarak ayrı ayrı belirtilmeli sonra da tek bir değer katsayısı altında birleştirilmelidir. Listelenen tüm boyutların göreceli olarak hatalı ve gösterimlerinin çok kolay bir şekilde örneğin sayısal gösterim olarak temsil edilemeyeceği hesaba katılmalıdır. Bu nedenle, bunları gösterebilmek için Bulanık Sistem Teorisi'nin kullanılmasına karar verilmiştir ve Takagi-Sugeno (TS) model Takagi ve arkadaşları tarafından önerilmiş (1985) ve Wong ve arkadaşları tarafından (2002) Bulanık mantık için kullanılmıştır, bu çalışma tek bir e-öğrenme kullanılabilirliği açısından bütün faktörleri birleştirerek tek bir değer katsayısı elde etmiştir.viiBu yaklaşımdaki bileşenler şu şekilde sıralanabilir: Kullanılabilirlik sorunlarını e-öğrenme açısından belirlemek ve bulanık mantık tabanlı kullanılabilirlik yaklaşımını test etmek, test sonuçlarını birleştirmek ve tek bir kullanılabilirlik ölçütüne çevirmek daha sonra da oluşturulan Bulanık Modeli doğrulamak.Bu tez, bulanık sistemlerin kullanımını kullanılabilirlik faktörlerinin gösterimi için incelemekte ve her bir faktörün e- öğrenme kullanılabilirliğinin genel hızını nasıl etkilediğini göstermektedir.Anahtar kelimeler: E-öğrenme, Kullanılabilirlik Ölçütleri, Bulanık Sistemler
dc.description.abstractRefined computer applications support learning in the cognitive domains and they are slightly different from commercial transaction processing applications. By the nature of such applications for evaluating their usability involves different methods.In this thesis, we present the application and development of the framework for usability testing of interactive e-learning applications proposed by Masemola & de Villiers et al. (2006). In the first usability testing application, investigation the effectiveness of the think-aloud method is discussed and joined with co-discovery testing.E-learning is evolving field, helping with the potential for increased reach and decreased cost of e-learning applications. Usability has crucial importance for e-learning due to the remote nature of the e-learning activities. In the direction to evaluate usability of e-learning, the applied usability factors are as follows: e-learning system feedback, consistency, error prevention, performance or efficiency, user like or dislike, error recovery, cognitive load, internationalization, privacy and online help.To express the overall e learning usability, representation of all of the listed factors above is important and should be first discussed separately then combined into a single figure of merit.We should take into account that all the dimensions listed are relatively imprecise and cannot be represented very easily such as numeric representation. Therefore, it is determined to use Fuzzy System Theory in order to represent them and Takagi-Sugeno (T-S) model is proposed by Takagi et al. (1985) and is used for Fuzzy reasoning by Wong et al. (2002) which provides single e-learning usability figure of merit while combining all the factors.vThe components involved in this approach can be listed as: identifying the usability issues in e-learning context and testing for the Fuzzy logic based usability approach, combine the test results and change them into a single usability measure then validating the generated Fuzzy Model.This thesis considers the use of fuzzy systems to illustrate each of these usability factors and shows how each of them affects the overall rate of the e-learning usability.Key words: E-learning, Usability Metrics, Fuzzy Systemsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleUsability metrics on e-learning systems
dc.title.alternativeUzaktan eğitim sistemlerinde kullanılabilirlik ölçütleri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDistance instruction
dc.identifier.yokid435219
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid341227
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineBilişim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess