Show simple item record

dc.contributor.advisorKöksal, Fikri
dc.contributor.authorÖren, Şenkaya
dc.date.accessioned2021-04-26T19:38:49Z
dc.date.available2021-04-26T19:38:49Z
dc.date.submitted1995
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/545302
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada Erzurum Atatürk Üniversitesi öğrencilerinin, sosyo ekonomik düzeyi ile `Kendini Gerçekleştirme`nin bazı boyutları arasındaki ilişki araştırılmıştır. `Kendini Gerçekleştirmelin `Zamanı İyi Kullanma`, `Desteği İçten Alma`, `Kendini Kabul Edebilme` ve `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` boyutlarının saptanmasında, E.Shostrom tarafından geliştirilen ve Kuzgun'un Türkçe'ye uyarladığı `Kişisel Yönelim Envantari` ile araştırmacının geliştirdiği sosyo-ekonomik düzeyi belirleyen `Anket Formu` kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi 2. sınıfında okuyan 85 kız ve 168 erkek olmak üzere toplam 253 denek oluşturmuştur. Araştırmada, deneklerin cinsiyeti, sosyo-ekonomik düzeyi, ailede birey sayısı ve uzun süre yaşanan yerleşim biriminin, `Zamanı İyi Kullanma`, `Desteği İçten Alma`, `Kendini Kabul Edebilme` ve `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` boyutlarına etkisi araştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre cinsiyet ile `Kendini Gerçekleştirme` boyutlarının karşılaştırılmasında `Zamanı İyi Kullanma` (p< 0.001), `Desteği İçten Alma` (p<0.05) düzeyinde kızlar lehine anlamlı bulunurken, `Kendini Kabul Edebilme` ve `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` boyutlarında, cinsiyetler arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Sosyo-ekonomik düzeyde ise orta SED'den gelen deneklerde `Zamanı İyi Kullanma` (p< 0.05), `Desteği İçten Alma` (p<0.01) ve `Kendini Kabul Edebilme` (p<0.05) düzeyinde, alt SED'e göre anlamlılık görülürken, `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` boyutunda iki SED arasında anlamlı fark görülmemiştir. Orta SED ve üst SED'den gelen denekler söz konusu boyutlar yönünden karşılaştırılmış ancak aralarında anlamlı fark görülmemiştir. Diğer taraftan, alt SED ve üst SED'den gelen deneklerin karşılaştırılmasında `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` boyutu bakımından (p<0.05) düzeyinde anlamlılık görülürken, `Zamanı İyi Kullanma`, `Desteği İçten Alma`, `Kendini Kabul Edebilme` ve `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` boyutları bakımından anlamlı fark saptanmamıştır. `Azkalabalık` ve `Kalabalık` ailelerden gelen deneklerin, `Zamanı İyiII Kullanma1', `Desteği İçten Alma`, `Kendini Kabui Edebilme` ve `Başkaları iie Yakınlık Kurabilme` boyutları açısından karşılaştırılmasında, anlamlı fark saptanmazken, `Kendini Kabul Edebilme` boyutunda kalabalık ailelerden gelen denekler lehine (p<0.05) düzeyinde anlamlı fark görülmüştür. Deneklerin, uzun süre yaşadıkları yerleşim yerlerinin `Zamanı İyi Kullanma`, `Desteği İçten Alma`, `Kendini Kabul Edebilme` ve `Başkaları ile Yakınlık Kurabilme` düzeylerini etkileyip, etkilemediği karşılaştırılmış, söz konusu boyutlar bakımından denekler arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır.
dc.description.abstractIll ÂBSTRAC In this work work the relationship between some, `Self-Actualization` dimensions and social-economic levels of Erzurum Atatürk University students are examined. In determining the dimensions of `Self-Actualization` which are `Time competence` `Inner Directed Support` Self-Acceptance` and `Capacity for intimate contact`, we used the `Manual for The Personal Orientation Inventory`, developed by E.Shostrom (translated, by Y. Kuzgun into Turkish) and the inquity from showing the social-economic level. The Inguity was made upon 253, subjects of whom 85 were female and 168 male subjects. All of them were subjects in the second class of Atatürk University Faculty of Science and Letters In the inquinty effect of the subjects' sex, his/her social-economic level, the number of individuals in his/her family, and the place where he/she lived upon `The Conpetence`, `Inner Dricted Support` `Self-Acceptance` and `Capacity for Intimate Cantact` were examined. With the results we heve seen that the comparison between the sexes in the `Self-Actulaziation` dimensions like `Time Competence` (p<0.001) and `Inner Directed Support` (p<0.05) was in favour of the female sex. In the compartison of the sexes in `Self-Acceptence` and `capacity for Intimate Contact` dimensions there was no significiant difference. According to the social-economic level, `Time Competence` is (p<0.05), `Inner Dricted Support` (p<0.01) and `Self Acceptance` (p<0.05) this shows a significiant superiority of the middle social-economic levels. There was no significiant difference between the social-economic levels in `Capacity For Intimate Contact`. `Capacity For Intimate Contact` is (p<0.05) and shows the superiority of the upper, social-economic, but again in `Time Competence` and in `Inner Directed Support` and `Self-Acceptance` there were no great differences. There were no great difference between the subjects from crowded and less crowded families in the `Time Compentence`, `Inner Directed Support` and `Capacity for Intimate` dimensions. But in the `Self-Acceptance` dimensions we see the superiority of the subjects from crowded families with a result of (p<0.05).IV The dimensions as `Time Compenence`, `Inner Directed Support`, `Self-Acceptance` and `Capacity for Intimate` were examined but we have seen that, there were no significant differences between the samples taken from different places in which they have lived for a long time.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleSosyo-ekonomik düzey ile kendini gerçekleştirmenin bazı boyutları arasındaki ilişkiler (zamanı iyi kullanma, desteği içten alma, kendini kabul edebilme ve başkaları ile yakınlık kurabilme)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmQuestionnaires
dc.subject.ytmSelf-realization
dc.subject.ytmSocio-economic level
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmPersonal Orientation Inventory
dc.identifier.yokid42674
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid42674
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess