Show simple item record

dc.contributor.advisorSönmez, Selami
dc.contributor.authorOcak, Gürbüz
dc.date.accessioned2021-04-26T19:38:07Z
dc.date.available2021-04-26T19:38:07Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/544457
dc.description.abstractBu araştırmada, farklı kültürel düzeylerden gelen ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin okuma anlama düzeyleri arasındaki farklılıklar tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada deneysel bir yöntem izlendiğinden Erzurum Kültür Kurumu ilkokulu 2- B sınıfında okuyan öğrenciler arasından seçilen yirmi öğrenci denek olarak kullanılmıştır. Araştırmaya seçilen yirmi öğrenci, sınıfta okuyan bütün öğrenci ailelerine uygulanan kültür düzeyi belirleme anketiyle tespit edilmiştir. Öğrenciler uygulanan kültür düzeyi belirleme anketi sonucunda; kültürel yönden avantajlı (deney grubu) ve dezavantajlı (kontrol grubu) olmak üzere onar kişilik iki gruba ayrılmıştır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak; kelime anlama testi, paragraf anlama testi, hatırlayıp yorumlama testi, resim yorumlama testi, sesli okuma metinleri ve gözlem formları geliştirilmiştir. Bu araçlarla toplanan veriler üzerinde yapılan istatiksel analizler sonucu aşağıda özetlenen bulgular elde edilmiştir. 1. Kültürel yönden avantajlı ailelerden gelen (deney grubu) öğrenciler, kültürel yönden dezavantajlı (kontrol grubu) ailelerden gelen öğrencilere göre paragraf anlama testinde daha başarılı bulunmuştur. 2. Okudukları kelimeleri, anlama düzeyleri bakımından, kültürel yönden avantajlı ailelerden gelen öğrencilerin, dezavantajlı ailelerden gelen öğrencilere göre daha başarılı oldukları görülmüştür. 3. Okudukları metinleri hatırlayıp yorumlama bakımından, kültürel düzeyi düşük ailelerden gelen öğrencilerin, kültürel düzeyi yüksek ailelerden gelen öğrencilere göre başarılarının daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 4. Kültürel yönden avantajlı olan öğrenciler, okudukları metinlerle ilgili resimleri yorumlama bakımından, dezavantajlı olan öğrencilere göre daha iyi düzeydedirler. 5. Kültürel yönden avantajlı ailelerden gelen öğrencilerin, dezavantajlı ailelerden gelen öğrencilere göre, sesli okuma düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin araştırmada uygulanan ölçme araçlarından aldıkları puanların genel ortalamalarına baktığımızda, kültürel yönden avantajlı ailelerden gelen (deney grubu) öğrenciler, dezavantajlı ailelerden gelen (kontrol grubu) öğrencilere göre okuma anlama düzeyleri bakımından daha başarılı bulunmuştur.
dc.description.abstractThis study focuses on the determination of the differences of reading comprehension of second year students coming from various cultural levels in primary school. Since an experimental method was followed in the study. 20 students chosen among the ones in 2-B class. Kültür Kurumu İlkokulu, Erzurum were used as subjects. The students were chosen according to a questionnaire applied for the determination of cultural level of families. The students were divided into two groups; (i) culturally advantageous (experimental group), (ii) culturally disadvantageous (control group) taking the results of the questionnaire into account. In the study, vocabulary understanding test, paragraph understanding test, remembering and commenting test, test for expressing pictures, texts for reading loud and observation forms were developed as means of data collection. The following findings were obtained as a result of the statistical analyses on the data collected by these means: 1. Students coming from culturally advantageous families (experimental group) were found to be more successful than those coming from culturally disadvantageous families (control group). 2. Students coming from culturally <..advantageous families are more successful than those coming from culturally disadvantageous families in their level of understanding the vocabulary they read. 3. In remembering and commenting the read texts students coming from culturally disadvantageous families have a lower level of success compared with the culturally advantageous ones. 4. Culturally advantageous students can comment the pictures relating to texts they read better than those of the other group. 5. Students coming from culturally advantageous families have a higher level of reading aloud than those coming from culturally disadvantageous families. When the average points that students got from means of measurement applied in the study were taken into account, it was found that students coming from culturally advantageous families (experimental group) are more successful in the level of reading comprehension than the ones coming from culturally disadvantageous families (control group).en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKültürel düzeyi farklı ailelerden gelen ilkokul birinci devre öğrencilerinin okuma-anlama düzeyleri
dc.title.alternativeReading-comprehension level of primary school students from families whose cultural background is different
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCultural difference
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.identifier.yokid63435
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid63435
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess