Show simple item record

dc.contributor.advisorAkan, Yusuf
dc.contributor.authorKaynak, Selahattin
dc.date.accessioned2021-04-26T19:36:03Z
dc.date.available2021-04-26T19:36:03Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/542057
dc.description.abstractIll ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ TÜKETİCİNİN KORUNMASINDA REKABETİN ÖNEMİ Selahattin KAYNAK 2001, Sayfa : 83 Danışman :Yrd. Doç. Dr. Yusuf AKAN Jüri : Yrd. Doç. Dr. Yusuf AKAN : Prof. Dr. Muammer YAYLALI : Yrd. Doç. Dr. Üstün ÖZEN Bu çalışmada tüketicinin korunmasında rekabetin önemi ortaya konulmuştur. Konu, farklı boyutlarıyla ele alınmakla birlikte özellikle ekonomik boyutu ön planda tutularak incelenmiştir. Bu noktadan hareketle rekabet politikaları, kurumsal düzenlemeler ve tüketicilerin bizzat kendilerini korumada sahip oldukları evrensel haklardan biri olan şikayet hakkını ne derece kullandıkları da irdelenmiştir. Çalışma, dört bölümden oluşmaktadır. İlk üç bölümde tüketicinin korunması teorik bazda ele alınmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise imalat sanayiinde yoğunlaşan sektörler, tüketicilerin bu sektörlere yönelik şikayetleri ve rekabet ihlali ile ilgili yapılan başvurular incelenmiştir. Bu kapsamda, Sanayii ve Ticaret Bakanlığı, Devlet İstatistik Enstitüsü ile Rekabet Kurumundan konu ile ilgili 1998 yılına ait veriler toplanarak analizler yapılmıştır.
dc.description.abstractIV ABSTRACT MASTER THESIS THE IMPORTANCE OF COMPETITION ON CONSUMER PROTECTION Sefahattin KAYNAK 2001, Page: 83 Supervisor : Assistant Professor Yusuf AKAN Jury : Assistant Professor Yusuf AKAN : Prof. Dr. Muammer YAYLALI : Assistant Professor Üstün ÖZEN This study was intended to explain the importance of competition on consumer protection. The subject was examined in terms of its different aspects, in particular its economic aspect. In this context, competitional policies, institutional regulations and how effectively consumers uses their right of petition, one of the universal rights consumers have to protect themselves were examined. The study consists of four chapters. Some fundamental theoretical information about consumers and their protection is given in the first chapter while competition, markets and behavior violating competition were examined in the second chapter. Moreover, chapter 3 presents the importance of competition on consumer protection and benefit expected from competition. Finally, sectors concentrated in the manufacturing industry, consumers' complaints about the sectors and competition violations were examined in the last chapter.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTüketicinin korunmasında rekabetin önemi
dc.title.alternativeThe Importance of competition on consumer protection
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCompetition
dc.subject.ytmConsumers
dc.subject.ytmConsumer protection
dc.identifier.yokid110244
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid105210
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess