Show simple item record

dc.contributor.advisorAkyüz, Hüseyin
dc.contributor.authorArikan, Çiler
dc.date.accessioned2021-04-26T19:35:27Z
dc.date.available2021-04-26T19:35:27Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/541335
dc.description.abstractÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA TÜRKÇE DERSİNİN TOPLUMSAL İŞLEVİ SORUNU: (ERZİNCAN ÖRNEĞİ) Çiler ARIKAN Danışman: Prof. Dr. Hüseyin AKYÜZ 2002-SAYFA: 153 jüri : Prof.Dr. Hüseyin AKYÜZ Yrd.Doç.Dr. Sevil ÖNER Yrd.Doç.Dr. Kutsi KAHVECİ Bu çalışma, İlköğretim okulu ikinci devre ( VI. VII. ve VIII. sınıf ) Türkçe dersinin toplumsal işlevi konusunda öğrenci velilerinin ve Türkçe öğretmenlerinin beklentileri ile Türkçe müfredat programlarının uyumlu olup olmadığını ortaya koymaya amaçlamaktadır. Bu amaçla, Türkçe dersinin işlevinin neler olması gerektiği üzerinde duruldu. Türkçe dersinin toplumsal işlevi önermeler halinde verilmiş ve bu dersin işlevleri tanımlanırken bazı ölçütler kullanılmıştır. Söz konusu işlevlerin, toplum koşullarına ve gereksinimlerine yanıt verecek ve zamana göre uyarlanabilecek değerlere yer vermesine, çocukların temel gereksinimlerini karşılayacak yönde olmasına, demokratik düşüncelere uymasına, kendi içinde tutarlı olmasına, istenen davranış değişikliğini açıklayan, dile getiren bir yönden formüle edilmesine dikkat edilmiştir. Bu ölçütlerden yola çıkarak Türkçe dersinin toplumsal işlevi dokuz ana, bir ak başlık olmak üzere on başlık altında incelenmiştir. Saptanan on başlığa veli ve Türkçe öğretmenlerinin katılım oranlarını ölçmek için anket ve istatistik analizlere yer verilmiştir. Araştırmanın evreni Erzincan il merkezidir. Örneklemin belirlenmesinde tesadüfi örneklem tekniği kullanılmıştır. Velilerin seçilmesinde heterojen bir yapı ve Erzincan ilini temsil etme yeteneği gözönünde bulundurulmuştur. Türkçe dersinin amaçlanan toplumsal işlevleri : Toplumsallaşmayı sağlar, toplumsal değişme ve gelişmeyi kolaylaştırır, yeni bir insan ve toplum modeli oluşmasına katkı sağlar, toplumsal bilinci ve toplumsal coşkuyu oluşturur, kültürel mirası yeni kuşaklara aktarmakta ve evrensel kültürü tanıtarak kültürel kimliğin oluşmasına ve gelişmesine katkıda bulunur, toplumsal etkileşimi sağlar, demokratik yaşayışın oluşmasına ve gelişmesine katkıda bulunur, toplumsal sorumluluğun geliştirilmesine katkı sağlar, yaratıcı düşünceye ve usa vuruma katkıda bulunur, toplumsal bütünleşme ve dayanışmaya katkıda bulunur. Yapılan çalışmada varılan sonuç, önermelere veli ve Türkçe öğretmenlerinin yüksek orandaki katılımları Türkçe dersinin bu işlevleri gerçekleştirmesi gerektiğine yöneliktir. Ancak veli ve öğretmenlerin bu dersten beklentileri ile Türkçe dersinin müfredat programının uyumlu olmadığı görülmüştür.
dc.description.abstractII ABSTRACT MASTER THESIS THE PROBLEM OF SOCIAL FUNETION TURKISH CLASSES IN RPIMARY SCHOOLS: THE ERZİNCAN CASE Çiler ARIKAN Supervisor: Prof.Dr. Hüseyin AKYÜZ 2002-PAGE: 153 Jury : Prof.Dr. Hüseyin AKYÜZ Yrd.Doç.Dr. Sevil ÖNER Yrd.Doç.Dr. Kutsi KAHVECİ This thesis is about whether the curriculum of Turkish lessons, which teach in secondary school (VI., VII., VIII. classes ), are suitable or not with the expectation of Turkish teachers and student's parents. At this point, it was studied on what the function of Turkish lessons must be. Social functionsof of Turkish lessons are given as propositions. While these functions ara defined, some criterions are used. These propositions should, answer soiety's necessitties and conditions, suitable for the changing time, cover basic necessities children, consist of democratic though ts and explain the wanted behauiour's change. According to these definitions, social functions of Turkish lesson were examined under nine fundamental and one subordinate parts. Questionnaires and statistics analyses were done to measure the participation of Turkish teachers and students parents for those ten parts. The center of this research was Erzincan city center. Coincidece model's technigue was used as examples were chosen. Variety of parets were chosen who represented Erzincan. Aimed social functions of Turkish lesson: It provides to be social, becomes social change and development easy, becomes a new person and social model, develops social conscious and enthusiasm, inherits cultural heritage to the new generations, introduces universal culture, gets cultural identity and progress more spread, develops social responsibility and creative ideas, makes people act with solidarity. The result of the questionnaire shows us, most of the teachers and parents think that Turkish lessons should consist of all the propositions. However, It's seen that the expectations and Turkish lesson's curriculum were discordont.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleThe Problem of social funetion Turkish classes in primary schools: The Erzincan case
dc.title.alternativeİlköğretim okullarında Türkçe dersinin toplumsal işlevi sorunu (Erzincan örneği)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmErzincan
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmSocial function
dc.subject.ytmPrimary education
dc.identifier.yokid133489
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid109357
dc.description.pages53
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess