The Problem of social funetion Turkish classes in primary schools: The Erzincan case
dc.contributor.advisor | Akyüz, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Arikan, Çiler | |
dc.date.accessioned | 2021-04-26T19:35:27Z | |
dc.date.available | 2021-04-26T19:35:27Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/541335 | |
dc.description.abstract | ÖZET YÜKSEK LİSANS TEZİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA TÜRKÇE DERSİNİN TOPLUMSAL İŞLEVİ SORUNU: (ERZİNCAN ÖRNEĞİ) Çiler ARIKAN Danışman: Prof. Dr. Hüseyin AKYÜZ 2002-SAYFA: 153 jüri : Prof.Dr. Hüseyin AKYÜZ Yrd.Doç.Dr. Sevil ÖNER Yrd.Doç.Dr. Kutsi KAHVECİ Bu çalışma, İlköğretim okulu ikinci devre ( VI. VII. ve VIII. sınıf ) Türkçe dersinin toplumsal işlevi konusunda öğrenci velilerinin ve Türkçe öğretmenlerinin beklentileri ile Türkçe müfredat programlarının uyumlu olup olmadığını ortaya koymaya amaçlamaktadır. Bu amaçla, Türkçe dersinin işlevinin neler olması gerektiği üzerinde duruldu. Türkçe dersinin toplumsal işlevi önermeler halinde verilmiş ve bu dersin işlevleri tanımlanırken bazı ölçütler kullanılmıştır. Söz konusu işlevlerin, toplum koşullarına ve gereksinimlerine yanıt verecek ve zamana göre uyarlanabilecek değerlere yer vermesine, çocukların temel gereksinimlerini karşılayacak yönde olmasına, demokratik düşüncelere uymasına, kendi içinde tutarlı olmasına, istenen davranış değişikliğini açıklayan, dile getiren bir yönden formüle edilmesine dikkat edilmiştir. Bu ölçütlerden yola çıkarak Türkçe dersinin toplumsal işlevi dokuz ana, bir ak başlık olmak üzere on başlık altında incelenmiştir. Saptanan on başlığa veli ve Türkçe öğretmenlerinin katılım oranlarını ölçmek için anket ve istatistik analizlere yer verilmiştir. Araştırmanın evreni Erzincan il merkezidir. Örneklemin belirlenmesinde tesadüfi örneklem tekniği kullanılmıştır. Velilerin seçilmesinde heterojen bir yapı ve Erzincan ilini temsil etme yeteneği gözönünde bulundurulmuştur. Türkçe dersinin amaçlanan toplumsal işlevleri : Toplumsallaşmayı sağlar, toplumsal değişme ve gelişmeyi kolaylaştırır, yeni bir insan ve toplum modeli oluşmasına katkı sağlar, toplumsal bilinci ve toplumsal coşkuyu oluşturur, kültürel mirası yeni kuşaklara aktarmakta ve evrensel kültürü tanıtarak kültürel kimliğin oluşmasına ve gelişmesine katkıda bulunur, toplumsal etkileşimi sağlar, demokratik yaşayışın oluşmasına ve gelişmesine katkıda bulunur, toplumsal sorumluluğun geliştirilmesine katkı sağlar, yaratıcı düşünceye ve usa vuruma katkıda bulunur, toplumsal bütünleşme ve dayanışmaya katkıda bulunur. Yapılan çalışmada varılan sonuç, önermelere veli ve Türkçe öğretmenlerinin yüksek orandaki katılımları Türkçe dersinin bu işlevleri gerçekleştirmesi gerektiğine yöneliktir. Ancak veli ve öğretmenlerin bu dersten beklentileri ile Türkçe dersinin müfredat programının uyumlu olmadığı görülmüştür. | |
dc.description.abstract | II ABSTRACT MASTER THESIS THE PROBLEM OF SOCIAL FUNETION TURKISH CLASSES IN RPIMARY SCHOOLS: THE ERZİNCAN CASE Çiler ARIKAN Supervisor: Prof.Dr. Hüseyin AKYÜZ 2002-PAGE: 153 Jury : Prof.Dr. Hüseyin AKYÜZ Yrd.Doç.Dr. Sevil ÖNER Yrd.Doç.Dr. Kutsi KAHVECİ This thesis is about whether the curriculum of Turkish lessons, which teach in secondary school (VI., VII., VIII. classes ), are suitable or not with the expectation of Turkish teachers and student's parents. At this point, it was studied on what the function of Turkish lessons must be. Social functionsof of Turkish lessons are given as propositions. While these functions ara defined, some criterions are used. These propositions should, answer soiety's necessitties and conditions, suitable for the changing time, cover basic necessities children, consist of democratic though ts and explain the wanted behauiour's change. According to these definitions, social functions of Turkish lesson were examined under nine fundamental and one subordinate parts. Questionnaires and statistics analyses were done to measure the participation of Turkish teachers and students parents for those ten parts. The center of this research was Erzincan city center. Coincidece model's technigue was used as examples were chosen. Variety of parets were chosen who represented Erzincan. Aimed social functions of Turkish lesson: It provides to be social, becomes social change and development easy, becomes a new person and social model, develops social conscious and enthusiasm, inherits cultural heritage to the new generations, introduces universal culture, gets cultural identity and progress more spread, develops social responsibility and creative ideas, makes people act with solidarity. The result of the questionnaire shows us, most of the teachers and parents think that Turkish lessons should consist of all the propositions. However, It's seen that the expectations and Turkish lesson's curriculum were discordont. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | The Problem of social funetion Turkish classes in primary schools: The Erzincan case | |
dc.title.alternative | İlköğretim okullarında Türkçe dersinin toplumsal işlevi sorunu (Erzincan örneği) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Erzincan | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Social function | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.identifier.yokid | 133489 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 109357 | |
dc.description.pages | 53 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |