Show simple item record

dc.contributor.advisorElyıldırım, Selma
dc.contributor.authorYükselir, Ceyhun
dc.date.accessioned2021-04-26T19:31:40Z
dc.date.available2021-04-26T19:31:40Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/537491
dc.description.abstractBu çalısma ?ngilizce ikinci dil kelime öğretiminde uygulanan üç öğretim tekniğiarasında etkili olanı öğrenmek için yürütüldü. Bu teknikler kelimenin Türkçe anlamını verme,tasvir kullanma ve kelimeyi cümle içinde kullanmaydı.Bu teknikler ısığında, amaç yukarda belirtilen tekniklerden hangisinin kelimeöğretiminde daha elverisli ve faydalı olduğunu öğretmen ve öğrencilere göstermekti. Buçalısmanın bir baska amacı verilen eğitim sonrası kelime gruplarının hafızada tutulmaseviyesini bulmak ve hangi tekniğin hedef kelimeleri akılda tutmada öğrencilere yardımcıolmak için daha uygun olduğunu arastırmaktı.Dahası, bu arastırmada çalısmada incelenen, kelimelerin anlasılma ve kullanılmabasarı derecelerine öğrencilere iki farklı test verilerek bakıldı. Çoktan seçmeli test ve boslukdoldurma testi. Çoktan seçmeli test anlamayı, bosluk doldurma testi kullanmayı ölçtü.Çalısmanın sonuçlarını elde etmek için üç tür paradigmatik olmayan test kullanıldı.Bunlar Kruskal Wallis test, Mann Whitney U test, and Wilcoxon Signed Ranks test idi.
dc.description.abstractThis study was conducted to find out the effective techniques among the threeteaching techniques used in English vocabulary teaching. These techniques were providingTurkish translation equivalent, using illustrations and using word in context techniques.In the light of these teaching techniques, the aim was to show the teachers and learnerswhich of the above techniques are more conducive to L2 vocabulary teaching. Anotherpurpose of this study was to investigate the level of retention of the lexical items followingthe treatment and which teaching techniques are more apt to help the learners retain the targetwords.Furthermore, in this research, the achievement degree of comprehension andproduction of the lexical items examined in the study was looked at by giving two differenttests to the learners multiple-choice test and fill in the blanks test. The former was prone tomeasure the comprehension and the latter was for production.Three kinds of non-paradigmatic tests were used to obtain the results of the study.These were the Kruskal Wallis test, the Mann Whitney U test, and the Wilcoxon SignedRanks test.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEffective techniques in vocabulary teaching
dc.title.alternativeKelime öğretiminde etkili yöntemler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dilbilimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmKruskal-Wallis Test
dc.subject.ytmMann-Whitney Test
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.identifier.yokid355704
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid239566
dc.description.pages209
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess