Show simple item record

dc.contributor.advisorKıyıcı, Fatih
dc.contributor.authorAlbayrak, Bilal
dc.date.accessioned2020-12-03T14:11:22Z
dc.date.available2020-12-03T14:11:22Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/53363
dc.description.abstractAmaç: 1924 - 2018 yılları arasında organize edilen Kış Olimpiyatlarındaki Normal Rampa, Büyük Rampa ve Takım Büyük Rampa yarışmalarında toplam madalya sayısına göre ilk üç sıradaki ülkelerin belirlenmesi ve bu ülkelerin Sportif Başarı Puanı (SBP) ile eğitim yöntemlerindeki farklılıkların incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Materyal Metot: Araştırmanın evreni Uluslararası Kayak Federasyonu (FIS)' e bağlı kayakla atlama branşında faaliyet gösteren ülkeler olup, örneklemi en fazla madalya kazanan Norveç, Finlandiya ve Avusturya olmuştur. FIS veri tabanından ulaşılan yarışmalar sonuçları, ülkelerin sportif başarı puanlarının (SBP) belirlenmiş ve dönem puanlar hesaplanmıştır. Eğitim sistemleri için ülkelerin kayakla atlama koordinatörleri ve milli takım baş antrenörlerine görüşme formu mail üzerinden gönderilmiş ve cevapları alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS (Version 22) istatistik programı kullanılmıştır.Bulgular: Norveç normal rampa yarışmalarında anlamlı derecede diğer ülkelerden başarılı olurken, büyük rampa yarışmalarında ülkeler arasında anlamlı bir farklılık yoktur. SBP yönünden en fazla puan toplayan ülke Norveç olurken bu istatiksel olarak anlamlı bir durum ifade etmemektedir. Kayakla atlama rampa sayısı, temel atlama rampa sayısı, kulüp sayısı, bütçesi en fazla olan ülke Norveç' tir. Kayakla atlamada madalya kazanma yaş ortalaması 24-25 yıl/yaş aralığıdır.Sonuç: Bu sporun Norveç' ten başlamasının avantajı ile son olimpiyata kadar olan madalya ve SBP sonuçlarında diğer ülkelerin önünde olduğu ancak bu başarısının normal rampa yarışmalarında olduğu, akademik eğitim sisteminde NTG' nin güzel bir örnek olduğu, Avusturya ve Finlandiya'nın büyük rampa ve takım yarışmalarında daha başarılı olduğu görülmektedir. Norveç' in eğitim sisteminin uzun süreli ve eğitim/kulüp altyapısının güçlü olduğu, Finlandiya'nın çok güçlü dönemlerden sonra son zamanlarda diğer ülkelere göre düşüşte olduğu, Avusturya'nın ise özellikle büyük rampa yarışmalarında son olimpiyatlarda daha başarılı olduğu, özellikle sportif ve akademik eğitim sitemlerinin başarılı birşekilde STAMS gibi okullarla entegre çalıştığını söyleyebiliriz. Anahtar Kelimeler: Kış Olimpiyatları, Kayakla Atlama, Norveç, Finlandiya, Avusturya, Eğitim.
dc.description.abstractPurpose: This study intends to identify the countries that scored the top three positions (based on the total number of the medals they received) in the Normal Hill, Large Hill and Team Large Hill competitions of the Winter Olympics between the years 1924 and 2018 and analyse the sport achievement points of these countries.Materials and Method: The scope of this stıdy is the countries that participate in the ski-jumping competitions of the International Ski Federeation (FIS) and the samples are Norway, Finland and Austria-the three countries that have received the most medals. The competition results were accessed through the FIS database, the sport achievement points were determined and the annual points scored were calculated. In order to identify the education systems, interview questions were emailed to the ski-jumping coordinators and the head coaches of the national teams and the answers were also received by email. The statistics programme SPSS (Version 22) was used in data analysis.Findings: While Norway is more successful than the other countries in normal hill competitions, no meaningful difference is observed among the countries in large hill competitions. Norway has received the highest sport achievement points; however, this fact does not statistically have a meaning. Norway is the country with the most ski-jumping hills, basic jumping hills, clubs and the largest budget. The average age for receiving medals is 24-25.Results: Norway is more successful than the other countries based on the number of the medals received as well as the sport achievement points scored. NTG in Norway's academic education system is a good example and it is also an advantage that ski-jumping is a sport that started in Norway. While Norway's achievement is in the normal hill competitions, Austria and Finland are more successful in the large hill and team competitions. The education system of Norway is long-term and their education/club background is strong. Compared to other countries, Finland is in decline after a long-lasting period of success. Austria is more successful in the large hill competitions of the recent Olympics and their sports and academic education systems are successfully integrated into schools such as STAMS.Keywords: Winter Olympics, Ski-Jumping, Norway, Finland, Austria, Education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleKış olimpiyatlarında kayakla atlamada başarılı olan ülkelerin analizi ve eğitim sistemlerinin incelenmesi
dc.title.alternativeAn analysis of the countries accomplished in ski-jumping at winter olympics and an examination of their training methods
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-07
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPhysical education
dc.identifier.yokid10284134
dc.publisher.instituteKış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid575165
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess