Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Hasan
dc.contributor.authorKiliç, Halil
dc.date.accessioned2021-04-26T19:26:48Z
dc.date.available2021-04-26T19:26:48Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/532540
dc.description.abstractKur'ân-ı Kerîm, insanların farklı yapılarda olmaları sebebiyle onları eğitirkençeşitli yöntemler kullanmaktadır. Bu yöntemler içerisinde en etkili olanlardan biri dekıssa yöntemidir. Kur'ân, peygamberler kıssalarından kesitler sunarken günümüzinsanının hayatını düzenleyen evrensel değerler sunmaktadır. Böylelikle peygamberlerdeğerler eğitimi açısından bireysel ve toplumsal iyi davranışların rol modeliolmaktadırlar.Hz. Nuh (as) kıssası peygamber kıssaları içinde ayrı bir önem arz eder. NitekimHz. Nuh (as) şirkle mücadele için gönderilmiş ilk peygamber olarak 950 yıl kadarkavmiyle tebliğ görevini sürdürmüştür. Bu uzun süreye rağmen Allah'ın çağrısınakulaklarını tıkayan Nuh kavminin inançlarındaki bozukluk davranışlarını daetkilemiştir. Bu bağlamda Kur'ân-ı Kerîm, Hz. Nuh'u (as) olumlu değerlerin rol modeliolarak aktarırken inkârcı kavmini de sakınılması gereken olumsuz davranış vetutumların birer savunucuları olarak bizlere sunmaktadır.Bu nedenle biz, Kur'ân'da önemli bir yere sahip olan Hz. Nuh kıssasını değerlereğitimi açısından yorumlamaya çalıştık.Anahtar Kelimeler: Kur'ân, Hz. Nuh, Değerler, Eğitim
dc.description.abstractHoly Quran uses several methods due to the different structure of the peoplewhen teaching them. One of the most effective ones among these methods is the parablemethod. Quran presents universal values regulating the life of contemporary man whileoffering scene from prophets' parables. Thus, the prophets become role models ofindividual and social good behaviors in terms of values education.The parable of Prophet Noah has a special importance among the prophets'parables. He was the first prophet sent in order to struggle against his society'spolytheism for 950 years. Despite this long period, the disorder in the faith of people ofNoah, who turn a deaf ear to the call of Allah, has also influenced their behaviors. inthis context the Holy Quran presents tus non-Muslim people of his time. as theadvocates of the negative behaviors and attitudes that must be avoided while describingprophet Noah as a role model of the favorable values.Therefore, I tried to interpret the parable of Noah which has an important placein the Quran in terms of values education.Key Words: Quran, Noah, values, educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.titleKur`an`da Hz. Nuh kıssasının değerler eğitimi açısından yorumu
dc.title.alternativeThe exegesis of Hz. Noah narrative in the Qur'an from perspective of the values education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmIslam
dc.subject.ytmKoran
dc.subject.ytmHz. Nuh
dc.subject.ytmNarratives
dc.subject.ytmValues education
dc.identifier.yokid10019758
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid385336
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess