Show simple item record

dc.contributor.advisorYatkın, Nihat
dc.contributor.authorErtaş, Hikmetullah
dc.date.accessioned2021-04-26T19:25:18Z
dc.date.available2021-04-26T19:25:18Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/531064
dc.description.abstractTezimizde, Cumhuriyetten günümüze kadar olan süreçte (1920-2012) Milli Eğitim Bakanlığı'nca; ilkokul 4. sınıftan başlamak üzere lise (son) 12. sınıfa kadar zorunlu ders olarak okutulan Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinin; müfredât programları ile ders kitapları hadis kriterleri (Kaynağı/Sahihlik-Zayıflık Durumu) bakımında incelenmiştir. Ders kitaplarından yer alan rivayetler; 1920-1948, 1948-1982, 1982-2012 diye üç bölüme ayrılarak, kaynaklarına ve sıhhat durumlarına dair dönemsel analizler yapılmıştır.Ders kitaplarında yer aldığı tespit edilen rivayetlerin % 74'ü Kutub-i Sitte % 26'sı ise Kutub-i Sitte dışındaki kaynakların rivayetidir. Rivayetlerin (% 75.80)'nin sahih, (% 19.60)'ının zayıf ve (% 4.60)' ının ise mevzu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractIn our thesis; in the process when is between today and the Republic Era , the students books and the curriculum approved by the National Education Ministry and used at the state schools for the religion and culture education education of children to the twelfth grade (the last year in high school) from the forth grade and which is compulsory for them were detected in terms of the hadith criteria ( Its source/ authenticity- unreliability position ) the hadith taking place on the course books were analyzed separating three sections as 1920-1948, 1948-1982, 1982-2012 and we did periodic analysis about the hadith's source and ıts authenticity.At the end of the analysis, ıt was concluded that % 74 of the hadiths on the course books are from Sahih Bukhari-Kutubu Sitte, %26 of them are from the other hadith books ; Meanwhile % 75.80 of them are authentic hadiths, % 19.60 of them are shaky, % 4.60 of them are fabricationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDin kültürü ve ahlâk bilgisi ders kitaplarında kullanılan hadis materyalinin tespit ve tahlili
dc.title.alternativeThe determining and analysis of the hadith's materials used on the religion and culture students' books
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmIslam
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmMoral knowledge
dc.subject.ytmHadith
dc.subject.ytmRumours
dc.subject.ytmSahih
dc.identifier.yokid10039971
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid385353
dc.description.pages322
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess