Show simple item record

dc.contributor.advisorSarı, Ahmet
dc.contributor.authorGüven, Emre Bekir
dc.date.accessioned2021-04-26T19:23:49Z
dc.date.available2021-04-26T19:23:49Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/529711
dc.description.abstract`Jana Hensel'in Romanlarında Kara Eğitim` adlı bu çalışmada gerek psikolojik, gerekse fiziksel şiddet ve baskıyla şekillenen eğitim politikası anlatılmaktadır. `Kara eğitim` olarak adlandırılan bu eğitim metodu, genel itibariyle diktatör rejimler tarafından benimsenmektedir. Adını baskı ve şiddetle duyurmuş Doğu Almanya ve onun yanında Doğu Alman edebiyatı bu çalışmanın temelini oluşturmuştur. Doğu Almanya'nın asli politikaları arasında yer almış olan antipedagojik uygulamaların edebiyata yansıması incelenmiştir. Yeni nesil Doğu Alman yazarlardan Jana Hensel'in var olan Sınır Çocukları (Zonenkinder), Yeni Alman Kızları (Neue deutsche Mädchen) ve Dikkat Sınır (Achtung Zone) adlarındaki her üç romanında da `kara eğitim` kavramı aranmıştır.Amaç olarak, var olan sosyolojik ve pedagojik bir kuramı incelemek ve edebiyatla birleştirmek benimsenmiştir. Bu yolda, eğitim ve kara eğitimin tanımı, tarihçesi ve Doğu Alman edebiyatına yansıması irdelenmiştir. Bu çalışmada, kara eğitimin genel seyrine, Doğu Almanya'da uygulanış biçimine ve bireyler üzerindeki etkilerine dair bilgiler verilmiştir. Ağırlık noktası olarak, baskı ve şiddet duygusunun eksilmediği Doğu Almanya sürecinde bireylerin tabii tutuldukları uygulamaların şokunu henüz atlatamadan Yeniden Birleşme sürecine geçişleri incelenmiştir. Bu süreçte yaşanan değişimler, dönüşümler, geçişler ve kırılmaların insanlara yansıması sorgulanmıştır.
dc.description.abstractThis paper which is a master's thesis on the subject `Poisonous Pedagogy in Jana Hensel's Novels`, is about education policy, shaped by both psychological and physical violence and pressure. This teaching method which is called `poisonous pedagogy`, is used in general by dictatorships.This paper is based on East Germany where is known as a country of violence and pressure, and literature of East Germany. Reflections of the antipedagogical executions to the literature are examined that were among actual policies of East Germany. The term `poisonous pedagogy` is searched in existing three novels of Jana Hensel who is among writers of new East German generation: After the Wall (Zonenkinder), New German Girls (Neue deutsche Mädchen) and Attention Zone (Achtung Zone).It is aimed to bring a sociological and pedagogical theory at literature together. In addition to this, between description and history of pedagogy and poisonous pedagogy, reflections to East German literature are explicated. In this paper, informations are given about general situation of poisonous pedagogy, its execution way in East Germany and its influences on the people. Predominantly, Reunification process in which individuals are exposed to executions and yet couldn't get over the shock that they lived in the process of East Germany where oppressions and violences' didn't decrease, is analyzed in details. Changes, transformations, transitions and refractions which reflects to the people that took place in this process were questioned.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAlman Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectGerman Linguistics and Literatureen_US
dc.titleJana Hensel`in romanlarında kara eğitim
dc.title.alternativePoisonous pedagogy in Jana Hensel's novels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentAlman Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmGerman novel
dc.subject.ytmHensel, Jana
dc.subject.ytmEducational policies
dc.subject.ytmEducation methods
dc.subject.ytmPedagogy
dc.subject.ytmEastern Germany
dc.subject.ytmPoisonous pedagogy
dc.subject.ytmNovel
dc.subject.ytmGerman literature
dc.identifier.yokid10035280
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid428131
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess