Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, Cem
dc.contributor.authorHajiyeva, Tahmina
dc.date.accessioned2021-04-26T19:22:11Z
dc.date.available2021-04-26T19:22:11Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-07-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/528204
dc.description.abstractBu araştırmada önemli bir kavram olarak düşünülen bireysel yenilikçiliğin anlaşılması ve işletmelerde yapılması gerekenlerin ön plana çıkarılması il birlikte işletmelerdeki çalışanların algılanan örgütsel destek düzeyleri çeşitli yönleriyle incelenmiştir. İstanbul'un Avrupa yakasındaki Beyoğlu, Şişli ve Fatih ilçelerinde faaliyet gösteren 3-4 ve 5 yıldızlı turizm amaçlı konaklama işletmeleri çalışanlarının yenilikçilik eğilimlerini belirlemek ve bireysel yenilikçilik ile algılanan örgütsel destek düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığını tespit etmeye yönelik olan araştırma üç ana bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın ilk bölümünde bireysel yenilikçilik kavramına ilişkin, ikinci bölümünde ise algılanan örgütsel destek kavramına ilişkin açıklamalar üzerinde durularak ayrıntılı incelemeler yapılmıştır. Araştırmanın son bölümünde ise bireysel yenilikçilik ile algılanan örgütsel destek arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla örneklemi oluşturan 403 çalışan bireye, araştırmacı tarafından geçerliği ve güvenirliği test edilen `Bireysel Yenilikçilik Ölçeği` ve `Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği` nin uygulanmasıyla elde edilen araştırmanın bulguları yer almaktadır. Araştırma sonucunda turizm amaçlı konaklama işletmelerinde çalışan bireylerin yenilikçiliğe istekli oldukları ve ya olabilecekleri görülmüş, bireysel yenilikçilik ile algılanan örgütsel destek arasında da pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Ancak işletmelerdeki örgüt yapısının geleneksel tarzda sürdürülmesi çalışanların yenilikçilik algılarını sarsacaktır. Bu nedenle konaklama işletmelerindeki örgütlerde bunun önüne geçilmesi için çalışanları bireysel yenilikçiliğe teşvik edecek faaliyetler sağlanmalıdır. Anahtar Kelimeler: Bireysel Yenilikçilik, Algılanan Örgütsel Destek, Konaklama İşletmeleri
dc.description.abstractThe current research focuses on the understanding of the individual innovation that is considered as an essential concept of this study; however, the prioritisation of the things to be done in the enterprises have been examined in various aspects of perceived organisational support levels of the employees in the enterprises. The study consists of three main parts to determine the innovative trends of tourism operators in the 3-4 and five stars, operating in areas Beyoglu, Sisli and Fatih on the European side of Istanbul. The primary goal of the study is to determine whether there is a statistically significant relationship between the individual levels of innovation and organisational support. The first part of the study explains the concept of individual innovation. In the second part, explanations of the concept of perceived organisational support were described in detail. The last part of the study examined the results of studies obtained using the `Individual Innovation Scale` and `Perceived Organizational Support Scale`, which were tested and validated using a sample of 403 working individuals in order to determine the possible statistically significant relationship between individual innovations and the anticipated organisational support. The results of the current study demonstrate that the individuals working in the hospitality enterprises for tourism are willing or able to innovate. In addition, the study found a statistically significant positive correlation between individual innovation and perceived organisational support. However, maintaining the organisational structure in business in the traditional way will undermine the innovation perceptions of employees. For this reason, activities should be provided to encourage individual innovation in order to prevent such organisations in accommodation enterprises.Keywords: Individual Innovativeness, Perceived Organizational Support, Accommodation Companiesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTurizm amaçlı konaklama işletmelerinde bireysel yenilikçilik ve algılanan örgütsel destek düzeyi ilişkisi: İstanbul ili örneği
dc.title.alternativeThe relationship between individual innovation and perceived level of organizational support: Istanbul example
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-24
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHotel business
dc.subject.ytmInnovativeness
dc.subject.ytmOccommodation enterprises
dc.subject.ytmHotels
dc.subject.ytmOrganizational support
dc.subject.ytmPerceived organizational support
dc.subject.ytmIndividual innovativeness
dc.identifier.yokid10181171
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid531882
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess