dc.description.abstract | Tarama türü bir nitelik taşıyan bu araştırmanın amacı b ilgisayar destek li öğretimi ana hatlarıyla tanıtmak ve Türk Eğitim Sistemi 'nde mevcut koşul ları dikkate alarak ortaöğretim kurumları için bilgisayar destekli öğretim model önerisi geliştirmektir. Araştırma, problem, yöntem, bulgular ve yorum lar, özet, sonuç ve öneriler olmak üzere dört bölüm altında toplanmıştır. iki aşamada gerçekleştirilen araştırmanın birinci aşamasında, bilgisa yarla ilgili ; temel kavramlar, gereği ve önemi, evrimi, sınıflandırılması, yapısı ve çalışması, kullanım alanları ve şekilleri, dünyadaki ve Türkiye'de ki uygulamalar literatüre dayalı olarak incelenmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında, literatür taraması sonuçlarından elde edilen verilere dayalı olarak 62 maddelik bir anket geliştirilmiştir. Geliş tirilen bu anket önce konu uzmanlarına, öğretmen ve yöneticilere uygulanmış, daha sonra ilgili uzmanların görüş ve önerileri de dikkate alınarak son şek li veri lmiştir. Anket, Ankara il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında; bilgisa yarla ilgili eğitim almış kadrolu öğretmeni ve laboratuvarı olan, programla rında zorunlu, seçmeli ders ve kurs olarak bilgisayara yer veren okullardaki öğretmenlere (58 kişi), okul müdürlerine ve bilgisayar eğitiminden sorumlu olan müdür yardımcılarına (47 kişi) uygulanmıştır. Toplanan verileri kullana bilmek için kod yönergeleri geliştirilmiş ve bu doğrultuda bilgi girişi ya pılmıştır. Bilgi girişinden elde edilen çıktılardan yararlanılarak ankette yer alan soruların marjinal listesi elde edilmiştir. Marjinal listelerden el--2b5- de edilen veriler ışığında çapraz tablolar oluşturulmuştur. Daha sonra kaykare tabloları değerinden yararlanarak.05 ve.01 düzeyinde an lamlı olup olmadığı test edilmiştir. Çapraz tabloların bir kısmı renkli gra fikler şeklinde ifade edilmiştir. B. SONUÇ Araştırmada varılan başlıca sonuçlar iki ana başlık altında kısaca şöy le özet lenebi lir, a. Dönyadak_X_yYgyiamaiar a_iii.5kin_sgny£ia r _ı i, Eğitimde bilgisayar kullanımı ile ilgili çabalar, ağırlık ve öncelikleri ülkelere göre farklı olmakla birlikte bütün ülkelerde sürdürülmektedir. 2, Eğitimde bilgisayar kullanımının gerekliliği tüm ülkelerde tartışmasız olarak kabul edilmektedir. Bilgisayar bitiminin ortaöğretime girmesinin algoritmik, operasyonel ve organizasyonel yeteneklerin geliştirilmesine katkıda bulunabileceği, bu tür yeteneklerin geleneksel eğitimle yeterli düzeyde geliştirilemediği gerçeği tüm ülkelerde ortak kabul görmektedir. 3, Ülkeler ap-asmda, bilgisayar biliminin, ayrı bir disiplin ve ders olarak mı, yoksa mevcut dersler vasıtasıyla mı okutulmasının daha doğru olacağı konusunda görüş farklılıkları vardır. Bazı ülkeler bilgisayar kullanmayı ve program yazmayı öğretmeye öncelik verirken, bazı ülkelerde mevcut ders lerde bilgisayarı bir araç olarak kullanarak öğretmeye öncelik vermekte dirler. Ancak, her iki seçenekten hangisi benimsenirse benimsensin, genç kuşaklara bilgisayar kullanımı ve öğretimde bilgisayardan bir araç olarak yararlanma olanağı sağlanmaktadır, 4, Eğitimde bilgisayar kullanımı ile iigiti olarak yapılan çalışmalar çeşit li projelerle desteklenmektedir. Bu projelerin sayılarında 1980-1985 yıl lan arasında büyük artışlar görülmektedir. | |