dc.description.abstract | B Ö L Ü M - IV ÖZET Bu çalışmada, Mark Snyder 'm (1974) geliştirmiş olduğu Kendini.Ayarlama Ölçeği (KAÖ) ve bir Sosyometri Anketi kullanılarak, bir grup üniversite öğrencisinin, kendini ayarlama (KA) düzeylerinin arkadaşlık ilişkilerine etkisi, nedensel-karşılaştırmalı bir modelle incelenmiştir. Kendini ayarlama, bir kişilik özelliğidir. Bu özellik bazı bireylerde yüksek, bazılarındaysa düşüktür. Ken dini ayarlama özelliği yüksek (KAY) olan bireyler, sözlerinin ve davranışlarının, içinde bulundukları ortama ve etkileşimde bulundukları kişiye uygun olup olmamasına özel bir dikkat gösteren ve uygun olmasını sağlayabilen kişilerdir. Kendini ayarlama özelliği düşük (KAD) bireyler ise, karşılarındaki kişiler ve ortama uygun davranmak tan çok içlerinden geldiği gibi davranan kişilerdir.. Bu yüzden, KAY bireylerin benlik tanımları, ortama ve kişilere göre değişkenlik gösterir. Bazan gerçek benlikleri ile di savurdukları benlikleri arasında büyük farklılık olabilir. Belki de çağdaş toplumsal yaşam, insanların gün delik yaşamlarında KAY bireyler olmasını gerektirmektedir. Çünkü çağdaş toplumda her şeyin bir kuralı vardır. İnsanlar, gündelik yaşamlarındaki en basit davranışlarını dahi belli kurallar çerçevesinde yapabilmektedirler. Bunun yanında bu kurallar büyük bir hızla değişmektedir. 49Bunlar, insanın gündelik yaşamında etkileşimde bulunduğu insanlarla iletişim kurabilmesi için, benliğinin farklı görünümlerini di savurmasını gerektirmektedir. Arkadaşlık ilişkileri, toplumsal yapı ne kadar değişirse değişsin, kişiler arası etkileşimin önemli ortamlarından birisidir. İki kişi arasındaki arkadaşlığın kurulmasında bir çok etken rol oynar. Bunlar arasında, içinde bulunulan ortam, fiziksel görünüş, kişilik özelliklerinin benzeyip benzememesi, sosyo-kültürel, sosyo ekonomik düzey, ortak ilgiler, yetenekler sayılabilir. Bir kişilik özelliği olan kendini ayarlama da, arkadaşlık ilişkilerini belirleyen etmenlerden birisidir (Snyder, Gangestad ve Simpson, 1983). Bu araştırmada, KAY ve KAD bireylerin kimlerle arkadaş oldukları, kimlerle arkadaş olmak istedikleri, kimler tarafından arkadaş olarak seçildikleri, farklı faaliyetler için aynı kişilerimi yoksa farklı kişileri mi seçtikleri ve karşı cinsle arkadaşlık ilişkileri ele alınmıştır. Araştırmaya katılan 92 kişi, KAÖ'den aldıkları puanlara göre gruplandırılıp listelenmiş, her bireyin puanı, seçtiği ve seçmek istediği arkadaşları, beraber ders çalışmak istediği, sinemaya gitmek istediği ve aynı evde birlikte kalmak istediği arkadaşlarının isimleri ve puanları yazılmıştır. Hipotezleri test etmek için uygun tablolar oluşturulmuş, 2x1 ve 2x2 X testi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. | |