Kur`an`da Kalu Bela olayı
dc.contributor.advisor | Güngör, Mevlüt | |
dc.contributor.author | Işik, Şemsettin | |
dc.date.accessioned | 2021-04-26T09:30:17Z | |
dc.date.available | 2021-04-26T09:30:17Z | |
dc.date.submitted | 2000 | |
dc.date.issued | 2019-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/524512 | |
dc.description.abstract | TÜRKÇE ÖZET Yüce Allah, yeryüzMnü imanm yakabileceği mükemmel bir hâle getirdikten soma arada hükümlerim uygulayıp, kemdi adma iş görebilecek bir halife yaratmayı murat etmiştir, Bunun akabinde onu, yani Hg. Adem'i yaratıp akü% iUm ve irade gibi bir tokun özettikler ile donatarak yaratılacağı haberinin verilmesi karşısında pek de olumlu bîr tavır sergilemeyen ruhani varlıklara karşı üstünlüğünü tescil ettirmiştir. Söyleşme bir imtiyaz ve misyona sahip alan varak yeryüzüne gönderihnezden once Allah, o ve teselsiUen kıyamete kadar gelecek ohm neslini Kerim'm A 'raf Sûresi 172. ve 17$. âyetiermde şöyle haber verilmektedir: `Hani Rabbm ademoğuttarmm sırtlarından zürriyetterini almış ve onları kendi kendilerine karşı şahM tutmuş, Ben sissin Rabbınız değU miyim? demişti Onlar da: Evet hh bema şâlıiMz demişlerdi (Tâ ki) kıyamet günü; Mmn haberimiz yoktu veya daim önce sadece atalarımız şirk koşmuştu. Biz ise t aramdan gelen Mr nesil idik, bizi batıl isteyenlerin yaptıkları yüzünden helak, misin? demeyesûnz, ` Ezelde AUah ile insanlar arasında yapılan bu ana sözleşmeyi haber veren âyet hakkında birbirine zd yorumlar yapılmıştır. Bunlardan birisi, böyle bir &luym haber veruajğı gibi gerçekleşmemiş olduğunda, diğeri de soz konusu olayın aynı yoğunlaşmıştır. Fakat âyeti hakikî mânâsmda anlayanhmn Peygamber (sav) ve asabının da bayie anladığım çeşitli rivayetler yoluyla ortaya koymuş olmaları, bize (Mğer görüşe g&re daha ikna ctiui gelmektedir. Haddi zâtmda âyetin mânûmun zahirine hmntedihnesitw itlini bir lıâi bulunmadıkça, onu te'vfl edip mecaza kaytarmak, aktı gereğinden fazla zorlayarak gay M konular atanda ezmekten başka bir şey değildir. Söz konusu ikrar, hâli hâzırdaki Ktotb-t Mukaâdm'te çeşitti şekillerde rnhmm aMMetde stmMeva olmak gunmen, Kur'ma-i Kemm'de de açıkça buhmmaktadw. Dolayısıyla bu da ilk misak gereğince doğan her çocuğun, dünyaya müstüman olarak geldiğinin açıkça beyanı olmaktadır. Bu yüzden İter iüMOfi, uktl-balİB oluncaya kadar bu kapsam dahilinde kalmaktadır. Yüce AUah, ezel (ana sözleşme) ikrarı üzere dünyaya gelen insanları akd, bilgi ve iradeleri ile baş başa bırakıp zor bir imtihana tâbi tutmamıştır. Rahmeti gereği içlerinden seçtiği elçüer Ue onlara uyarı ve hatırlatmalarda buhmup etest İkramım gereğinin derinlide edUmesmi istemiştir. Çeşitti dönemlerde bu uyanlara muhatap oton insanlardan bir kısmı, etest ikrarı ile şekİMenenpSratlarmm sesine ve gönderilen elçilerin davetine kulak verip ezelde yapılan ana sözleşmeye sadakat göstermiş; diğer bir kısmı da aksine bir hareketle bani üzere olan atakmmn arkasından gidip lıevâ ve heveslerim putloşnrarok sadakatsizlîkte karar kılmışlardır. İşte bahis konusu ohm âyette bu olayın ezel boyutunda verilen Allah'ı Rab olarak tonuna sözünün, ahirette kaybedenlerden olmamak için teklif âleminde gereğinin yerine getirilmesmm önemi, bir kez daha vurgulmmnş otm&Mmdtr. io | |
dc.description.abstract | ABSTRACT Hofy God wanted to create a khalif taking position and working by hmme^ in the name of God after He (God) had improve earth as a perfect condition that human being can live in mere. After in that Üme-thereupon He created Hofy Adam mud tlten He gave him a kmd of properties suck as inteMgenee, knowledge and wilt, and He approved human beings* superiority against spiritual creatures that hadn 't been happy when God had said that He would have created human being. An existence tltat have a sort of privilege and mission before not to being sent to the earth, He (Gat® brought forth him (Adam) and children of his (Adam) - that would come into the world till Day of Resurrection- from their hum and then He made an agreement with them. This issue is mentioned on Hofy Koran in surah AV Araf 172-17$ And (remember) when your Lord drew forth from the children of Adam pom their lams their descendants and made them testify concerning themselves (saying): `Am I mot yom Lord (who cherishes and sustains you)?` They said: `Yes! we do testify!` (TMs) tort you should say on the Day of Judgment `of this we were never mûiâfkl ` Or lest yom should say: `ourfatlters before us may have taken false gods but we are (their) descendants after them: will you tlten destroy us became of the deeds of mm who were futile?` These verses of Koran that lets known `main agreement' thai was made® between God and human beings in past eternity was interpreted differently. WhUe one of them is thai the event didn't happen as explained, the other view persisted such. And tltey brought up that Prophet and his friends undershtod smelt. It h suitable UtM true is this. ActMOttys unless there are any manias to interpret to manifestation of verse of Koran, to misinterpret and to think its metaphor are twt thing else ikon forcing ilie mind more than necessary and crushing it under unknown issues. AbovemenOaned confession is present in promises thai are made to God in different manners in the present Bible, by imphcatwn as content and it (confession) is present clearly in Holy Koran. This h also clear declaration in accordance with first pact, every child that comes mm the world k b&m as a mmtirn. That's why every human being is tike that mail he is an adult, God didn't left people by themselves with their intelligent, knowledge and mW, and didn't examine them upon past eternity confession (main agreement); due to Hm mercy, a$ We elected emissaries among them and sent to them to remember and to threatens He wanted them to undertake necessary of `elest In various periods, some of kuman beings thai are subjected to these warnings listened to voice of their consciences occurred by 'elest confession' and sent prophets' invitations, so they show toy amy to main agreement, made in past eternity. On emtttasy to, as some of them followed titeir fatlters ikM were on false way mid idolized their desire and will, they reacted a decision on disloyalty. In these verses of Koran, for not to being missed persons; in suggestion world the importance of obeying oath-accepting God as a Lord (mam agreement) ilmi was promised hi past eternity is emptimked once more. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.title | Kur`an`da Kalu Bela olayı | |
dc.title.alternative | The Kalu bela fact in Koran (the main agreement in Koran) | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-07-04 | |
dc.contributor.department | Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Religious capability | |
dc.subject.ytm | Islam | |
dc.subject.ytm | Kalu Bela | |
dc.identifier.yokid | 97072 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 97072 | |
dc.description.pages | 212 | |
dc.publisher.discipline | Tefsir Bilim Dalı |